Rookie_332 Startet 3.Oktober.2021 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2021 Har Bavaria 36 D6 370 hva er Max sped en bør dra denne opp i . Max rpm er vel 3500 pleier å ligge på 2900/3000 gjør da 23 knop høres det rolig ut eller kan jeg dra den ytterligere opp til 3200 eks ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 3.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2021 Jeg prøver og aldri dra 330'n over 2800-3000, men den har levd ett langt liv på 2500rpm (over 8000timer) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 3.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2021 Eika skrev 36 minutter siden: Jeg prøver og aldri dra 330'n over 2800-3000, men den har levd ett langt liv på 2500rpm (over 8000timer) Takk for tilbakemeldingen 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 3.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2021 (redigert) Vi har d6 350. Får 3500 på Max og 30 knop, og fin marsjfart er 23 knop og 2900 omd. Har vi det litt travelt kan vi ligge på 3200 omd og 26 knop. Volvo anbefaler ikke marsjfart turtall, mer en 10 prosent under Max oppnåd turtall. Så 3200 omd er helt innafor. Det er akselerasjon som er kritisk for spesielt drevet. Motoren har det helt fint. Vi har riktignok montert drevdusj, for å bedre kjølingen på drevet i plan fart. Redigert 3.Oktober.2021 av Scand 360 dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 3.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2021 Scand 360 dc skrev 13 minutter siden: Vi har d6 350. Får 3500 på Max og 30 knop, og fin marsjfart er 23 knop og 2900 omd. Har vi det litt travelt kan vi ligge på 3200 omd og 26 knop. Volvo anbefaler ikke marsjfart turtall, mer en 10 prosent under Max oppnåd turtall. Så 3200 omd er helt innafor. Det er akselerasjon som er kritisk for spesielt drevet. Motoren har det helt fint. Vi har riktignok montert drevdusj, for å bedre kjølingen på drevet i plan fart. Takker for info 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2021 Viktig å vite hva motoren faktisk greier å oppnå til enhver tid og så legge maks madsjturtall utifra det. F.eks en båt som nystoffet og lett lastet på våren gjør litt over 3500, greier kanskje bare 3300 med litt groe og litt tyngre lastet nå på høsten. Da vil den jobbe særdeles tungt om man ligger på 3200. Så, av til, sjekk hva man faktisk oppnår, og så legg marsjturtall hvertfall 250-3000 rpm under dette. Ideelt sett bør en D4/6 oppnå opp mot 3600 nysmurte og lett lastet så man har litt å gå på (turtallssperren er på 3640). D6 440 og oppover går på høyere turtall (3700). Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Rookie_332 Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 sap_2000 skrev for 7 timer siden: Viktig å vite hva motoren faktisk greier å oppnå til enhver tid og så legge maks madsjturtall utifra det. F.eks en båt som nystoffet og lett lastet på våren gjør litt over 3500, greier kanskje bare 3300 med litt groe og litt tyngre lastet nå på høsten. Da vil den jobbe særdeles tungt om man ligger på 3200. Så, av til, sjekk hva man faktisk oppnår, og så legg marsjturtall hvertfall 250-3000 rpm under dette. Ideelt sett bør en D4/6 oppnå opp mot 3600 nysmurte og lett lastet så man har litt å gå på (turtallssperren er på 3640). D6 440 og oppover går på høyere turtall (3700). 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 (redigert) sap_2000 skrev for 15 timer siden: Viktig å vite hva motoren faktisk greier å oppnå til enhver tid og så legge maks madsjturtall utifra det. F.eks en båt som nystoffet og lett lastet på våren gjør litt over 3500, greier kanskje bare 3300 med litt groe og litt tyngre lastet nå på høsten. Da vil den jobbe særdeles tungt om man ligger på 3200. Så, av til, sjekk hva man faktisk oppnår, og så legg marsjturtall hvertfall 250-3000 rpm under dette. Ideelt sett bør en D4/6 oppnå opp mot 3600 nysmurte og lett lastet så man har litt å gå på (turtallssperren er på 3640). D6 440 og oppover går på høyere turtall (3700). På D6 står det vel også at man bør ha marsjfart på maks ca 10% ned fra maksimalt oppnåelig turtall. Så når man 3500 rpm på maks bør man dra av minst 350 rpm over lenger strekker. Selv lå jeg alltid på 2500-2900 rpm på lange strekker. Maks jeg fikk på den båten var 3350-3400 rpm. Redigert 4.Oktober.2021 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Rookie_332 Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 Lingefan skrev 17 minutter siden: På D6 står det vel også at man bør ha marsjfart på maks ca 10% ned fra maksimalt oppnåelig turtall. Så når man 3500 rpm på maks bør man dra av minst 350 rpm over lenger strekker. Selv lå jeg alltid på 2500-2900 rpm på lange strekker. Maks jeg fikk på den båten var 3350-3400 rpm. 👍👍⛵⛵ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 (redigert) Med 330'n min så får jeg 3600 når båten er helt tom, da gjør den også 42knop. Med mye last ombord så får jeg 3400. Men marsjer på 2500-2600, 25-26knop Over 3000rpm, er jeg aldri mer enn 20-30sekunder Redigert 4.Oktober.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 Tror ikke turtall er det aller viktigste her, så lenge du ligger ca 10 prosent under max. Vår båt ligger lettere i vannet i 26 knop, en 23 knop. Så det er ikke gitt at motoren jobber så mye mer i 3200omd, kontra 2900omd. Dessuten er den konstruert for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 Scand 360 dc skrev for 2 timer siden: Tror ikke turtall er det aller viktigste her, så lenge du ligger ca 10 prosent under max. Vår båt ligger lettere i vannet i 26 knop, en 23 knop. Så det er ikke gitt at motoren jobber så mye mer i 3200omd, kontra 2900omd. Dessuten er den konstruert for dette. Takker for info 👍 Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 Eika skrev for 22 timer siden: Jeg prøver og aldri dra 330'n over 2800-3000, men den har levd ett langt liv på 2500rpm (over 8000timer) Godt å høre om D motorer som har gått noen timer. Det er vel 8700 timer i ett år…🙂 Hvilke modell er dette…? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 4.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2021 R.O skrev for 3 timer siden: Godt å høre om D motorer som har gått noen timer. Det er vel 8700 timer i ett år…🙂 Hvilke modell er dette…? 500timer til, så har den gått i ett år :) har ett par andre bekjente som har motorer som har gått 5-6000timer det er 14 eller 15 modell, husker ikke helt hva som står på den Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 5.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 Er alle timene på samme drev? Er drevet blitt overhalt i løpet av denne perioden? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 5.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 Eika skrev for 7 timer siden: 500timer til, så har den gått i ett år :) har ett par andre bekjente som har motorer som har gått 5-6000timer det er 14 eller 15 modell, husker ikke helt hva som står på den Har det vært noe større vedlikehold på disse når de har gått så langt eller er det bare byttet olje og filter og tut å kjør 😁 Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 5.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 Eika skrev for 12 timer siden: 500timer til, så har den gått i ett år :) har ett par andre bekjente som har motorer som har gått 5-6000timer det er 14 eller 15 modell, husker ikke helt hva som står på den Har du drev også? Har de i så fall holdt like lenge…? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 Rookie_332 skrev for 4 timer siden: Har det vært noe større vedlikehold på disse når de har gått så langt eller er det bare byttet olje og filter og tut å kjør 😁 Det er aldri tut å kjør med båt, det er alltid noe småtteri. Men såvidt jeg vet så har det ikke vært noe store dyre greier, når jeg kjøpte den så var vann i olja pga kobberhylsa rundt dysa. Men det tok ikke mange timene så var det i orden da Vi regner ca 2000timer pr drev Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 Eika skrev 12 minutter siden: Det er aldri tut å kjør med båt, det er alltid noe småtteri. Men såvidt jeg vet så har det ikke vært noe store dyre greier, når jeg kjøpte den så var vann i olja pga kobberhylsa rundt dysa. Men det tok ikke mange timene så var det i orden da Vi regner ca 2000timer pr drev Blir drevene åpnet for inspeksjon i løpet av disse 2000-timene? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 Chiefengineer skrev 50 minutter siden: Blir drevene åpnet for inspeksjon i løpet av disse 2000-timene? Det hender vi tar av toppdekselet og ser nedi, men bortsett fra det så har jeg ikke vært borti at vi plukker de ifra hverandre hvis ikke det er behov for det Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 5.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 Eika skrev for 4 timer siden: Det er aldri tut å kjør med båt, det er alltid noe småtteri. Men såvidt jeg vet så har det ikke vært noe store dyre greier, når jeg kjøpte den så var vann i olja pga kobberhylsa rundt dysa. Men det tok ikke mange timene så var det i orden da Vi regner ca 2000timer pr drev 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 Finnes det virkelig så store båter med bare 1 maskin? imponerende at d6'ene holder, men er jo solide maskiner beviselig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 andersb skrev 20 minutter siden: Finnes det virkelig så store båter med bare 1 maskin? imponerende at d6'ene holder, men er jo solide maskiner beviselig. En kamerat av meg, holder på med en 42foter og skal ha 1stk d6 400 oppi. Skal sies at det er ett hoppeslott (rib) på 3tonn, men han håper på 40knop med den ene motoren Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 Eika skrev for 4 timer siden: En kamerat av meg, holder på med en 42foter og skal ha 1stk d6 400 oppi. Skal sies at det er ett hoppeslott (rib) på 3tonn, men han håper på 40knop med den ene motoren Høres spennende ut! Har kjørt en del Goldfish 30 SC som er nesten 33 fot og veier nærmere 3,5 tonn. Den topper 50 knop med D6 350 selv om det er et sjøsterkt skrog med 24 grader V-bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 Kallethekid skrev 31 minutter siden: Høres spennende ut! Har kjørt en del Goldfish 30 SC som er nesten 33 fot og veier nærmere 3,5 tonn. Den topper 50 knop med D6 350 selv om det er et sjøsterkt skrog med 24 grader V-bunn. Men da med ett svakere dpr drev. Det sto 3srk dpr på båten når vi henta den i Oslo men det midterste drevet takka for seg når vi kom ut i 4-5m dønninger på utsia rakke og fikk litt luft under båten og sidedrevene slura. Dph drevene er sterkere enn dpr, derfor han vil ha dph. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.