Chiefengineer Svart 6.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2021 Eika skrev 15 minutter siden: Men da med ett svakere dpr drev. Det sto 3srk dpr på båten når vi henta den i Oslo men det midterste drevet takka for seg når vi kom ut i 4-5m dønninger på utsia rakke og fikk litt luft under båten og sidedrevene slura. Dph drevene er sterkere enn dpr, derfor han vil ha dph. Hva er et DPR drev og hvilke motorer ble det levert til? Er vel ikke noe som har vært levert til D-serien? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2021 (redigert) Det blei levert til hurtiggående båter med D motorer. Egentlig ganske vanlige drev har jeg sett, de fleste båtene med D motor som gjør over 45knop har disse montert. Lavere vanninntak og lavere utveksling, har litt mindre diameter og grovere pitch enn vanlige G propeller Redigert 6.Oktober.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2021 Ok ja drevet har jo mindre oljemengde og er vel enda smekrere og svakere dimmensjonert enn DPH da. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2021 (redigert) Men til gjengjeld så er det noen få knop raskere. Dph med g9 stopper på 45-48knop. Med dpr kan man få gr10-11-12 hvis ikke jeg tar helt feil og man kan jakte på 60-65knop Redigert 6.Oktober.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2021 Jeg må innrømme at jeg ikke husker hvilket drev det var på disse. Har et godt minne da eieren av den ene 30SC vi hadde i opplag plutselig ringte å ville ha båten på Aker brygge i løpet av 4 timer da han hadde gjester og det var en nydelig fredag kveld i mai. Jeg prøvde å forklare at båten ikke var sjøsatt og att vi ville bruke ca 1,5 time til Oslo. Svaret ble at hvis vi klarte klargjøringen var det bare å holde bånn gass inn og at bonusen ville være verdt jobben. Følte meg tuff da jeg sto i "lånte fjær" og hoppet i bølgene til en av color line båtene. Tror det er eneste gang jeg har holdt hendelen horisontal i nesten en time. I ettertid skjønner jeg at det var dumt men jeg var ung (yngre) og muligheten for å kjøre kul båt kombinert med ekstra penger gjorde valget enkelt den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2021 Det har i allefall vært dpr på de 3stk 30sc jeg har vært borti Høres ut som en rå tur, jeg har kun kjørt de innaskjærs og kun kjørt roligt ut til kundene :( skulle gjerne fått tatt en sånn testtur som du har hatt med den Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.