Jump to content

Hva er minimums tiltak for vinterkonserverig av VP D4/D6 motor?

R.O

Recommended Posts

Hvert år kjører jeg motoren i ferskvann med drevbagg før opplag. Da går den 30mim i ferskvann, slik at den også går noen minutter på driftstemp (termostaten må vel åpen før man får sirkulert over alt..?). Deretter fyller jeg frostvæsken i drevbaggen og kjører 30sekuneder, så systemet får fylt seg med frostvæske. 

I fjor fikk jeg litt utfordringer med tilgang på vann, jeg var ikke tilstedte ved opptaket, og båten ble etter hvert kjørt undret tak. Fikk da uansett kjørt gjennom prosedyre som beskrevet over, men det ble litt ekstra styr. 

Så til spørsmålet: Hva er minimums tiltak man må gjennomføre på en slik motor? Dersom man ikke hadde hatt tilgang på masse ferskvann. Dersom 30-40 liter utblandet frostvæske hadde blitt kjørt inn i systemet ved å koble direkte på slangen til sjøvannsfilteret. Det hadde bare tatt sekunder for motoren å svelge unna 30-40 liter, så det hadde blitt lite sirkulasjon, og jeg hadde ikke nådd driftstemperatur...  Hadde det vært en OK "nødkonservering"...? 

Må legge til at jeg gjør konserveringen selv for å vite at det blir gjort ordentlig. Kan ikke se for meg et alle båter som tas opp går 30min i ferskvann før frostvæske fylles på. Er det det jeg hadde fått hvis jeg hadde satt bort konservering til en marina, eller hadde en mekaniker halvhjerta skylt gjennom 2min før det gikk en skvett frostvæske rett i sjøvannsfilteret...?   

Har man mulighet for å skylle gjennom kretsen med ferskvann et minutt eller 2 så er det greit før man suger inn frostvæskeblanding. Noe mere har ikke noen praktisk betydning.

Når det er kaldt/ meldt vedvarende kulde i hjemmehavna kjører jeg innpå en pøs med frostveskeblanding i sjøvannsfilteret. Da slipper jeg frostspregning om strømmen skulle gå. Enkelt og greit.

Eureka skrev for 1 time siden:

Termostaten sitter på kjølevæskekretsen så det er ikke nødvendig å kjøre den driftsvarm. 

Hvilken årsmodell er det? 
eldre D6 hadde sjøvannsfilter etter impeller. Nyere har filteret før impeller. Sistnevnte gjør det lettere å kjøre innpå frostvæske, ved å helle direkte i filteret. 

hanto1 skrev 1 time siden:

Har man mulighet for å skylle gjennom kretsen med ferskvann et minutt eller 2 så er det greit før man suger inn frostvæskeblanding. Noe mere har ikke noen praktisk betydning.

Når det er kaldt/ meldt vedvarende kulde i hjemmehavna kjører jeg innpå en pøs med frostveskeblanding i sjøvannsfilteret. Da slipper jeg frostspregning om strømmen skulle gå. Enkelt og greit.

Interessante innspill. Det er en 2009mod D4-300. Dersom det ikke er noe poeng å kjøre den driftsvarm gjør det ting litt enklere.

Impelleren sitter rett under sjøvannsfilteret, så før filteret blir vel det da…

Jeg har aldri kjørt motor driftsvarm for å konservere den. Ingen av motorene mine faktisk. Kjører igjennom ferskvann for å få ut mest mulig salt, og deretter kjører jeg igjennom ferdigblandet frostvæske. 

I år er første året med motor med intercooler, og jeg har blitt fortalt at jeg bør drenere den for det hender at det ikke er god nok sirkulasjon I den til at er frostvæske i alle rør. Må da dreneres etter at alt er kjørt igjennom. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...