R.O Startet 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2021 Hvert år kjører jeg motoren i ferskvann med drevbagg før opplag. Da går den 30mim i ferskvann, slik at den også går noen minutter på driftstemp (termostaten må vel åpen før man får sirkulert over alt..?). Deretter fyller jeg frostvæsken i drevbaggen og kjører 30sekuneder, så systemet får fylt seg med frostvæske. I fjor fikk jeg litt utfordringer med tilgang på vann, jeg var ikke tilstedte ved opptaket, og båten ble etter hvert kjørt undret tak. Fikk da uansett kjørt gjennom prosedyre som beskrevet over, men det ble litt ekstra styr. Så til spørsmålet: Hva er minimums tiltak man må gjennomføre på en slik motor? Dersom man ikke hadde hatt tilgang på masse ferskvann. Dersom 30-40 liter utblandet frostvæske hadde blitt kjørt inn i systemet ved å koble direkte på slangen til sjøvannsfilteret. Det hadde bare tatt sekunder for motoren å svelge unna 30-40 liter, så det hadde blitt lite sirkulasjon, og jeg hadde ikke nådd driftstemperatur... Hadde det vært en OK "nødkonservering"...? Må legge til at jeg gjør konserveringen selv for å vite at det blir gjort ordentlig. Kan ikke se for meg et alle båter som tas opp går 30min i ferskvann før frostvæske fylles på. Er det det jeg hadde fått hvis jeg hadde satt bort konservering til en marina, eller hadde en mekaniker halvhjerta skylt gjennom 2min før det gikk en skvett frostvæske rett i sjøvannsfilteret...? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Termostaten sitter på kjølevæskekretsen så det er ikke nødvendig å kjøre den driftsvarm. Hvilken årsmodell er det? eldre D6 hadde sjøvannsfilter etter impeller. Nyere har filteret før impeller. Sistnevnte gjør det lettere å kjøre innpå frostvæske, ved å helle direkte i filteret. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Har man mulighet for å skylle gjennom kretsen med ferskvann et minutt eller 2 så er det greit før man suger inn frostvæskeblanding. Noe mere har ikke noen praktisk betydning. Når det er kaldt/ meldt vedvarende kulde i hjemmehavna kjører jeg innpå en pøs med frostveskeblanding i sjøvannsfilteret. Da slipper jeg frostspregning om strømmen skulle gå. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Eureka skrev for 1 time siden: Termostaten sitter på kjølevæskekretsen så det er ikke nødvendig å kjøre den driftsvarm. Hvilken årsmodell er det? eldre D6 hadde sjøvannsfilter etter impeller. Nyere har filteret før impeller. Sistnevnte gjør det lettere å kjøre innpå frostvæske, ved å helle direkte i filteret. hanto1 skrev 1 time siden: Har man mulighet for å skylle gjennom kretsen med ferskvann et minutt eller 2 så er det greit før man suger inn frostvæskeblanding. Noe mere har ikke noen praktisk betydning. Når det er kaldt/ meldt vedvarende kulde i hjemmehavna kjører jeg innpå en pøs med frostveskeblanding i sjøvannsfilteret. Da slipper jeg frostspregning om strømmen skulle gå. Enkelt og greit. Interessante innspill. Det er en 2009mod D4-300. Dersom det ikke er noe poeng å kjøre den driftsvarm gjør det ting litt enklere. Impelleren sitter rett under sjøvannsfilteret, så før filteret blir vel det da… Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Jeg har aldri kjørt motor driftsvarm for å konservere den. Ingen av motorene mine faktisk. Kjører igjennom ferskvann for å få ut mest mulig salt, og deretter kjører jeg igjennom ferdigblandet frostvæske. I år er første året med motor med intercooler, og jeg har blitt fortalt at jeg bør drenere den for det hender at det ikke er god nok sirkulasjon I den til at er frostvæske i alle rør. Må da dreneres etter at alt er kjørt igjennom. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bellil Svart 5.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2021 I fjor brukte jeg en våtstøvsuger og sugde igjennom ferskvann for så å suge igjennom frostvæske. Ble gjort fordi motor var delvis demontert og uten olje. Fungerte helt greit det på KAD32 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.