Jump to content

Løsnet fortøyningene til båt - ny trend?

S/Y Emma

Recommended Posts

https://www.jbl.no/ukjent-person-losnet-bent-oves-bat-fra-brygga-vurderer-a-anmelde-drapsforsok/s/5-103-681225

Noen løsnet fortøyningene til en båt som vart fortøyd i Vågen i Stavanger i helga.

Sitat

Grødeland tror han ble offer for en skummel sosiale medier-trend som han forteller er utbredt blant ungdom på Østlandet.

– De tar kniver og kapper over tauer og så filmer de det og legger ut på snapchat. Det skal visst være humor nå til dags, men jeg hadde aldri tenkt at det skulle komme hit til området, sier han.

Har aldri hørt om dette, men om det stemmer er det grunn til å være på vakt. Idiotien kjenner visst ingen grenser.

Uansett lurt å ta tampene tilbake i båten eller loope tauet gjennom øyet når man skal ligge i sentrum av en by.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Dette er ingen ny sport. For nokre år sidan budde eg i båten i Bodø hamn. Der hadde hamnevesenet blitt så lei av å berga båten sin at dei hadde spleisa tjukke fortøyningstrosser rundt kaipålar. På pullertane hadde dei sveist fast hengelåsbeslag. Det var ikkje mogeleg å ta av løkkene på trossene utan å låsa opp hengelåsane. 

Første helg etter studiestart var verst, i følge hamnevesenet. 

Dette har skjedd flere ganger i Bergen (Vågen) også. Ikke mange årene siden det var en hel rekke båter som fikk fortøyningstauene kuttet og båteierne våknet av at båtene drev fritt/ delvis fortøyd i hverandre. Denne episoden og andre har vært publisert i Bergens Tidende. Var vel en supplybåt som ble forsøkt løsnet også en gang, men husker ikke detaljene her.

Idioti. Er hellig overbevist over at mennesker blir født dummere å dummere. 

Fått nevene i en sånn jævel som driver på med sånder ting, så hadde nok det blitt nattseilas ett stykke ut på fjorden for å sette hen av der, muligens med redningsvest, kanskje ikke.  

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Sesongen 2012 hadde vi leid båt tilsvarende den jeg har nå. Vi hadde lagt til i Strømstad, helt inne i det ene hjørnet langs land i sommerferien vår. Ila natten hadde alle tau på båten blitt løsnet. Ble "reddet" av et lite drag i lufta som holdt båten der den lå :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Det er kanskje en grunn til at så mange (særlig i utland, f.eks. danskene later til å ha et religiøst forhold til det) har et sterkt ønske om å ta tauet tilbake i retur ved fortøyning ved gjestehavn.  Det forhinrrer ikke problemet, men gjør det vesentlig vanskeligere å løsne alle tau.  Dog, dersom kryssholtene på båten er lett tilgjengelig for noen som står på land så er man jo omtrent like langt - og dersom handlingen er planlagt er det jo bare å ta med kniv.  Egentlig tenker jeg at det er det litt "bank i bordet" at man aldri har hatt tilsvarende erfaringer selv.  Båten lemnes jo rett som det er på "tvilsomme steder".  Det er jo ikke bare risiko for at tampene løsnes/kappes, men også risiko for innbrudd, samt tyveri av hele båten.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

På den andre siden ...

Snakk om å anmelde for "mordtrussel" blir jo helt galt, det er jo eventuelt "mordforsøk".  Nå aner jeg ikke værforholdene ved hendelsen, og heller ikke hvor beskyttet Vågen er, men det er vel generelt sett svært lite sannsynlig at løsning av tamper i gjestehavn skal ende med fataliteter.  Jeg er usikker på jussen her, men "mordforsøk" impliserer vel en intensjon, det tror jeg ikke fantes her.  Man skal jo heller ikke utelukke at det er en viss sammenheng mellom "festing til langt på morgentid" og "noen irriterte seg så mye over støy at de løsnet tampene".

Misforstå meg ikke, at man er irritert over støy anser jeg på ingen måte som en god begrunnelse for å løsne på tamper.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dette er neppe noe trend i Stavangerområdet, og det hadde neppe gått veldig galt inne i Vågen. Her syns jeg båteier går vel langt i å skaffe seg oppmerksomhet i etterkant, og det å anmelde for mordforsøk er å ta det vel langt. Når det er sagt så er et ytterst ufint å løsne fortøyninger, og helt unødvendig. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...