Rookie_332 Startet 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2021 Har gått opp fra Bavaria 30 sport (5 tonn) til Bavaria 36 sport (7tonn) begge har 10kg anker bak er dette noe spinkelt på 36 ? ?⛵⛵ Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Ankertypen er viktigere enn ankervekten. Siden du er i Norge, er det rimelig sikkert at du har folkeankeret Bruce-kopi. 10 kg er i snaueste laget til 7 tonn, men det går sikkert bra. Spørs hvor ivrig du er på ankring. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Det synes jeg virket noe spinkelt ja. Ville vel valgt 15 kg. Jeg har 15 tonn båt, og 20 kg Bruce bak og 20 kg delta foran. Det fungerer noenlunde greit. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TideRace Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Kjetting eller tau? Det betyr omtrent like mye. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Jeg har båt på 7 tonn med 6mm kjetting og brucekopi bak. Jeg bruker det stort sett som kaffeanker når jeg ligger med baugen mot land i brukbart turvær. Fungerer bra slik. Men det har også reddet båten fra havari mot et skvalpeskjær i dårlig vær. Det var en gang jeg fikk tau i propellen på hummerfeltet. Men jeg ville ikke stolt på det på svai i storm . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Rookie_332 Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Har plog anker ikke Bruce og 8mm kjetting hele veien ?? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Leste en del om Rocna ankeret og det fenget en del, men etter å ha sett programmet «under vann» på nrk, så hadde de trøbbel med feste på det ankeret. ikke lett å velge riktig gitt.. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Goddis77 skrev 3 minutter siden: Leste en del om Rocna ankeret og det fenget en del, men etter å ha sett programmet «under vann» på nrk, så hadde de trøbbel med feste på det ankeret. ikke lett å velge riktig gitt.. Dei beholdt det ankeret då dei selde den Bav. 50-en. Det seier kanskje litt? Den nye eigaren har eit rocnaanker. Eg har dykka på det ankeret. Ankeret imponerte meg. Like ved sleit ein Bav. 32 med å få eit breezeanker til å sitja. Fin sandbotn. Breezeankeret satt ikkje før det traff ei steinrøys. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 (redigert) Det sitter nok bedre enn de fleste, men det er "tett i teten" blant de moderne. Spade, Mantus, Manson Supreme, Viking og Ultra f.eks. er alle gode. Jeg hadde vurdert Ultra om jeg skulle hatt nytt i dag. Uansett er de bedre enn design fra 1970-tallet og tidligere. Teknologien har gjort en del fremskritt på dette feltet. Redigert 4.Oktober.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bjørkski Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Jeg tror "TideRace" er inne på noe vesentligst. Mitt inntrykk er at kjettingen er vel så viktig som ankeret. Under sommerens tur på vest/nord siden av Svalbard ankeret vi opp 15 forskjellige stedet i tillegg til noen "lunch-ankringer". 4-5 gange hadde vi mellom 14-17 m/s. Båtens vekt er 15 T, og ankeret et 30 kg Delta med 70 m Ø10mm kjetting. Og vi brukte alltid mellom 40-70 m, og ankeret opp på 4-8 m. Vi dregget ikke på noe tidspunkt, men måtte et par gange bruke flere forsøk på å sette ankeret ordentlig. Etter sommerens tur (seilte med en kompis) har jeg utsatt å kjøpe nytt anker til min egen båt, som også har et Delta anker om bord. Vi talte også med en i Longyearbyen som har drevet profesjonelt seiling i 10 år på Svalbard, han brukte et 50 kg (hvis jeg husker rett) Bruce med 100 m kjetting på hans 35 T båt. Han hadde ikke problemer med dregging, men brukte alltid myyye kjetting. som en sa "ankerkjettingen gjør ingen nytte om bord i båten" , så har du plass og vil være sikker på din ankring bruk all kjettingen. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Vi har et 10kg Bruce med 50m kjetting på 9t båt. Kjører også som andre ut så mye kjetting som mulig. Ville ha prøvd før jeg byttet ankeret. Vi opplever ofte at det sitter så godt at vi må kjøre det løst. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Rookie_332 Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 -Luna- skrev 36 minutter siden: Vi har et 10kg Bruce med 50m kjetting på 9t båt. Kjører også som andre ut så mye kjetting som mulig. Ville ha prøvd før jeg byttet ankeret. Vi opplever ofte at det sitter så godt at vi må kjøre det løst. ?? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Jeg byttet til 20 kg Rocna akerut på min Bavaria. Har også 50 m 8mm kjetting, men sliter litt med å legge ut alt når vi skal inn med baugen. Vanskelig å beregne. Forut har vi 15 kg Delta og samme med kjetting. Bruker det sjelden. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
19 fot Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Rookie_332 skrev for 8 timer siden: Har gått opp fra Bavaria 30 sport (5 tonn) til Bavaria 36 sport (7tonn) begge har 10kg anker bak er dette noe spinkelt på 36 ? ?⛵⛵ Jeg vet ikke om 10 kg er nok på 7 tonn båt, men kan vel hvertfall konkludere med at da skulle mine 10 kg + 5 meter kjetting være rikelig for min Skibsplast som veier ca et tonn når jeg ankrer opp. Jeg har riktignok ikke anker, men paraplydregg, som nok ikke får like godt feste pr kg, men med dregg som veier 1% av båtens vekt så har det holdt fint for meg hvertfall. Har riktignok ikke testet den i mye vind og bølger da det ikke har vært behov for det. Også har jeg 6 kg paraplydregg + noe kjetting på den båten som veier ca halvparten. Paraplydregg har jo den fordelen at den ikke tar så mye plass når den ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2021 Det må skilles mellom dregg og anker. Paraplydregg er OK til kortere ankring på dagtid under oppsyn. Holdekraften er minimal bortsett fra når den huker fast i steiner på bunnen. Anbefales ikke til overnatting. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
hanto1 Svart 5.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2021 Får trådstarter plass i ankerrulla/ vippe til et anker på 15-20 kg hadde jeg byttet. Koster ikke mye, kan evt kjøpe brukt. Satt et brukt orginalt Bruce 15kg anker på vår Viknes 880/ 5tonn. Vel verd 350kr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.