Jump to content

Edit History

Lucky Strike

Lucky Strike


Bilde lagt til

Bytter til syntetiske vant og indre forstag på vår katamaran 2018. Og har gjort meg noen erfaringer med det. Jeg bestemte meg, etter å ha lest diverse anbefalinger ift større båter og syntetisk, å bruke strekkfisker til stramming. Overveide ikke å bruke snorstramming i tillegg, hadde vel ikke ønsket det heller. Men det var ganske komplisert å spleise og pre-strekke linene til riktig lengde for den begrensede justeringslengden strekkfisker gir. Konklusjonen er, etter at undervantene ble litt for lange, og nærmer seg enden av justeringsmonn, at det er lurt å heller spleise for kort. Det finnes alltids riggdeler som man kan forlenge med. Men ingen riggdeler man kan forkorte med.

 

Jeg er fornøyd med byttet, det var et interessant prosjekt som ga nye kunnskaper. I tillegg til at det sparer vekt, og gjør at man selv kan bytte vant også neste gang. Varigheten av syntetisk rigg er antatt å være kortere enn syrefast stål. Men båtverdenens erfaring er fremdeles noe kort. Visstnok skal UV forårsake at linene etter noen år får "pels", oppfliset overflate. Noe som ikke utgjør noe umiddelbart strukturelt problem, siden bruddstyrke som kjent ikke er den begrensende faktor. Det er ingen slike symptomer hos oss enda.

 

Men en annen faktor, som er reell på vår båt, er at linene er lettere og kommer i svingninger i svakere vind. Det gir mer brumming. Ikke veldig plagsomt i havn/på anker mht vantene, men merkbart. Når det gjelder indre forstag, så har dette nedre innfesting omtrent ved hodeputeposisjon i hovedlugaren. Det ble så ille at vi måtte bytte tilbake til stål.

 

Ergo, det er fordeler med syntetisk rigg. Men, som noen fantaster på diverse fora ynder å underslå, det kan også være noen ulemper.

Anti chafe.JPG

Lucky Strike

Lucky Strike

Bytter til syntetiske vant og indre forstag på vår katamaran 2018. Og har gjort meg noen erfaringer med det. Jeg bestemte meg, etter å ha lest diverse anbefalinger ift større båter og syntetisk, å bruke strekkfisker til stramming. Overveide ikke å bruke snorstramming i tillegg, hadde vel ikke ønsket det heller. Men det var ganske komplisert å spleise og pre-strekke linene til riktig lengde for den begrensede justeringslengden strekkfisker gir. Konklusjonen er, etter at undervantene ble litt for lange, og nærmer seg enden av justeringsmonn, at det er lurt å heller spleise for kort. Det finnes alltids riggdeler som man kan forlenge med. Men ingen riggdeler man kan forkorte med.

 

Jeg er fornøyd med byttet, det var et interessant prosjekt som ga nye kunnskaper. I tillegg til at det sparer vekt, og gjør at man selv kan bytte vant også neste gang. Varigheten av syntetisk rigg er antatt å være kortere enn syrefast stål. Men båtverdenens erfaring er fremdeles noe kort. Visstnok skal UV forårsake at linene etter noen år får "pels", oppfliset overflate. Noe som ikke utgjør noe umiddelbart strukturelt problem, siden bruddstyrke som kjent ikke er den begrensende faktor. Det er ingen slike symptomer hos oss enda.

 

Men en annen faktor, som er reell på vår båt, er at linene er lettere og kommer i svingninger i svakere vind. Det gir mer brumming. Ikke veldig plagsomt i havn/på anker mht vantene, men merkbart. Når det gjelder indre forstag, så har dette nedre innfesting omtrent ved hodeputeposisjon i hovedlugaren. Det ble så ille at vi måtte bytte tilbake til stål.

 

Ergo, det er fordeler med syntetisk rigg. Men, som noen fantaster på diverse fora ynder å underslå, det kan også være noen ulemper.



×
×
  • Create New...