fernanda Startet 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2021 Jeg har en motorbåt, hvor forbruksbanken har spenning på 24V. Denne banken ønsker jeg å kunne lade med solceller, men det ser ut til at det kan by på noen utfordringer... I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg et semifleksibelt panel på 150-200W som jeg kan flytte litt rundt etter solen, men pga. batterispenningen på 24V ser det ut til at jeg må ha 2 paneler koblet i serie? Det har jeg liten lyst på, da det skaper mye ekstra bry og er lite pent etter min mening. Noe fastmontert blir ikke aktuelt, selv om jeg vet de er mer effektive bla. pga. aluminiumsrammene som gir kjøling til panelene. Funksjon må vike for design... Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan løse dette best? Takk Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Sesama Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Hei Fernanda. Gratulerer som mottaker av mitt første svar som bruker på dette forum. En solcelle regulator vil ordne dette. Jeg kan anbefale sammenleggbart solcellepanel. Sjekk sparelys.no for regulator. Jeg råder deg til å kjøpe litt større solcellepanel enn du tror du trenger. Hvor store batteri skal du lade? Hva bruker strøm hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Panelet må være av type som gir godt over 24V ved drift. Du vil trolig slite med å finne et semifleksibelt som gir ut høy nok spenning. Med ramme er utvalget stort. Disse har feks alltid gode priser: https://solcellespesialisten.no/nettbutikk/solcellepanel.html Regulator til 24V er kurant, men den løser _ikke_ utfordringen over. Ville gått på jakt etter ‘tomt’ til 2 paneler i serie eller ett større med ramme en eller annen plass på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sesama Svart 5.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2021 (redigert) Jeg er også på jakt etter den perfekte løsningen på plassering av paneler. Som vanlig ved nye prosjekter leser jeg det meste info, forum, YouTube etc. Jeg kommer alltid frem til samme konklusjon: det er tusen løsninger, hehe.. Legg gjerne ut bilder av båten din, så får du garantert mange tips til plassering av paneler. Vi kjøpte bruktbåt i sommer, inkludert sammenleggbart 120w panel. Selv om det er lite stress å legge ut dette, hender det ofte at man ikke gidder.. På forrige båten hadde jeg et 70w limt foran vindskjermen. Det ladet nok mer totalt enn det panelet jeg ikke alltid tok frem.. Redigert 5.Oktober.2021 av Sesama (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.