Tom Rør
Å reise til Sylt før Amrum er dårlig gjort mot Amrum.
Det blir som å handle på Harrods, for så å gå inn på Bunnpris.
Turen hit kvalifiserer egentlig til et lite infarkt, da jeg hadde lagt opp en rute som ble i overkant trang. Det var antagelig ikke så ille som jeg følte, men jeg måtte nikonsentrere meg for å ikke komme for tett på grunnene da vi gikk inn mot Wittdün. Vi fikk en longsideplass i havna, men det viste seg at denne havna er der måkene spiser og gjør fra seg konstant. Måkene bare stikker hodet ned i sjøen og plukker småfisk. Når de da letter, tømmes måkeryggen på vei opp. Det tok akkurat 30 sekunder, så lå det ruker på frontvinduet?
Jeg la på trekket på apeloftet rett og slett fordi jeg var redd de skulle bruke det som avtrede gjennom natta.
Vi tok en bedre fiskemiddag i restauranten på havna før vi syklet inn til byen. Som sagt, kan den selvsagt ikke måle seg med Sylt, men hva kan vel det?
Vi hadde egentlig tenkt til å gå til Wyk auf Föhr i morgen, men jeg velger heller å gå til Helgoland på høyvann. I tillegg til at jeg liker følelsen av å ha vann under kjølen, får vi litt gratis når sjøen skal ut i havet med tanke på medstrøm.
Jeg har ikke tatt mange bilder i dag, men de fleste er faktisk relatert til tidevannet.
Jeg tør påstå at det virker meningsløst å ha båt i denne havna. Ved lavvann ligger båtene tørt, slik at en spontan tur på fjorden er noe man bare kan drømme om. Hvis det skulle passe med tidevannet å reise på sjøen, kan du banne på at det blåser hatter og høy. Hvis det ikke blåser, og det er høyvann, må båten skures for måkemøkk før du får dratt, og da er det snart lavvann igjen ?
Sjøen blir rotete når strøm og bølger ikke samarbeider ?
En voksen redningsskøyte her også
Arkitekten syntes sikkert det var fint ?