Jump to content

Vinterkonservering mercruiser 4.3MPI med kjølevanninntak under båt

elskerseiling

Recommended Posts

Skru av slangen som går fra inntaket til sjøvannspumpen eller sjøvannsfilteret (det som kommer først). Skru så på en egnet slange som du stikker oppi en murerpøs eller stor kanne med ferskvann.

Start motor og påse at den suger vannet inn i motor. Stopp når du ikke har mer igjen i kannen. Da får du skylt ut en del av saltvannet. 

Gjenta dette, men med  ferdigblandet frostvæske (50/50 med vann) i stedet for ferskvann. Start motor og påse at den suger frostvæsken inn i motor. Stopp når du ikke har mer igjen i kannen, eller når det har kommet ut frostvæske en stund. I alle fall sjekk at det er kjølevæske igjennom hele systemet. (Når det kommer ut kjølevæske av våteksos eller drev så er det jo igjennom.)

Hvis du har drev (det antar jeg), så sjekk før du gjør dette om hvordan drevet kjøles. Hvis motoren suger både via bunnen og via drevet så bør du vel ha en drevpose med hhv ferskvann og frostvæske? Jeg har aldri hatt drev så har ikke helt greia på det. Bare vet at noen har inntak både igjennom bunnen og drev, og da må man ta hensyn til det ved vinterkonservering.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk for svar. Det er fryktelig trangt motorrom. Jeg ser gjennomføringa/krana der inntaket er. Er det evt mulig å koble på noe på gjennomføringa fra utsiden når båten er tatt opp på henger? En hageslange inn gjennom hullet i skroget f eks?

Eller må jeg skru av slangen på krana på innsiden og koble på noe der?

IMG_324611.jpg

Jeg hadde spurt tidligere eier hva den har gjort. Mulig det er laget en smart løsning på det. 

Er det et sjøvannsfilter noe sted?

Sitter sjøvannspumpen under ett av de hjulene?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hvis det også er inntak gjennom drevet så kan det jo hende du bare kan bruke drevpose og stenge igjen den ventilen på bildet når du konserverer?

HiWard skrev 1 time siden:

Supert. Denne gjør bok susen. Bare koble gardena rett på. For frostvæske etter ferskvannkjøring tenker jeg å bruke 12v lensepumpe eller hevertprinsippet

Det er drevbåter som har vanninntak begge steder. Hva du har kan jeg ikke uttale meg om. Grunnen til at mange ikke stenger vanninntaket i drevet selv om de har gjennom skroget er fordi noen drev må ha vannomløp for kjølingens del. Men det er jo mange ulike drev og løsninger. Lytt til dem som kjenner drevet og motoren du har. :thumbsup:

Hei

Dette virker som den motoren som jeg har, og går ut fra at den innvendige impelleren sitter nederst til venstre.

Første svar virker logisk, men så sier noen at motoren må varmkjøres slik at termostaten åpnes før det gjennom

kjøres med gluchol / vann , og andre sier at en må tømme kjølkretsen gjennom den blå tappeskruen og orange

nippelen i bunn ? Hva sier ekspertene til det ? Et problem er at det det ikke fulgte med en noe som helst 

skandinavisk språklig driftsmanual.

Hilsen en noe uvitende

Har denne motoren kun sjøvannskjøling, eller har den varmeveksler og en krets for sjøvann og en annen for frostvæske?

Altså: har denne motoren frostvæske i seg når motoren brukes på vannet?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Min motor har lukket system med varmeveksler/ferskvannskjøling. Sjekket at denne væsken holder 30 minusgrader før vinteren og konservering av saltvannsiden.

Jeg kjørte motor skikkelig varm/ tok en kort tur. Deretter oljeskift/ filter. Tok opp båten på henger og koblet på denne med hageslange https://www.maritim.no/motorspyler-for-innenbordsmotorer?gclid=CjwKCAjw2P-KBhByEiwADBYWCoojj6qbVIaLkqkjznl4a8SkuxGDpp4ecO1XjHcj5MFJTRSCBN1iphoCnMcQAvD_BwE

Kjørte motor lenge med kun ferskvann inn på saltvannsiden. Imens dette surra og gikk fylte jeg en 20 liter dunk med 50% konsentrat frostvæske og 50% ferskvann. Deretter stoppet jeg motoren. Tok en 2 meter slange med lensepumpe i ene enden(lang ledning til batteriet) og gardena kobling i andre enden. Koblet på spylemuffa og satte lensepumpa i bøtta. Starta på nytt, skrudde på pumpe og kjørte til det kom blått vann/eksos ut av begge sider på transom/drevet. 

Det var slik mekanikeren som hadde ansvar for båten hos forrige eier gjorde det. 

Noen tanker/ innspill på dette? 

(dette forutsetter så klart at man ikke har noe vanninntak på drevet men kun under båten)

Men samme prinsipp egentlig hvis man har vanninntak på drev. Da funker spyleklokke ganske greit. Jeg opplever at disse motorene suger vann dårlig så en lensepumpe er å foretrekke for å få inn frostvæske. Kanskje hevert også funker

Hei igjen og svar til Grand Banks Jr

Kjempeflott respons fra flere, og svaret er ja, den har varmeveksler på toppen av motoren som er frostveskefyllt,

og ved siden av er det et ekspansjonskar. På toppen av varmeveksleren er det montert en " sykkelpumpe ",

og når du pumper luft i ventilen på toppen kommer det vann ut fra den nevnte orange nippelen under den blå tappeskruen. Det er montert sjøvannsfilter med inntak fra sjøen og viderekoblet til innvendig impeller.

Motoren ble ikke varmkjørt, men nevnte tappeplugg nederst høyre side ble åpnet og pumpen ble benyttet

slik at det kom ut vann i den orange nippelen, men synes ikke det var så mye som ranet ut.

Stengte inntaket på sjøvannsfilteret, fyllte det 50 / 50 frostveskeblanding som rannt videre mot impelleppumpen,

startet motoren og etterfylle ca 10 liter. Det var rød og fin farge på det som kom ut av ekshaustbelgen som ble 

målt til - 35 C. Etter en stund pumpet jeg på litt trykk med " sykkelpumpa ", og det var fin rød farge på vannet

som rannt ut av den orange nippelen. Båten går i ferskvann, så det var med mhp en termostat jeg lurte på om

jeg skulle ha varmkjørt den før jeg tilsatte frostveskeblandingen , eller var dette bra nok ?  Mvh og god helg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...