Jump to content

1 stor batteribank m/vakt, eller skilt start/forrbruk


Majali

Recommended Posts

Hei. 

Vi har kjøpt en Askeladden Z7  Som i dag har 2 stk identiske 115Ah batterier som er skilt med et rele som lukker når tenning er på. 

Da blir jo begge ladet og det bryter så ikke startbatteri tømmes . Forbruksbatteri har da en batterivakt som skåner dette for dyputlading. 

I realiteten har vi da kun 1 stk 115Ah batteri vi har til forbruk da startbatteri bare ligger der fulladet og ubrukt helt til vi skal starte, Virker så unødig... 

 

Jeg tenke først å sette inn et forbruksbatteri  til og  et BEP skillerele for å ha mer strøm tilgjengelig,  Dette kommer jo med en kostnad ( liten i båtverden), men også mer vekt og det opptar mer plass.

Men så tenkte jeg på en annen løsning og lurer da på om dere har gode argumenter for eller i mot ?

 

Hva med å bare la disse 2 batteriene jeg har være parallell koblet hele tiden og  la den originale batterivakten passe på at det er nok strøm igjen til å starte.?

Tanken var da at jeg slapp å ha et 115Ah batteri stående til kun å  starte den motoren ( maks 1 sek på starteren) og ankervinsj en sjelden gang. 

Da har jeg vel i realiteten like mange Ah-timer tilgjengelig til forbruk som om jeg hadde 1 ekstra batteri i forbruksbanken, vel og merke så lenge batterivakten gjør som den skal.. 

 

Hva tenker dere? 

 

PS: Det er en day-cruiser med kjøleskap som største og i prinsippet eneste forbruker.  Noen ganger stereo men mest under gange og da lader det jo uansett. 

 

Erik

 

 

 

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Konsekvensen av å ikke ha nok startstrøm (og du er jo ikke garantert at det kun trengs ett sekund i alle tilfeller i all fremtid) er såpass stor, at jeg nok hadde reservert ett eget startbatteri.

Har du for lite forbruk strøm på det andre ville jeg heller utvidet forbruksbanken.

Hvis du synes det er slitsomt å switche batteribryter, så finnes det automatiske systemer , feks prosplittR.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Du skriver ikke noe om hva slags batterier dette er, men jeg vil anta at det er tradisjonelle blybatterier. Om så er tilfelle, har du i praksis ikke 115Ah til forbruk, men høyst 60Ah. Om du parallellkobler batteriene har du det dobbelte, da med den ulempen at du ikke skiller start og forbruk.

 

Det blir selvsagt en kost-nytte-vurdering som du må gjøre i lys av dine behov. Et lite kjøleskap trekker vel noe slikt som 2-3A i timen når det først har nådd driftstemperatur (en antagelse basert på min egen erfaring med en liten kjøleskuff), som da kan surre og gå i 20-30 timer før batteriet er tømt. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Majali skrev 1 time siden:

I realiteten har vi da kun 1 stk 115Ah batteri vi har til forbruk da startbatteri bare ligger der fulladet og ubrukt helt til vi skal starte, Virker så unødig... 

 

Du tenker nok ikke det når du ligger alene i en usjenert bukt med dårlig mobildekning og motoren ikke vil starte.

 

Jeg ville beholdt skille slik som nå, men evt øket størrelsen på forbruksbanken. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hulda har start og forbruk i samme batteribank. Et BEP instrument forteller meg hvor mange AH det er i banken til en hver tid. Uansett går jeg ikke i nærheten av å tømme batteriene 50 %. Så start er alltid ivaretatt. Slik har jeg hatt det i 20 år med Hulda, før dette 10 år med Sylfiden og før dette 20 år med Caroline. På de to første var det ikke instrumenter som fortalte noe som helst, kun måling av syrevekt.

 

Hulda er ikke fri for backup i og med at vi har aggregat og baugbatteri. Men som beskrevet, aldri vært i nærheten av å ha hatt bruk for de andre ressursene.

 

I dag koster ikke en dings beregnet for starthjelp mange kronene. Kjøp heller en slik og ha den med deg om bord.

Link to post
Hulda skrev for 19 timer siden:

Uansett går jeg ikke i nærheten av å tømme batteriene 50 %. Så start er alltid ivaretatt.

Problemet kommer om det skjer noe ukontrollert i det elektriske anlegget og batteribank tømmes p.g.a. feil. 

Men du stiller sterkere enn gjennomsnittet med din kontroll på det tekniske. :thumbsup:

 

Sitat

 

I dag koster ikke en dings beregnet for starthjelp mange kronene. Kjøp heller en slik og ha den med deg om bord.

 Det er en grei løsning for sikkerhet!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Er ikke 115 ah på forbruk tilstrekkelig på en slik båt? Hva har du av tunge forbrukere? Ei kjøleskuff og en radio? 
 

Mitt inntrykk er at alle vil ha mer strøm, men mitt tips er å få oversikt over hva du har, og hva du bruker. Det enkleste er ofte det beste er mitt tips i små daycruisere. 
Mer batteri krever også mer lading for å toppe det opp. Hvor mye strøm leverer dynamoen din?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...