Jump to content

Bergen - Oslo, 28 fot, marsjfart 23-25 knop. Hvor lang tid?

Torsen67

Recommended Posts

Hei.

Har sett på ett par båter (på nett) i denne størrelsen og de ligger ofte på vestlandet da det typisk er båter som tåler litt sjø. (moderne daycruisere er ikke min smak)

Som en amatør så lurer jeg på hvor lang tid jeg ville brukt og hvor mye drivstoff ville gått med på denne strekningen?

Man kan da utgangspunkt i feks KAD43 - 300, eller tilsvarende motorstørrelse i feks Yanmar. Dette er en planende båt så 23-25 knop bør være en fin økonomisk fart.

Toppfart rundt 30 knop.

Vekt 3-3,5 tonn.

Været får man ikke gjort noe med, men la oss tenke at det ikke er for store bølger og for mye vind slik at man kan ta, om ikke den raskeste ruten, så en rute som gir grei fremdrift.

NB: denne turen vil ikke bli foretatt uten en dedikert skipper som er trygg på dette. Jeg degraderer meg selv til fokkeslask.. Fra Kragerø og inn skulle jeg klart meg bra.

(om noen skulle sitte på ca priser for frakt med lasteskip til Vestfold/ytre Oslofjord så er det også interessant.)

Redigert av Torsen67 (see edit history)

25 knop marsjfart i snitt er noe optimistisk for en 28 foter. spørs jo hvilket skrog den har så klart.  På denne strekningen er det nesten garantert å få dårlige bølgeforhold/strøm/vind eller begrenset sikt.  Alt er ganske avhengi av din erfaring og navigasjonskunskaper. Hvem du har med som manskap og hvor lange etapper du orker

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Torsen67 skrev 9 minutter siden:

Oi, da kan man vel like godt sjekke ut hva det koster med båtfrakt til feks Vestfold? De båtene jeg har sett på er rett over 3 meter brede, så da blir frakt langs veien dyrt. Men om frakt med skip er billigere vet jeg ikke. Må sjekkes ut.

Det er jo ikke noe morsomt. Vil sterkt fraråde skipstransport, da det gir dårlig underholdning på forumet:headbang::giggle:

@Bjørn Løvjomås har mye erfaring med de strekkene, og han deler kanskje både ruter og innsikt til dem som spør.

Nabobåten i båthavna min kjører sin Antares (tror jeg) 22 foter med påhengsmotor ned hver påske fra Haugesundstraktene og til oss her på Sørlandet, og hjem hver høst. Det er ikke noen fartsbåt, men det blir en hyggelig mannetur hver gang sier han.

Det viktigste for ham er å sjekke været og ta båten ned når det er et ok værvindu. Så hvis du får med deg en dom kjenner traktene ok, og er trygg på båt utaskjærs, kan det bli en riktig så hyggelig hentetråd.

Men det er ingen skam å bruke båtfrakt heller :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Min båt er planende 27 fot på ca. 3500 Kg og en KAD 42p på 230 Hk. Den ble forespeilet en marsjfart på 23-25 Knop. Noe den også klarer da toppfarten skal være 29-30 Knop. Men jeg fant ut at økonomisk marsjfart ligger på 18-20 Knop. Da bruker den Ca 1,4-1,5 Liter pr. NM. Gang det med Ca. 350 NM Bergen til Tønsberg, mest mulig innaskjærs.

Vind, bølger og dønninger som ofte krysser hverandre og lager grapsesjø på de åpne havstykkene vil sakke deg fra et par knop til halve farten avhengig av båt og forholdene. Dernest så har du strømforhold i forhold til både flo, fjære og Golf strømmen utaskjærs som kommer i tillegg til bølger og havdønninger. Bølger og dønninger påvirkes også av dybde og strømforhold. Så har du trange sund ol. som du må ned i snekkefart. Værvinduene nå om høsten blir kortere og kortere slik at bølger fra det ene systemet ikke har fått roet seg før det neste setter inn. Du må over flere fjorder, åpent hav over Sletta, Jæren, Lista og Lindesnes som er grunne og skumle under de rette forholdene. Så jeg ville ikke regnet mer enn en 12-15 Knop i snitt om du har værgudene på din side. Med 6-8 timers dagslys snart i vente vil det nok ta minimum 4-5 dagsetapper med fint høstvær. Går det fortere får du ta det som en bonus. I verste fall kan det ta deg 2-3 uker eller mer om du ikke er god venn med værgudene.

Hentet NB 840 med KAD 42 i Bergen i sommer som jeg gikk hjem til Horten.  Toppfart 27 knop, behagelig marsjfart i rolig vær er 18-23 knop.
Bergen - Egersund på en dag. Rotete sjø sør for Karmøy, ellers greit.
Landligge ett døgn i Egersund pga. mye vind
Egersund - Mandal rundt 4 timer
Mandal - Stavern 7-8 timer
Stavern - Horten 3 timer
Diesel utgifter rundt 13.000 om jeg husler riktig.

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

han deler kanskje både ruter og innsikt til dem som spør.

Det gjør jeg gjerne, men rådet du fikk over her av @Oggiwara'en synes jeg er meget godt.

Det kan være helt stille på denne tiden av året også. Men det er sjeldent.  Men desto gøyere når det blir blankt hav. Dagene er korte, så da må farta opp..

Oppdraget ditt er ikke umulig. Men vanskelig? på denne tiden av året 

Endelig ble det Bobåt

Torsen67 skrev for 7 timer siden:

Hei.

Har sett på ett par båter (på nett) i denne størrelsen og de ligger ofte på vestlandet da det typisk er båter som tåler litt sjø. (moderne daycruisere er ikke min smak)

Som en amatør så lurer jeg på hvor lang tid jeg ville brukt og hvor mye drivstoff ville gått med på denne strekningen?

Man kan da utgangspunkt i feks KAD43 - 300, eller tilsvarende motorstørrelse i feks Yanmar. Dette er en planende båt så 23-25 knop bør være en fin økonomisk fart.

Toppfart rundt 30 knop.

Vekt 3-3,5 tonn.

Været får man ikke gjort noe med, men la oss tenke at det ikke er for store bølger og for mye vind slik at man kan ta, om ikke den raskeste ruten, så en rute som gir grei fremdrift.

NB: denne turen vil ikke bli foretatt uten en dedikert skipper som er trygg på dette. Jeg degraderer meg selv til fokkeslask.. Fra Kragerø og inn skulle jeg klart meg bra.

(om noen skulle sitte på ca priser for frakt med lasteskip til Vestfold/ytre Oslofjord så er det også interessant.)

Fokkelask i 30 knop er krevende nok. 

Takk for mange innspill:yesnod: Turen vil nok ikke bli tatt før i mai 2022. Blir det handel i år, så må båten stå til neste år.

Alt for ustabilt på denne tiden av året, samt at jeg vil ha dagslyset. Men hvordan er denne ruta når det er nordavind? Da er det gjerne litt kastevind, men skal jo teoretisk bli en del fralandsvind. Mye vind fra sørvest er vel det verste?

Båter jeg ser på: Skarpnes 9100, Agder 880, Selby 880. Men så var det dette med halvfabrikata da. Dette gjelder jo alle tre, og jeg mener HF-båter burde vært priset lavere, selv om det selvsagt finnes fine eksemplarer av disse også. Men, på enkelte båter så syns dårlig håndverk til og med på bildene på finn-annonsene. Agder 880 vil selvsagt gi lavere fart. Det jeg ikke liker med denne båten, er det supertrange motorrommet. Men med 165 hk så gir det nok fart for min del sånn ellers.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Nordavind på Jæren kan bety vind mot strøm. Da kan du få tildels krappe bølger. Men det vil jo være medsjø. Så det kan være brukbart. Men ville nok holdt meg under 5 til 6  ms nordavind.  Den har i tillegg en tendens til å følge kysten. Slik at det en trodde var fralandsvind blir i ryggen når en farter nedover Jæren... 

Øst til østnordøst er nok kanskje beste vinden? 

Endelig ble det Bobåt

Har bare en erfaring nedover Jæren, men så det var nevnt 10-12 m/s nord i tråden, da jeg mimret litt i egen tråd. Kommer jo an på båt selvfølgelig, men vi kjørte 19-20kn på autopilot og drakk kaffe og koste oss nedover(Viknes 1030). Det var i oktober, og vi rakk greit Stavanger- Kristiansand i dagslys. Men det gikk en stund i forkant før vi fant et værvindu som passet, ved hjelp av forumets gode metrologer. Vi tenkte som så, at kommer vi først rundt Lindesnes, skal det bli bra ille for å stoppe oss, og ikke så vanskelig om vi måtte vente eller legge den fra oss. Mye innaskjærsmuligheter og grei bilavstand. Det var ikke noe godt for meg å ha kjøpt båt, og ikke få den hjem, det hadde jeg ikke ro til.

1 minute ago, Gullfisk said:

Har bare en erfaring nedover Jæren, men så det var nevnt 10-12 m/s nord i tråden, da jeg mimret litt i egen tråd. Kommer jo an på båt selvfølgelig, men vi kjørte 19-20kn på autopilot og drakk kaffe og koste oss nedover(Viknes 1030). Det var i oktober, og vi rakk greit Stavanger- Kristiansand i dagslys. Men det gikk en stund i forkant før vi fant et værvindu som passet, ved hjelp av forumets gode metrologer. Vi tenkte som så, at kommer vi først rundt Lindesnes, skal det bli bra ille for å stoppe oss, og ikke så vanskelig om vi måtte vente eller legge den fra oss. Mye innaskjærsmuligheter og grei bilavstand. Det var ikke noe godt for meg å ha kjøpt båt, og ikke få den hjem, det hadde jeg ikke ro til.

Det snakkes her om båter i str. 27-28 fot, så samenlikning med en V 1030 blir jo ikke helt rett.  det er store forskjeller på sjøegenskaper i disse størelsene og skrogmessig utforming.  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 18 minutter siden:

Det snakkes her om båter i str. 27-28 fot, så samenlikning med en V 1030 blir jo ikke helt rett.  det er store forskjeller på sjøegenskaper i disse størelsene og skrogmessig utforming.  

Derfor jeg skrev kommer an på båt. Var mest for å dele egen erfaring, ikke til sammenligning. 23-25kn tilsier planende båt, og disse går vel ofte greit i medsjø i riktig hastighet. Uansett langt mere behagelig i medsjø en motsjø. Hadde aldri giddet samme vind imot.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...