Luna III Startet 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2021 (redigert) Jeg har kjøpt min første trebåt. Ei klinkbygd "Sørlandssnekke" på ca 20 fot. Den sakk for tidligere eier og noe av grunnen er nok at det på ett par steder er stor glippe mellom bordgangene. Antageligvis pga strekte kobbernagler. Jeg synes det ser vanskelig ut å få dratt/klemt dette sammen med nye nagler. Tenkte derfor å bruke syrefast vognbolt. Leser på bp at noen fraråder dette mens andre sier at båtbyggerier bruker dette ved reparasjoner. Kunne noen gi ett klart svar? Og hvordan få klemt bordene sammen igjen hvis kobbernagler skal settes inn igjen? Redigert 7.Oktober.2021 av Luna III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 Har du bilder av glipa? Ved klinking vil kobberklink eller kobbersaum trekke seg sammen med forholdsvis stor kraft, gjerne mer enn du tror! Så det å trekke sammen selv ganske store gliper trenger ikke være umulig. Har mye brukt klinking av bolter til å trekke sammen emner der det ikke har fungert med tvinger. Ideelt sett; bruk kobberklink eller saum (klink har små hoder og parallell stamme mens saum har litt større hode og konisk stamme), da bruker du samme material som er brukt ellers og du risikerer ikke mer galvanisk tæring enn normalt. Hvis det bare er snakk om noen få steder kan du bruke syrefast, men det bør ikke bli for omfattende (med mindre du skifter ut alt til syrefast, også rekspikeren, altså festet til stevner og kjøl). Det er ikke uvanlig at man skifter ut kobber med syrefaste vognskruer under slikt som motorfester og lignende der man ikke kommer til å klinke skikkelig på innsiden uten å måtte demontere større deler av inventaret om bord. Vurderingene er da gjerne at det er enklere å skifte saum oftere i områdene rundt enn enn å rive innredning for å skifte i et mindre område. Klart svar: bør ikke være for omfattende utskifting til syrefast da de resterende kobberklinkene vil kunne få merkbart akselerert tæring, spesielt de nærmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 Det jeg har funnet er 3 nagler etter hverandre på sb side og 2 nagler på bb side som bør byttes. Har dessverre ikke bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 Hvis det kun er snakk om 2-3 stk på rekke som trenger skiftes har jeg vondt for å tro sprekkene er så store at du ikke klarer trekke dem til igjen med klinking. Ville ha prøvd kobberklink først, før vognskruer. Men ta gjerne bilde når du har anledning, alltid lettere å kunne anslå og gi fornuftige råd om man vet hvordan ståa er Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 7.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 (redigert) For å være helt ærlig så har jeg satt inn 3 vognbolter i ett bord. Den ene også gjennom ett spant. Så her er jo muligheten å bytte en og en bolt med kobbersøm. Da holder jeg jo spennet/sammenføyningen. Den andre glippa har jeg ikke gjort noe med ennå. En annen ting er at kobbersøm koster jo skjorta i forhold til syrefast. Eller kanskje prisen hos høvedsmann er pr hg. Da er det jo ikke galt. Bruker man tynne eller tykke roer? Redigert 7.Oktober.2021 av Luna III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2021 Kobber er dessverre ikke billig nei? Fordelen er at det varer noen år. Jeg er vant med og erfarer det vanligste er tynne roer for klink og tykke for saum (klink, parallelle sider på stammen og forholdsvis lite hode, saum, koniske sider og større hode). Tykke roer blir også brukt der trekkraft og holdekraft skal være større. Hvis båten din er av type sørlandssnekke (og er bygget i sør) er det sannsynligvis brukt klink originalt (du har gjerne sett stammen på dem du tok ut?), saum var/er mer vanlig fra Rogaland/Ryfylke og nordover, selvfølgelig med unntak. Andre typiske fellestrekk er flere og smalere bord sør og øst for Ryfylke, mens andre veien ble det gjerne brukt breiere og grovere bord, der av behovet for kraftigere festemidler. For din del, hvis under vannlinja og behov for større trekkraft, ref. sprekken du nevner, er det ingenting i veien for å bruke saum selv om klink er brukt tidligere. Bare sørg for at hullene er store nok slik at du unngår oppsprekking og surr gjerne noe stry rundt rett under hodene (som tetting siden båten ikke er ny, ved nybygg/skifte til nye bord slår jeg oftest i «tørt» uten stry siden treet i seg selv formes rundt stammen og dermed holder tett). Ellers er det ofte vanlig å gå opp en dimensjon ved skifte til nytt, men ofte ikke nødvendig så lenge du bruker stry under hodene. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 Har vært med og brukt syrefaste maskin-skruer som erstatning for kobbernagler. Men kun på steder der det ikke var mulig å komme til å klinke innvendig. Syrefaste skruer hadde kortere levetid enn kobber, holdt vel bare 20 år før de måtte byttes. Har også vært med på å snu naglene og klinke på yttersiden når det ikke var plass innvendig. Kobbernagler er første-valget, varer vel nær evig. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Luna III Svart 8.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2021 Takk for gode svar. Da bestiller jeg kobberklink en dim større og tynne roer. Ser at det er det som er brukt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.