DagOtto Startet 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2021 God morgen godtfolk! Jeg har båten på land. Båten står på tre klosser lagd av 2x6 som ligger på flasken, på tvers av båtens lengderetning. klossene er 25 cm høye. I tillegg er det to trebukker på hver side. Jeg ser nå når båten står der at jeg burde bygd klossene annerledes, slik at det hadde vært mer støtte i lengderetningen. Noen som har kvalifiserte tips til hvordan dette kan løses nå i ettertid? Det er dessverre ikke aktuelt å få løftet båten igjen. Jeg skal jobbe ombord i båten i vinter, og er engstelig for at den skal flytte seg i lengderetningen, med de fatale konsekvenser det kan få. Tips mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Hva med å jekke opp båten og bytte klossene? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
mons Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Legg nye stødige klosser så høyt du kan rett ved de gamle klossene. Sitér dette innlegget Mons Link to post
4l64tro55 Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Skru fast 2x4 foran og bak? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Er du bekymret for at klossene kan velte? I så fall kan en mulighet være å lage tilsvarende klosser som du har, noen mm lavere. Øverste bordet lar du være løst og en del kortere. Så kan du sette disse under kjølen på langs, bruke trekiler for å presse øverste bordet opptil. Ikke bank så hardt på kilene at du løfter båten opp fra de andre klossene. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Står båten i en bakke? På flatmark skal den nok ikke flytte seg i lengderetning. Legg ved noen bilder, så er det lettere å komme med tips. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Jeg regner med at du har to slike stabler med klosser, da skruer du en planke øverst på den ene stabelen, og nederst på den andre og motsatt så det blir en liggende X. Dette ser du på grinder og stillaser og kalles for skråband. Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 9.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Langedahl skrev 24 minutter siden: Jeg regner med at du har to slike stabler med klosser, da skruer du en planke øverst på den ene stabelen, og nederst på den andre og motsatt så det blir en liggende X. Dette ser du på grinder og stillaser og kalles for skråband. @Langedahl du tenker en skrå avstiver motsatt på hver side av klossene? Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 9.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Sjøvind skrev 1 time siden: Er du bekymret for at klossene kan velte? I så fall kan en mulighet være å lage tilsvarende klosser som du har, noen mm lavere. Øverste bordet lar du være løst og en del kortere. Så kan du sette disse under kjølen på langs, bruke trekiler for å presse øverste bordet opptil. Ikke bank så hardt på kilene at du løfter båten opp fra de andre klossene. @Sjøvind ja, er bekymret for at de skal velte. Det var lurt, tror jeg prøver den metoden. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 DagOtto skrev On 9.10.2021 at 10.34: @Langedahl du tenker en skrå avstiver motsatt på hver side av klossene? På begge sider så vil dette aldri velte. Enkel og sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.