Jump to content

Hvordan hindre at båten flytter seg i lengderetning under opplag?

DagOtto

Recommended Posts

God morgen godtfolk! 

Jeg har båten på land. Båten står på tre klosser lagd av 2x6 som ligger på flasken, på tvers av båtens lengderetning. klossene er 25 cm høye. I tillegg er det to trebukker på hver side. Jeg ser nå når båten står der at jeg burde bygd klossene annerledes, slik at det hadde vært mer støtte i lengderetningen. Noen som har kvalifiserte tips til hvordan dette kan løses nå i ettertid? Det er dessverre ikke aktuelt å få løftet båten igjen. Jeg skal jobbe ombord i båten i vinter, og er engstelig for at den skal flytte seg i lengderetningen, med de fatale konsekvenser det kan få. Tips mottas med stor takk! 

Er du bekymret for at klossene kan velte? I så fall kan en mulighet være å lage tilsvarende klosser som du har, noen mm lavere. Øverste bordet lar du være løst og en del kortere. Så kan du sette disse under kjølen på langs, bruke trekiler for å presse øverste bordet opptil. Ikke bank så hardt på kilene at du løfter båten opp fra de andre klossene.

Langedahl skrev 24 minutter siden:

Jeg regner med at du har to slike stabler med klosser, da skruer du en planke øverst på den ene stabelen, og nederst på den andre og motsatt så det blir en liggende X. Dette ser du på grinder og stillaser og kalles for skråband.

@Langedahl du tenker en skrå avstiver motsatt på hver side av klossene? 

Sjøvind skrev 1 time siden:

Er du bekymret for at klossene kan velte? I så fall kan en mulighet være å lage tilsvarende klosser som du har, noen mm lavere. Øverste bordet lar du være løst og en del kortere. Så kan du sette disse under kjølen på langs, bruke trekiler for å presse øverste bordet opptil. Ikke bank så hardt på kilene at du løfter båten opp fra de andre klossene.

@Sjøvind ja, er bekymret for at de skal velte. Det var lurt, tror jeg prøver den metoden. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...