Kappa Startet 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2021 Har nylig byttet forbruksbatterier, og kjøpte også denne gang startbatterier. Har faktisk gode erfaringer med dette. Den nye batteribanken på 2x150Ah oppfører seg imidlertid annerledes. Spenningen faller forholdsvis raskt fra 12.7V til 12.5, men deretter tar det veldig lang tid å komme videre ned. Kan det ha sammenheng med at dynamoen på 12V/60Ah ikke klarer å lade hele batteriet, og at hvilespenning på 12.7V ikke er bevis for at batteriet er fullt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Hva er spenningen på batteriet under lading? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kappa Svart 9.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Etter en stund går ladespenningen opp til 14.4. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Det er jo bra, vet du hvor mange ampre den lader med? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kappa Svart 9.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Når batteriene er sultne, tar de gjerne fra 50 A og etterhvert mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Da vil jeg si at den gjør jobben som den skal. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kappa Svart 9.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Det rare er at batteriene mister toppspenning fort, og at de later til å levere mesteparten av energien på lavere spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Husk at bly/syrebatterier må stå lenge i absorbasjonsfasen med høy ladespenning og lav ladestrøm før de blir helt fulladet. Om du kobler fra lading straks ladespenningen når 14,4 V er neppe batteriet helt fulladet, og spenningen vil droppe raskere enn om batteriet var toppet helt opp. Prøv å lade med en liten landstrømlader et døgn eller to. Da tror jeg du vil merke forskjell. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 (redigert) Du skriver hvilespenning på 0,7 volt. Dette er for lavt på et nytt batteri. Kan tyde på at batteriet ikka har fått nok lading Redigert 10.Oktober.2021 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 JRK skrev 14 minutter siden: Du skriver hvilespenning på 0,7 volt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2021 Hvordan måler du hvilespenningen? Med hva slags instrument, og hvor lenge etter at lading og strømtrekk er avsluttet? Måler du med uavhengig multimeter, eller avleser fra en fastmontert duppedings? Når måler du hvilespenning, og er da hovedstrømbrytern(e) avskrudd? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JRK Svart 13.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Lars H. skrev On 10.10.2021 at 19.11: Ja så feil kan man skrive, 12,7 V skulle det være Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2021 12,7 V er uansett ikke fulladet. Sett på lader et par døgn, la dem hvilke ett døgn og sjekk igjen. Med fulladet batteri skal du ligge på minimum 12,8. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.