Jump to content

Startbatteri som forbruksbatteri


Kappa

Recommended Posts

Har nylig byttet forbruksbatterier, og kjøpte også denne gang startbatterier. Har faktisk gode erfaringer med dette.  
 

Den nye batteribanken på 2x150Ah oppfører seg imidlertid annerledes. Spenningen faller forholdsvis raskt fra 12.7V til 12.5, men deretter tar det veldig lang tid å komme videre ned. 
 

Kan det ha sammenheng med at dynamoen på 12V/60Ah ikke klarer å lade hele batteriet, og at hvilespenning på 12.7V ikke er bevis for at batteriet er fullt?

 

Link to post

Husk at bly/syrebatterier må stå lenge i absorbasjonsfasen med høy ladespenning og lav ladestrøm før de blir helt fulladet. Om du kobler fra lading straks ladespenningen når 14,4 V er neppe batteriet helt fulladet, og spenningen vil droppe raskere enn om batteriet var toppet helt opp. 

 

Prøv å lade med en liten landstrømlader et døgn eller to. Da tror jeg du vil merke forskjell. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hvordan måler du hvilespenningen? Med hva slags instrument, og hvor lenge etter at lading og strømtrekk er avsluttet?

 

Måler du med uavhengig multimeter, eller avleser fra en fastmontert duppedings?

 

Når måler du hvilespenning, og er da hovedstrømbrytern(e) avskrudd?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...