Jump to content

Noes som vet hvilken seilbåt dette er????

SailingLynx

Recommended Posts

Hele overbygget er så spekket av rette flater, skarpe kanter og vinduer uten en eneste bitteliten bue i rammene at i hvert fall overbygget roper «hjemmebygget» til meg. Den eneste flaten med en kurve som jeg ser i overbygget er den vertikale veggen rundt cockpit, og den lille bøyen som er der er «enveis» og veldig enkel.

På åttitallet lagde båtfabrikantene glassfiber med «fasong» (=avrundede kanter og mykere linjer) så i mitt hode er dette overbygget hjemmelaget eller i metall. Men metall rimer ikke hvis skroget er i glassfiber. Så derfor mener jeg overbygget er hjemmelaget.

Men det er bare min tanke, og jeg har tatt feil før. Jeg husker den dagen i 1995 som om det var i går… :giggle:

Bilder fra cockpit og under dekk hadde vært fint for å få et bedre innrykk av båten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Roger jo skrev 3 minutter siden:

Skroget til Cape Dory 36 ??

image.png.f122c89f982a91ddcd2d299deff99696.png

Siden Najad før de ble kjøpt opp av det svenske Nord West, kjøpte opp rettighetene til de største Aphrodite formene(de små gikk til Hanse) og Fantasi formene etter Jacobsson, er det mer sannsynlig at det kan være et bearbeidet Fantasi 37 eller Najad 37 skrog. Men det blir bare spekulasjoner.

Når jeg sjekket ut Fantasi 37 nå så synes jeg skroget ligner veldig på denna ja. er vanskelig å si her! :P synes det er litt rart at den har tre master.. men det er vell bare å lære seg hvordan man tar vare på de eventuelt :D Jeg er ganske ny når det gjelder seilbåt, kjøpte en Alo i fjord som første seilbåt og falt helt pladask for seilingen :giggle: Leter nå etter en større havseiler som trenger oppussing og som over tid forhåpentligvis kan bli mitt hjem og ta meg på lange spennende turer!! :D Så når jeg såg denne dukket opp på finn så ble jeg veldig nysjerrig!  Har også sett litt på en Trintella 3A. men er vanskelig å vite når man er ganske ny på alt dette! 

Oggiwara'en skrev for 14 timer siden:

Siden Najad før de ble kjøpt opp av det svenske Nord West, kjøpte opp rettighetene til de største Aphrodite formene(de små gikk til Hanse) og Fantasi formene etter Jacobsson, er det mer sannsynlig at det kan være et bearbeidet Fantasi 37 eller Najad 37 skrog. Men det blir bare spekulasjoner.

ett bearbeidet Najad 37 skrog er det ikke……allt for mye skiller….

Det skulle trenges ett par tonn med glasfibersparkel :giggle:

image.jpeg.54c69bfb65ef5a039545ec8c203c1a35.jpeg

Om du kikker på linjetegningene til Fantasi 37, så har hun en svag negativ linje under vannlinjen i baugen..og positiv over

Fantasin har også en veldig fin akterspeil

båten på Finn virker ha ett uorginalt roder !?

Ser ut som ett større roder har satts dit, kan tyde på att hun ikke balanserer rett

image.jpeg.70cc7e43c814519ea8c3f6e8fd8c7f68.jpeg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...