Jump to content

Amatørspørsmål - kan jeg ha båten på sjøen i vinter?

Rogabåt

Recommended Posts

Hei! Jeg er en ganske ny båteier og bruker (ett år), og har lyst å beholde båten på sjøen i vinter. Det er en 2001 Skibsplast 500 CL på 16 fot (liten daycruiser), og motoren er en 50 hesters Suzuki 4-takter fra 2001. 

Båten ligger i Rogaland, brukbart beskyttet for vær og vind - men på et sted som kan fryse til for noen uker.

Så spørsmålet mitt er, hva må jeg gjøre for å ha båten på sjøen i vinter - og hvilken risiko tar jeg da? Jeg antar noe må gjøres med motoren etter hver bruk for å unngå frostsprengning, og så antar jeg det kan være skummelt for skroget med vind kombinert med is?

Alle råd mottas med stor takk!

Hei. På Vestlandet er det mange som har båtane på sjøen heile året. Meg inkludert.

Det er har min PolarCircel, m. 60 hk Suzuki, frys det òg, men det er ein skjerma stad, og  isen beveger seg aldri. PolarCirkel er òg ein svært solid båt, og eg nøler ikkje med å brøyta råk ut vågen. 

Det avgjerande er korleis det er i hamna du har tenkt å ha båten. 

Det beste er nok å høyra med nokon som har hatt båt i di hamn i fleire år. 

Dei fleste forsikringar har ein passus om at dei ikkje dekker skader som følgje av is. 

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Er det en selvlensende type, bør du være oppmerksom på nettopp det..

Mange stenger selvlensingen når frosten, eller snøen kommer..

Og noen av de   som ikke stenger selvlensingen, oppdager for sent at løv og rusk  hadde tetter selvlensingen, så ofte tilsyn er tingen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Om det er innenbords, så tåler den noen kuldegrader så lenge det er sjøvann du kjører i...

Blir det veldig mange minus, og lenge...må du sette en ovn ned i motorrommet ...

Skal du ikke bruke den på flere mnd, kan du ferskvann kjøre den, og avslutte med frostvæske ..

14 hours ago, Ida Marie III said:

Om det er innenbords, så tåler den noen kuldegrader så lenge det er sjøvann du kjører i...

Blir det veldig mange minus, og lenge...må du sette en ovn ned i motorrommet ...

Skal du ikke bruke den på flere mnd, kan du ferskvann kjøre den, og avslutte med frostvæske ..

Og hva med utenbords, 50 hesters Suzuki bensin fra 2001:)?

14 hours ago, index said:

Jeg gjør ingenting med mine motorer på vinteren. Bare bruker dem.

Takker - interessant. Og hva slags motor er dette? Strålende om jeg kan bruke motoren uten å gjøre noe.... Her er det fare for en del minus innimellom, og vannet er forholdsvis brakt.

Rogabåt skrev 16 minutter siden:

Takker - interessant. Og hva slags motor er dette? Strålende om jeg kan bruke motoren uten å gjøre noe.... Her er det fare for en del minus innimellom, og vannet er forholdsvis brakt.

En innenbords diesel på 70hk og en utenbords motor på 30hk. Pleier å ha utenbordsmotoren nedtiltet på vinteren, da unngår man frostsprengning om det har kommet vann i giroljen. Visstnok. Uansett så gror det ikke stort på vinteren. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...