Jump to content

AQAD41 blandet kjølevæske


fredriksen

Recommended Posts

Ja, nå var det min tur til å gjøre noe helt unødvendig og idiotisk!

 

Jeg hadde skiftet olje på motoren og brukte en ny vakuumsuger for å suge opp den gamle motorolja. Fikk da sugd opp en liter mer enn vanlig og hadde med en liter for lite (har alltid et ekstra oljeskift i båten og bruker det ved oljeskift..). Dagen etter skulle jeg ta opp båten for vinteropplag.

 

Dagen etter ble det litt travelt (vanskelig å finne ledig parkeringsplass og endte opp med å gå en halv time tilbake til båten..) og jeg var rask med å helle på en liter til. Jeg ligger halvveis innunder akterbenken for å komme til motoren, og når jeg forsiktig løfter opp 4-literskanna, ser jeg at jeg har fylt på en liter ole i ekspansjonstanken for kjølevannet!!!!!! Og i tillegg så er det nå kun en halv time til bestilt opptak. Før opptak har jeg en femten minutters tur til opptaksplass.

 

Jeg har ikke noen sugepumpe i båten så jeg har ikke mulighet for å suge opp olja fra ekspansjonskammeret. Jeg regner med at noe av den ekstra literen vil gå ut av overløpsslangen og at resten vil bli en melkehvit blanding, men uten klumper. Jeg startet derfor motor og gikk med båten til opplagsplassen mens jeg holdt øye med temperaturen på motoren. Alt oppførte seg normalt under hele turen.

 

Som forventet forsvant noe av olja ut av systemet og lå på bunn av rommet og kjølevæska i ekspansjonstanken har en kledelig hvit farge... Jeg skal nå suge tom ekspansjostanken før jeg tapper ut all kjølevæske. Deretter vil jeg kjøre minst et par runder med rent vann som kjølemiddel før jeg fyller på en 50/50 blanding av Volvos grønne frostvæske.  Jeg planlegger å varmkjøre motoren så langt det går når jeg ligger på land, mellom hver runde med vann og også til slutt med frostvæska.

 

Er det noen som har erfaringer med rens etter oljeblandinger og som har noen tips / må ikke / må gjøre? I så fall tar jeg gjerne imot alle forslag.

 

:-( Steinar 

Link to post

Husk å blande vaskemaskinpulveret ut i vann før du heller det på motoren. Kun rennende væske inn i motor. Ikke pulver eller tabletter.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 2 uker senere...

Ja, nå har jeg den foreløpige fasiten:

 

@mawilu hadde rett i sin kommentar: Ca en halv liter av olja var dyttet ut i overløpet fra ekspansjonstanken. Olja som var igjen i ekspansjonstanken var kremfarget og etter at jeg hadde suget opp den, var det helt fin grønn frostvæskeblanding som var igjen i ekspansjonstanken.

 

Deretter tappet jeg ut kjølevæska fra tappepluggen bak nede på styrbord side av motoren. Fikk ut ca 18 liter fin grønn kjølevæske og helt på slutten kom det iblandet litt kremfarget oljefilm. Jeg skylte gjennom (fylte på rent vann og tappet ut,) og alt vannet var rent og klart uten noe olje. Startet motoren med kun rent vann, og etter varmgang var vannet ved uttapping klart og rent.

 

Fylte på 50/50% frostvæskeblanding, kjørte motoren noe og sa meg ferdig med dette. Kjørte deretter inn frostvæskeblanding i sjøvannskretsen for vinterlagring.

 

Når man jobber med 31 år gamle motorer så skjer det alltid noe i tillegg.... også her:

 

For å ha god kontroll på tappevannet, så tok jeg en 10mm blank slange og tredde på tappeskruen. Det var kaldt i været, ca 4 - 5 plussgrader, og plastslangen var stiv & hard. For å sjekke om den passet tredde jeg den først inn på tappepluggen som sitter på undersiden av saltvannsrøret som kommer fra sjøvannsfilteret (og går til oljekjøler). Der var det enkel tilgang så det var greit å prøve om slangen passer. Slangen passet, men det var noe motstand mot å få den inn på pluggen. Da jeg tok den av igjen fulgte pluggen med......Og saltvannsrøret hadde et passe stort hull, ca 10 mm.  Det ble da noe utfordrende å kjøre motoren varm med kjøling av eksos, så gaffatape ble dagens redning. Varmet litt vann og varmet opp slangen som da ble helt myk og fin og lett å tre på tappeskruen bak på siden av motoren.

 

Det er greit at slikt ryker når man ligger på land. Jeg var forsiktig da jeg satte på / tok av slangestubben, men det var ikke mye tappeskruen tålte. Jeg er derfor fristet til å bytte ut de andre som er på motoren. Etter hva jeg fant, så kan det være totalt 7 eller 8 tappeskruer på salt & ferskvannskjølingen på min AQAD41. Jeg kan vel regne med at flere av disse knekker når man prøver å løsne dem. Er det noen som har prøvd? Eller er det størst sjanse for at det kun er saltvannssiden som tærer på tappeskruene?

 

:.-) steinar

 

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...