fredriksen
Ja, nå har jeg den foreløpige fasiten:
@mawilu hadde rett i sin kommentar: Ca en halv liter av olja var dyttet ut i overløpet fra ekspansjonstanken. Olja som var igjen i ekspansjonstanken var kremfarget og etter at jeg hadde suget opp den, var det helt fin grønn frostvæskeblanding som var igjen i ekspansjonstanken.
Deretter tappet jeg ut kjølevæska fra tappepluggen bak nede på styrbord side av motoren. Fikk ut ca 18 liter fin grønn kjølevæske og helt på slutten kom det iblandet litt kremfarget oljefilm. Jeg skylte gjennom (fylte på rent vann og tappet ut,) og alt vannet var rent og klart uten noe olje. Startet motoren med kun rent vann, og etter varmgang var vannet ved uttapping klart og rent.
Fylte på 50/50% frostvæskeblanding, kjørte motoren noe og sa meg ferdig med dette. Kjørte deretter inn frostvæskeblanding i sjøvannskretsen for vinterlagring.
Når man jobber med 31 år gamle motorer så skjer det alltid noe i tillegg.... også her:
For å ha god kontroll på tappevannet, så tok jeg en 10mm blank slange og tredde på tappeskruen. Det var kaldt i været, ca 4 - 5 plussgrader, og plastslangen var stiv & hard. For å sjekke om den passet tredde jeg den først inn på tappepluggen som sitter på undersiden av saltvannsrøret som kommer fra sjøvannsfilteret (og går til oljekjøler). Der var det enkel tilgang så det var greit å prøve om slangen passer. Slangen passet, men det var noe motstand mot å få den inn på pluggen. Da jeg tok den av igjen fulgte pluggen med......Og saltvannsrøret hadde et passe stort hull, ca 10 mm. Det ble da noe utfordrende å kjøre motoren varm med kjøling av eksos, så gaffatape ble dagens redning. Varmet litt vann og varmet opp slangen som da ble helt myk og fin og lett å tre på tappeskruen bak på siden av motoren.
Det er greit at slikt ryker når man ligger på land. Jeg var forsiktig da jeg satte på / tok av slangestubben, men det var ikke mye tappeskruen tålte. Jeg er derfor fristet til å bytte ut de andre som er på motoren. Etter hva jeg fant, så kan det være totalt 7 eller 8 tappeskruer på salt & ferskvannskjølingen på min AQAD41. Jeg kan vel regne med at flere av disse knekker når man prøver å løsne dem. Er det noen som har prøvd? Eller er det størst sjanse for at det kun er saltvannssiden som tærer på tappeskruene?
:.-) steinar