Jump to content

Anbefaling: Klær/sko for seiling i november

baatglede

Recommended Posts

Jeg seiler med alt fra gummistøvler med raggsokker, ull innerst med vind/vanntett ytterst, til mer fancy greier. I sum gir det meg det samme. Skal du bare ut en tur, ville jeg ikke spandert utstyr til tusenvis av kroner. Men som bliss X over, det kommer an på hva slags tur. Eksempelvis fikk jeg i bursdagspresent slalombriller til bruk når jeg skal stå til rors ute i uregjerlig vær. 

Er du vant til turer i friluft den årstiden, kan du bruke noe du har. Avhengig av hva slags seiltur du skal på er det stor variasjon i fysisk aktivitet, så du kan bli både svett mens du jobber og kald når du er passiv - vinden er mer fremtredende. Vind og regn er kaldt. 

Etter 1-3 timer: Dette går helt fint, jeg fryser litt, men helt overkommelig. Flott tur dette!

Etter 3-5 timer: Fy flate så kaldt! Skulle tatt på meg en ekstra ullstilongs!

Etter 5-6 timer: HHheeeeelllllvvvveetttteeee aaaallllldddddrrrrriiii mmmeeeerrr viiiinntttterrrrsseeeiiillllinnnggg.

Inaktivitet er dødaren. Bytt vakt og beveg deg. Varme sokker og bentøy! Bruk gjerne et sitteunderlag i cockpit. Kom i le av vinden om du kan. Den beste seilingen skjer utenom "sesong", så det er bare å glede seg!

Ikke bli våt. Gammeldags skikkelig regntøy virker bedre enn seildress til mange tusen kroner, er min erfaring. Spesielt i vintermånedene. Du har sikkert det du trenger allerede. Og som skrevet over, ull er gull.. Catwalken kan du gå på en eller annen sosseregatta i løpet av sommeren.

Ull innerst, så et lag (eller flere hvis det blir kaldt) med fleece eller ull og så vind og vanntett ytterst.

God lue og hette for å holde hodet varmt.

Vind og vanntette hansker. Gjerne med plass til tynne ullhansker inni.

Unngå å bli svett og kle på deg mer tøy før du blir kald. Har du først begynt å fryse så er det vanskelig å bli varm igjen.

Ha jakke og bukse som kan åpnes og gjerne lufteåpninger i tillegg. Ellers blir det lett vått fra innsiden når du svetter.

Flytedress er godt og varmt, men har dårlig lufting og blir lett våt innvendig.

Seiling på denne årstiden kan være veldig kaldt. Hvor mye fysisk bevegelse det blir avhenger av type båt, men folk som er vant til å gå tur på høsten undervurdere gjerne hvor kaldt det kan være fordi det blir mye stillesitting. Mye fysisk aktivitet er det vanligvis ikke, så det skal godt gjøres å bli veldig svett. Når man har kommet utpå og man begynner å fryse er det ofte vanskelig å få igjen varmen, og særlig hvis det er mye sjø og man kanskje vegrer seg for å gå ned for å ta på mer tøy. Jeg mener det er bedre å heller kle på seg for mye enn for lite, og ikke vente.

Som de fleste har nevnt; dobbelt med ullundertøy, en god fleece ulljakke e.l.  en god og varm lue, robust regntøy. Sydvest kan være bra hvis det regner, mer behagelig enn hette. Vanntette  "fiskerhansker" med for anbefales på det sterkeste. Vanntette støvler med god plass til et par tynne og et par tykke ullsokker, gjerne halvhøye seilergummistøvler med god plass og sklisikker (hvit) såle. (Det finnes dessverre mange dårlige kopier som ikke egner seg like godt om bord i en båt, unngå svarte såler som lager stygge striper). 

Redigert av Krimart (see edit history)

Jeg har en sånn vanntett flytedress ... den er av og til gull (eksempelvis dersom man ønsker å strekke på bena ute på sjøis uten å vite om den er sikker eller ikke), men den er alt for varm, så det er sjeldent jeg bruker den.  En slik dress er noe jeg sterkt anbefaler å ha hengende lett tilgjengelig dersom man bruker båten litt utenom sesong, men for en sekstimers seiltur tror jeg ikke jeg vil anbefale noe slikt :-)  Hvis man benytter slikt, så for all del ... et tynt lag med ull under, samt å ha med seg masse ekstra ulltøy som man kan kle på seg etter behov.

Forøvrig minnes jeg en vintertur i Tromsø, mot vinden gjennom et trangt sund ... dengangda hadde jeg ikke noe GPS-navigasjon lett tilgjengelig, dybdemåleren virket heller ikke, det gikk på papirkart og fyrlykter, og ettersom det var noen skjær og småholmer jeg helst ikke ville komme borti ble det en ganske smal stripe igjen til å krysse.  Jeg ble faktisk ganske så svett etterhvert ...

Jeg synes generelt sett november er en litt kjip måned, det er mørkt, det er vått, det er kaldt, men ikke noe snø ... og allikevel ... finnes det noe bedre sted å være enn ombord i båt i november?  Jeg bare spør ...

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vindtett jakke som er romslig nok til å ha greit med klær under uten at man ser ut som et pølseskinn. Gjerne lang nok til å gi god overlapp mot vindtett bukse. Regntøy til å bytte i. Tynt tursitteunderlag putter jeg innafor jakka når det ikke er i bruk. Da gir det ekstra isolasjon. 
jeg liker å ha med sånne tynne romslige vindvotter jeg ellers bruker på skitur. Lett og ta av og pakke bort i lomma. 

sydvest og tynnere ullue. 

viktig, det skal gå kjapt å gå på do å tisse uten å måtte kle av seg alt. En hovedgrunn til at man fryser, er at man har full blære. 

nå hører det til å si at jeg også har musto seilklær til prisen av…. Tja… hoff… 

men jeg vet ikke helt… bergans-klæra mine er vektig greie de óg. 

Jeg holder til i Oslofjorden. Vil bare poengtere at seiling ikke er så fryktelig kaldt her på denne siden av Jul. Vannet holder godt over 10 grader nå. Værre er det tidlig på våren, hvor solen kan forlede deg til å tro at det er varmere enn det er. Nattseilas i april og november kan være 2 helt forskjellige ting.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...