Roger og Olina Startet 11.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2021 Båten skal ligge på sjøen i vinter og tenker det er smart å ha en form for overvåkning via mobilen. Jeg trenger noe enkelt å sette opp og har lest både her på forumet og andre nettsider at mange bruker Telldus til dette formålet. Har ett sett jeg kan kjøpe av en kar, men dette er fra 2016. Siste versjon er er vel v2. Så spørsmålet er vel da, for å overvåke temperatur, vanninntrengning, slå av og på ovner osv, går det greit å kjøpe dette settet fra 2016 eller burde jeg kjøpe nyere versjon? eller er det ett annet system som er å foretrekke som ikke koster fletta? Takker for tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 11.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2021 Eg har Smart boat one og er veldig fornøyd med det. Går ikkje an å slå av ovner, men overvåke temperatur i motorrom, lensepumpeaktivitet, batterinivå, vannivå i kjøl, GPS sporing, reiselogg osv. Men den kosta ein del då... Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 11.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2021 Ring hytta varm, her kan du ha 4 stk slave kontakter. Overvåker temperatur og styrer ovner osv Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Mr_Stian Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 (redigert) Så lenge du har wifi i båten så er vel telldus noe av det enkleste. Vil du ha noe litt mer fleksibelt så kan du vurdere Home Assistant med en raspberry pi med en zigbee stick f.eks. Her kan du bygge ut nesten i det uendelige. Kanskje noe mer avansert enn Telldus, men ikke så veldig vanskelig hvis du er villig til å bruke litt tid på det. Redigert 12.Oktober.2021 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 12.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2021 Jeg har benyttet Telldus i mange år. Først 1.generasjon, men har nå byttet til v2 - mest for å også kunne benytte Z-wave utstyr i tillegg til det 433Mhz utstyret jeg allerede hadde. Dette er rimelig utstyr som for meg har fungert helt ok. Jeg har satt opp «eventer» som slår av og på frostvakter/varmeovner utifra temperatur. Styrer også avfukter, på ved over 50% og av ved 40%. Til nettverk benytter jeg er datakort til telefonabb mitt, montert i en 4g router. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 13.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Takker og bukker for tilbakemeldinger. Da går jeg for Telldus v2. Ser at det er mange som selger dette og det er mye tilbehør. Så bestilte fra Netonet i går... Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 13.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 (redigert) Jeg har også brukt Telldus i mange år, fornøyd med det. Men; Telldus er på vei ut, de skal implementere en USB port med støtte for Zigbee snart på gatewayen sin. Så å kjøpe Telldus nå, er bortkastede penger. Ikke utvikler de produkter lenger heller. Les om Zigbee her. Litt tilbehør kan ses her. Redigert 13.Oktober.2021 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 13.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Dykker skrev for 8 timer siden: Jeg har også brukt Telldus i mange år, fornøyd med det. Men; Telldus er på vei ut, de skal implementere en USB port med støtte for Zigbee snart på gatewayen sin. Så å kjøpe Telldus nå, er bortkastede penger. Ikke utvikler de produkter lenger heller. Les om Zigbee her. Litt tilbehør kan ses her. Hvor har du informasjonen fra at Telldus er på vei ut, og ikke utviklas mer? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 13.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2021 Vel, uansett så ser det ut til å kunne dekke mine behov slik jeg ser det pr i dag. Så får jeg gjøre meg noen erfaringer sånn ettervært Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.