Jump to content

Smartbåt utstyr, hva bør en velge - Telldus?

Roger og Olina

Recommended Posts

Båten skal ligge på sjøen i vinter og tenker det er smart å ha en form for overvåkning via mobilen.  Jeg trenger noe enkelt å sette opp og har lest både her på forumet og andre nettsider at mange bruker Telldus til dette formålet. Har ett sett jeg kan kjøpe av en kar, men dette er fra 2016. Siste versjon er er vel v2.

Så spørsmålet er vel da, for å overvåke temperatur, vanninntrengning, slå av og på ovner osv, går det greit å kjøpe dette settet fra 2016 eller burde jeg kjøpe nyere versjon? eller er det ett annet system som er å foretrekke som ikke koster fletta?

Takker for tilbakemelding :smiley:

Ring hytta varm, her kan du ha 4 stk slave kontakter. Overvåker temperatur og styrer ovner osv

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Så lenge du har wifi i båten så er vel telldus noe av det enkleste.

Vil du ha noe litt mer fleksibelt så kan du vurdere Home Assistant med en raspberry pi med en zigbee stick f.eks. Her kan du bygge ut nesten i det uendelige. Kanskje noe mer avansert enn Telldus, men ikke så veldig vanskelig hvis du er villig til å bruke litt tid på det. 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)

Jeg har benyttet Telldus i mange år. Først 1.generasjon, men har nå byttet til v2 - mest for å også kunne benytte Z-wave utstyr i tillegg til det 433Mhz utstyret jeg allerede hadde. Dette er rimelig utstyr som for meg har fungert helt ok. Jeg har satt opp «eventer» som slår av og på frostvakter/varmeovner utifra temperatur. Styrer også avfukter, på ved over 50% og av ved 40%.
Til nettverk benytter jeg er datakort til telefonabb mitt, montert i en 4g router.

Dykker skrev for 8 timer siden:

Jeg har også brukt Telldus i mange år, fornøyd med det. Men; Telldus er på vei ut, de skal implementere en USB port med støtte for Zigbee snart på gatewayen sin. 

Så å kjøpe Telldus nå, er bortkastede penger. Ikke utvikler de produkter lenger heller.

Les om Zigbee her.

Litt tilbehør kan ses her.

Hvor har du informasjonen fra at Telldus er på vei ut, og ikke utviklas mer?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...