Hulda
Folkene på Emerald Steel (Youtube) kom med en uttalse der de mener at det ikke er ett anker som er sikkert på alle bunnforhold. Disse folkene har bodd om bord i over 30 år. Og seilt mesteparten av Stillehavet. De har med seg noen forskjellige ankere. Blant annet har de et stort stokkanker for bruk der bunnen er stor stein. Dette ankeret er også dømt nord og ned som gammeldags og totalt ubrukelig. De har et plateanker, som er ubrukelig på alle bunner med unntak av løs mudder og løs sand. Men dette er et anker som de kun bruker om vinden ikke snur. Dessuten har de muligheten til å legge ut to ankere over baugen.
Slik sett har jeg en viss motforestilling mot argumenter som heller i retning av 'livet avhenger av ankeret og la det koste hva som helst bare det er dyrt og moderne'.
Vi, på vår side, bedriver kystseilas. Muligheten for at livet vårt skal avhenge av et anker er fragmentarisk. Blir det dårlig vær, kryper vi inn i le et eller annet sted, eller ligger fortøyd i en havn til det blåser over. Således velger vi også bunnforholdene der vi ankrer, og hvordan vi ankrer. Følgelig har vi aldri drevet så mye som en eneste kilometer avgårde med vår 20 kg Bruce-kopi. Men det har sittet så dønn begravd i blåleira at det har vært strevsomt å få opp. Samtidig har vi sett mange andre dregge rundt. Uten av jeg vet hvorfor. Og til og med SV Panope har i en av de siste videoene en fundering over hvorfor ankere som ser omtrent like ut, gir så vidt forskjellig resultat. Denne svært seriøse fyren greier ikke å gi noe konkret svar. Han skjønner det rett og slett ikke. Vulcan er et av superankrene. Der jeg har sett det skli bortover sanden, vet jeg med nokså stor sikkerhet at mitt nå 30 kg Brucekopi ville gravd seg rett ned. Til og med mitt 20 kg ville gravd seg rett ned. For rundt omkring der vi ankrer er det en hel del hardpakket skjellsand. Og så har det noe med penger å gjøre. Om jeg har noe som funker for meg, byr det meg i mot å kjøpe noe som koster 10 ganger mer. Som under gitte forhold ikke funker bedre. Før jeg drar det så langt, investerer jeg heller i 100 meter sertifisert kjetting. Hulda har ikke 30 meter kjetting, men 98 meter 10 mm kjetting. I tillegg har vi to lengder a 50 meter 14 mm blytau, og et par ekstra ankere a 20 kg.
Ikke setter jeg vinkelsliperen i baugen for å modifisere for å gi plass til et annet anker heller. Det er også noe man skal ta i betraktning. Før man kjøper et eller annet.
Kan virke som jeg er litt hekta på dette med ankere.