Jump to content

Edit History

Vestkystseiler

Vestkystseiler

9 hours ago, Hulda said:

Før jeg drar det så langt, investerer jeg heller i 100 meter sertifisert kjetting. Hulda har ikke 30 meter kjetting, men 98 meter 10 mm kjetting.

Denne artikkelen av Peter Smith argumenterer han for at det er liten vits i å bruke kjetting for å oppnå et mer horisontalt strekk på ankeret, argumentet er at i 25 sekundmeter vind med 2 tonns strekk i kjettingen/tauet, vil både kjetting og tau stå i en tilnærmet rett linje mellom båten og ankeret, så trekkraften vil ha samme vinkel uansett.

Nå er det kanskje dristig å gi seg ut på en diskusjon med Peter Smith om ankring, men jeg mener han glemmer en vesentlig ting her.  Problemet for folk flest er ikke at ankeret slipper i 25 sekundmeter, av den enkle grunn at folk flest ikke legger seg på svai dersom det er sjanse for 25 sekundmeter vind. Et mer vanlig problem, er at ankeret ikke får feste, dette er spesielt skummelt dersom vinden snur i løpet av natten slik at ankeret må finne nytt feste mens man ligger og sover. I denne situasjonen vil kjetting være mye bedre enn tau. Når ankeret dras etter bunnen og "leter" etter feste, er det kanskje mindre enn 100 kg strekk i kjettingen/tauet.  Med kjetting og tilstrekkelig scope, vil trekket på ankeret være tilnærmet horisontalt, og det er god sjanse for at ankeret fester seg igjen. Med tau, vil trekket gå på skrå oppover selv med bare 100 kg belastning, og det blir vanskeligere for ankeret å finne nytt feste.

Kommentarer ?

Vestkystseiler

Vestkystseiler

8 hours ago, Hulda said:

Før jeg drar det så langt, investerer jeg heller i 100 meter sertifisert kjetting. Hulda har ikke 30 meter kjetting, men 98 meter 10 mm kjetting.

Denne artikkelen av Peter Smith argumenterer han for at det er liten vits i å bruke kjetting for å oppnå et mer horisontalt strekk på ankeret, argumentet er at i 25 sekundmeter vind med 2 tonns strekk i kjettingen/tauet, vil både kjetting og tau stå i en tilnærmet rett linje mellom båten og ankeret, så trekkraften vil ha samme vinkel uansett.

Nå er det kanskje dristig å gi seg ut på en diskusjon med Peter Smith om ankring, men jeg mener han glemmer en vesentlig ting her.  Problemet for folk flest er ikke at ankeret slipper i 25 sekundmeter, av den enkle grunn at folk flest ikke legger seg på svai dersom det er sjanse for 25 sekundmeter vind. Et mer vanlig problem, er at ankeret ikke får feste, dette er spesielt skummelt dersom vinden snur i løpet av natten slik at ankeret må finne nytt feste mens man ligger og sover. I denne situasjonen vil kjetting være mye bedre enn tau. Når ankeret dras etter bunnen og "leter" etter feste, er det kanskje mindre enn 100 kg strekk i kjkettingen/tauet.  Med kjetting og tilstrekkelig scope, vil trekket på ankeret være tilnærmet horisontalt, og det er god sjanse for at ankeret fester seg igjen. Med tau, vil trekket gå på skrå oppover selv med bare 100 kg belastning, og det blir vanskeligere for ankeret å finne nytt feste.

Kommentarer ?

• Create New...