Krimart
Hulda skrev for 21 timer siden:Jeg må jo si, vi har aldri dratt fra en havn midt på natta. Selv ikke fra Akerøya da nattkulingen kom. Redningskrysseren kom og berget alle unntatt to båter. Kompisen som vi seilte sammen med og oss.
Vel det er heldigvis ikke så ofte det skjer, men det har hendt. Vind skal man kunne takle, 15m/s burde være innenfor. Men hvis vinden plutselig kommer fra en annen kant og bølgene står rett inn i bukta er det værre. Problemene er dessuten ikke alltid deg selv men også andre båter som dregger ned på deg. At nesten alle må reddes av redningskøyta i Akerøya-eksemplet og ikke klarer å håndtere det selv er jo ikke så bra, men så er jeg sofaseilersynser i dette tilfellet.
Hulda skrev for 14 timer siden:Kommentaren er vel at guruer som Peter Smith har mistet horisonten. 2 tonn strekk må vel relatere til en båtstørrelse. Og jeg ligger ikke på svai i 25 m/s. Det blir bare påstander. Uten å relatere til noe som helst. Uansett, blåser det nok, vil kjettingen stå som et armeringsjern. Hele kjettingen min veier ikke mer enn et par hundre kilo.
Jeg har lest denne og det referes stadig vekk. Det blir rent teoretisk, for det første bør man ha en snubber, gjerne med rykkdemper på. Dessuten; blåser det 20-25 m/s ligger ikke båten dønn stille med full strekk i kjettingen. Den seiler på skroget, beveger seg fra side til side og hiver på seg i bølgene. Det vil være noen rykk der kjettingen er stram, når båten snur det er så men det er ikke konstant press. men er du tryggest med kjetting eller tau når dette subbes frem og tilbake over bunnen?
Det meste jeg har ligget i på svai er 20m/s, med 50 i kastene, og da har man selvsagt ankervakt. Det er ikke alltid man kan velge å ikke ligge på svai - det kommer an på hvor man er.
Skip Novak/Yachting World har en bra serie om "storm seiling" rundt Kapp Horn, den er severdig. Kapittelet om ankring her (utrolig nok med CQR): https://www.yachtingworld.com/features/skip-novaks-storm-sailing-part-10-anchoring-159
SitatChain or nylon rode? For me, chain every time and, again, two sizes heavier than might be recommended. When it is blowing 50 knots plus in an anchorage, all your cable is out and there are shallows precariously close astern, this choice might put your mind at ease.
Her er et bilde der de ligger på Sør-Georgia i 70 knops vind: