Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

32 minutes ago, index said:

Gjelder det da alle båter som ligger fortøyd, eller gjelder det bare de stygge?

 

Alle båter som ligger fortøyd fortrenger andre - slik som andre båter som også gjerne skulle vært fortøyd på samme område.  Dette varierer jo avhengig av området og båtens størrelse - noen områder er ansett som mer verdifull enn andre.

 

Jeg har en oppfatning om at det er generell konsensus her på forumet at det er en "uting" når enkelte "flytter inn" i populære uthavner og blir liggende på samme sted i ukesvis.  Her snakker vi om ti år, det vil jeg definitivt definere som en "uting".

 

32 minutes ago, index said:

Det er det ikke vanskelig å være enig i. Men er det nok?

Nok for hva da?  Nok for at en god del naboer og brukere av området ergrer seg over vraket, utvilsomt.  Det finnes pr i dag ingen juridisk anledning for å tvangsflytte "stygge skip" - og skulle det vært det, så blir det fort et problem med at enhver definisjon av "stygg" er subjektiv.  På land (og tildels også på vann, så fremt det er snakk om "faste innretninger" - og et skip som har ligget på samme sted i ti år kan kanskje beskrives som en "fast innretning"?) har man vel til en viss grad mulighet til å avslå en byggesøknad av estetiske grunner?

32 minutes ago, index said:

Det gjelder vel alle båter. I dette tilfellet er den visstnok tømt for olje og drivstoff.

Omtrent alle båter innebærer en forurensningsrisiko dersom de synker, og oppryddingskostnaden for å fjerne et sunket vrak er vel alltid høyere enn opprydningskostnaden med å håndtere et flytende brak - men noen båter er mer synkeferdige enn andre.  Her er det ord mot ord, eier påstår at skuta er sjødyktig, andre påstår at vraket kan synke når som helst.  Dersom et vrak er "synkeferdig" bør samfunnet som sådan (dvs kommune, fylke, stat eller relevante havnemyndigheter) ha en eller annen slags mulighet til å få eliminert det potensielle problemet.  Nå blir det selvfølgelig mye spekulasjoner i om en båt er "synkeferdig" eller ikke, men en ekspertuttalelse der bør vel kunne tillegges litt mer vekt enn en "ekspertuttalelse" på om båten utgjør et estetisk problem eller ikke.

tobixen

tobixen

16 minutes ago, index said:

Gjelder det da alle båter som ligger fortøyd, eller gjelder det bare de stygge?

 

Alle båter som ligger fortøyd fortrenger andre - slik som andre båter som også gjerne skulle vært fortøyd på samme område.  Dette varierer jo avhengig av området og båtens størrelse - noen områder er ansett som mer verdifull enn andre.

 

Jeg har en oppfatning om at det er generell konsensus her på forumet at det er en "uting" når enkelte "flytter inn" i populære uthavner og blir liggende på samme sted i ukesvis.  Her snakker vi om ti år, det vil jeg definitivt definere som en "uting".

 

16 minutes ago, index said:

Det er det ikke vanskelig å være enig i. Men er det nok?

Nok for hva da?  Nok for at en god del naboer og brukere av området ergrer seg over vraket, utvilsomt.  Det finnes pr i dag ingen juridisk anledning for å tvangsflytte "stygge skip" - og skulle det vært det, så blir det fort et problem med at enhver definisjon av "stygg" er subjektiv.  På land (og tildels også på vann, så fremt det er snakk om "faste innretninger" - og et skip som har ligget på samme sted i ti år kan kanskje beskrives som en "fast innretning"?) har man vel til en viss grad mulighet til å avslå en byggesøknad av estetiske grunner?

16 minutes ago, index said:

Det gjelder vel alle båter. I dette tilfellet er den visstnok tømt for olje og drivstoff.

Omtrent alle båter innebærer en forurensningsrisiko dersom de synker, og oppryddingskostnaden for å fjerne et sunket vrak er vel alltid høyere enn opprydningskostnaden med å håndtere et flytende brak - men noen båter er mer synkeferdige enn andre.  Her er det ord mot ord, eier påstår at skuta er sjødyktig, andre påstår at vraket kan synke når som helst.  Dersom et vrak er "synkeferdig" bør samfunnet som sådan ha en eller annen slags mulighet til å få eliminert problemet.  Nå blir det selvfølgelig mye spekulasjoner i om en båt er "synkeferdig" eller ikke, men en ekspertuttalelse der bør vel kunne tillegges litt mer vekt enn en "ekspertuttalelse" på om båten utgjør et estetisk problem eller ikke.



×
×
  • Create New...