Jump to content

Edit History

Gudrun

Gudrun

Tydelig båtene er satt på land når man leser her..

Lediggang er som kjent roten til alt vondt..  :lol:

Hadde alle forholdt seg til manualen hadde vi sluppet mange av disse trådene.

Den er utarbeidet av de som i sin tid konstruerte motoren.

De angir enten timer eller måneder mellom skiftene, alt etter hva som kommer først.

Tidligere hadde noen avtapping under bunnpannen,

Men de slet med å holde helt tett etter noen hundre timer med risting på slanger og rør midt under motoren, De var og i veien under transport når motoren ble landet.

Ikke få landet de midt oppå disse og måtte få fikset de. oen måtte sågar få ny bunnpanne da gjengepartet var såpass vridd/ødelagt det lot seg ikke gjøre å få det tett.

Da fant de ut det går helt greit å suge opp oljen.

Blir en liten slump igjen, men det er så lite det har ikke noe betydning.. Fyll på ny olje og start opp så den nye sirkulerer i hele systemet.  

De som likevel føler det er for sjeldent får heller ta et ekstra oljskift så de får tilbake nattesøvnen.. :pray:

Så en liten sak jeg kom på da jeg leste denne tråden:

For over 45 år siden var vi en gjeng som holdt til med biler rundt en bensinstasjon. Var tiden da olje ble skiftet ofte siden vi kjørte veldig mye på tur. 

En dag dukket det opp en ny kar i smørehallen.

Etter noen uker lanserte han at vi måtte tilsette (parafin eller diesel) i oljen før oljeskift, da ble motoren vasket helt rein innvendig.

Fyll på og en tur i nabolaget og en liten lokal burning og tilbake for bytte.

Vel et par av kompisene fulgte rådet hans.

Så returnerer en av de med en "klank klank klank klank klank" lyd..

Svaret han fikk var at motoren var nok vasket nesten helt rein innvendig før dette sjedde. 

Så han hadde vært maks uheldig.

Lukket deretter igjen rulleporten og forsvant.

Tilbake stod en slukøret 18årig læregutt som måtte på jakt etter penger til bruktmotor.

Så sjekk heller manualen enn hva en eller annen har hørt eller lanserer av råd.

Timetelleren ombord hos meg nærmer seg 3800 timer.

Olje og filter er skiftet i hht til manual. 

Gudrun

Gudrun

Tydelig båtene er satt på land når man leser her..

Lediggang er som kjent roten til alt vondt..  :lol:

Hadde alle forholdt seg til manualen hadde vi sluppet mange av disse trådene.

Den er utarbeidet av de som i sin tid konstruerte motoren.

De angir enten timer eller måneder, alt etter hva som kommer først.

Tidligere hadde noen avtapping under bunnpannen,

Men de slet med å holde helt tett etter noen hundre timer med risting på slanger og rør midt under motoren, De var og i veien under transport når motoren ble landet.

Ikke få landet de midt oppå disse og måtte få fikset de. oen måtte sågar få ny bunnpanne da gjengepartet var såpass vridd/ødelagt det lot seg ikke gjøre å få det tett.

Da fant de ut det går helt greit å suge opp oljen.

Blir en liten slump igjen, men det er så lite det har ikke noe betydning.. Fyll på ny olje og start opp så den nye sirkulerer i hele systemet.  

De som likevel føler det er for skjeldent får heller ta et ekstra oljskift så de får tilbake nattesøvnen.. :pray:

Så en liten sak jeg kom på da jeg leste denne tråden:

For over 45 år siden var vi en gjeng som holdt til med biler rundt en bensinstasjon. Var tiden da olje ble skiftet ofte siden vi kjørte veldig mye på tur. 

En dag dukket det opp en ny kar i smørehallen.

Etter noen uker lanserte han at vi måtte tilsette (parafin eller diesel) i oljen før oljeskift, da ble motoren vasket helt rein innvendig.

Fyll på og en tur i nabolaget og en liten lokal burning og tilbake for bytte.

Vel et par av kompisene fulgte rådet hans.

Så returnerer en av de med en "klank klank klank klank klank" lyd..

Svaret han fikk var at motoren var nok vasket nesten helt rein innvendig før dette sjedde. 

Så han hadde vært maks uheldig.

Lukket deretter igjen rulleporten og forsvant.

Tilbake stod en slukøret 18årig læregutt som måtte på jakt etter penger til bruktmotor.

Så sjekk heller manualen enn hva en eller annen har hørt eller lanserer av råd.

Timetelleren ombord hos meg nærmer seg 3800 timer.

Olje og filter er skiftet i hht til manual. 

• Create New...