Jump to content

Måle frostvæskenivå - frysepunktet

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg holder på med å klargjøre båten for kulden. Bor på Sørlandet så det er jo gjerne ikke kaldt lenge om gangen, men - 10 til 15 C kan det jo være i perioder.

Jeg helte på ny grønn G48 i våres. Nå er den rustfarget. 

Jeg blandet 50/50 og da skal den være god for ca -30C. Nå sier måleren ca -15C.

Bildet er rett vei på telefonen, men legger seg av en eller annen grunn unn feil her...

20211013_132623.jpg.97af980f5e8da9eecdeec79945655afb.jpg

Er dette rett målt?

Dette er denne frostvæsken:

https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter

Og det står på måleren fra BT at den er for Etylen Glycol.  Noe jeg trodde denne frostvæsken var...

Videre:

Så jeg tenker å få renset den, men har strengt tatt ikke mye ledig tid de neste ukene. ?

Men det skal mye til at Sørlandet ved kysten får -15C de neste ukene også... 

Blir vel til å tømme, kjøre igjennom rent vann med noe som tar rust (sitronsyre/ oppvaskmiddel?) og skylle på nytt, og inn med ny grønn. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ang å bli kvitt rustfargen, jeg hadde tilsvarende på traktoren(valmet 6400).tok av radiator å spylt gjennom til det bare kom rent vann, men fargen kom tilbake igjenn, kjørte så motoren god å varm å tok av slangen på bunnen av radiator å slapp alt ut i full fart, etter 2 ganger ble jeg kvitt rustfargen som sikker lå i bunnen av blokka. Nå er jo dette en båt motor det er snakk om her men prinsippet blir jo noe av det samme. 

Det ble slush...

Ikke fast is, men ganske fin slush som er stabil nok til å ikke falle sammen når jeg reiser opp flasken...

20211014_073832.jpg.9e73152e998a6756b3ab7d5b6ff90a6b.jpg

20211014_073838.jpg.868e93e7ded3b96ac03d611a9d063cfb.jpg

Så da må jeg bytte frostvæsken før vinteren, selv om det er mulig slushen ikke har sprengkraft til å ødelegge motoren.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Oppdatering: Etter 15 minutter på kjøkkenbenken er den nesten helt flytende igjen. Så det kan vel stemme med ca -15C som frysepunkt.  Da stemmer i alle fall måleren.

Det blir i alle fall ikke -15C her sørpå de neste 2 ukene, så da kan jeg bytte frostvæsken til uken med litt mer ro. 

Det er det som er fordelen med frysevæske...den fryser ikke til stålis som sprenger, selv om du har bommet på blandingen... slushen har ingen sprengkraft..

Jeg bytter hvert 5 år, etter forskriftene til Yanmar...rød frostvæske..

Byttet i år, kjørte igjennom 2 ganger med rent ferskvann...det er da mulig det ligger lommer igjen i motoren med rent ferskvann, som trekker ned blandingsforholdet når den ferdig blandete nye frostvæsken kommer på igjen..

Jeg får gå å måle...

Men her vest ute i øyene, er jo selv 5 minus sjelden

Hej

Den mätaren är gjord för etylenglykol, på den dunken du visade är det propylenglykol som är bättre för miljön. Om det skiljer när man mäter vet jag inte. Men om du blandat 50% glykol så skall den inte frysa till sörja i frysen. Det kan tyda på att du sjövatten som läcker in någonstans och späder ut glykolblandningen.

Hälsningar Ove 

Ja, man må ta hensyn til hvor man bor. Her er det gjerne -5C og ned mot -10C, men jeg har også opplevd -20C. 

Men det blir nok ikke kaldere enn -5C nærmeste måneden, og da bare tidlig om morgenen på en stjerneklar natt. Så sjansen for at det fryser er minimal.

Da jeg bodde på Hamar var det vanlig med ned mot -30C rett rundt nyttårsaften.  Og -15 ellers på vinteren.

Jeg er allikevel ikke begeistret for rustfargen. Så jeg må finne ut av om det er noen form for saltvann i den, og også få byttet den.

@Ove T, ja jeg må finne ut om den er blitt blandet ut. Jeg har ikke mistet nivå eller fått høyere nivå i løpet av sommeren. 

Kan rust påvirke frysepunktet for frostvæske?

@Grand Banks jr Når du monterte ny motor hadde denne kanskje stått uten kjøleveske en periode? I så fall vil det ruste i kjølesystemet. En runde med radiatorrens eller tilsvarende og ny kjøleveske vil fikse dette. 

Ved fylling av ny frostveske mener jeg det er ugunstig å blande denne 50/50 med vann før den fylles på motoren. Dette fordi man ikke har kontroll på hvor mye rent vann som er igjen i kjølesystemet etter skylling/gjennomspyling. Fyll heller ren frostveske tilsvarende halvparten av oppgitt volum i kjølesystemet inkl slanger til defroster/VV-bereder. Fyll deretter opp med rent vann. Ved behov for etterfylling etter lufting brukes også rent vann. Men ved senere behov for etterfylling brukes 50/50 blanding. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Fargen på frostvæske er kunstig tilsatt og kan derfor være forskjellig fra merke til merke.

Det viktige er å se på innholdet og om frostvæsken kan blandes med den du har fra før.

Nøyaktig 50/50 vann/frostvæske er ikke så nøye. Om kjølevæsken blir til "slush" vil den

allikevel ikke ødelegge motoren, men om du skal bruke motoren ved lave temperaturer,

må den ikke fryse. Sørpa lar seg dårlig pumpe rundt.

paxo skrev 19 minutter siden:

men om du skal bruke motoren ved lave temperaturer,

må den ikke fryse. Sørpa lar seg dårlig pumpe rundt.

..hadde ikke vært engstlig for det. når motoren blir over null, blir kjølevæska flytende. Mulig vannpumpa ikke får noe å jobbe med i starten.., mulig det er et problem, jeg vet impeller på sjøvannsiden ikke liker å gå tørr, kjenner ikke prinsippet på din kjølevannspumpe. Vannet i ekspansjonsbeholderen blir også flytende etterhvert, den står vel i motorrommet og der blir det grei temperatur etterhvert.

Redigert av Code0 (see edit history)

Foruten å hindre at ting fryser i stykker skal frostvesken også hindre korrosjon i kjølesystemet. 50/50-blanding har derfor en misjon selv om det mange steder aldri blir i nærheten så kaldt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...