Jump to content

Ny vinterpresenning, hvordan holde den på plass?

Guest Thostr

Recommended Posts

Skal sy meg ny vinterpresenning. Laget mal i dag (se bilde). Skal bruke 650-gram PVC-duk (Biltema). Det gjenstår å ta en beslutning for hvordan jeg skal holde presenningen på plass. Hadde tenkt å sy på en 'flens' på innsiden av presenningen med maljer som jeg fester ned mot fotlisten. Men var noen i nærmiljøet mitt som mente at dette var oppskriften på å få lekkasje i fotlisten, og at en bedre løsning var den tradisjonelle med vanndunker som henger på utsiden. Et alternativ til dette igjen er å sy poser med sand å henge på utsiden, som festes 'flush' med presenningen. Har nok materiale til å gjøre dette. Noen som har meninger? Dette blir en tung presenning, tror ikke den kommer til å 'flappe' så mye selv i kraftig vind om jeg får den dratt ned mot fotlisten. Men man skal kanskje være forsiktig med det? Å tette en lekk fotlist er ikke på topp av min ønskeliste, særlig når det er møblement på begge sider...

20211016_194601_99_exported_4581.jpg

Hvis du med fotlist mener det jeg kaller rekkelist, altså alu-listen mellom rekkestøttene ytterst på dollbordet, så er det akkurat slik du beskriver som jeg fester min vinterpresenning.

Jeg har en formsydd HH-presenning i 3 deler som er tilpasset båten, og jeg fester maljer på innsiden mot rekkelista på dollbordet. Bruker strappebånd fra Biltema mellom maljene og rekkelista, funker perfekt. Dette er solide saker på min båt, så at vinterpresenningen skulle dra rekkelista ut og medføre lekkasjer tror jeg ikke på.

1 hour ago, TideRace said:

Dette er solide saker på min båt, så at vinterpresenningen skulle dra rekkelista ut og medføre lekkasjer tror jeg ikke på.

Det må vel ansees som solid hos meg også. Men om det blir napping fra vinden over lang tid så kan det kanskje utvikle seg til en lekkasje eller 4? Usikker.

Samme erfaring med den presenningen:

Jeg har den presenningen på min båt, i tradisjonelt oppsett med to skrå sider. 10x6 meter. Har båten i vinteropplag på utsiden av huset, ca 15 meter fra soverommet. Kan ikke huske at den har blafret i noe vind som helst, men den kan få slike "slag". Men da veldig dempet, og først i skikkelig vind.

Men klart, hvis det kommer orkan eller storm rett på så vil jo det meste flytte seg av slikt.

Jekkestropper under høres ut som en god plan, eventuelt henge sandsekker/ kanner i tillegg til fotlisten for rykkdemping.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

2 hours ago, Bellil said:

Jeg bruker fire lastestropper fra Biltema fra bb side, under båten og festes i stb side av presenningen. Trer en snor gjennom maljene på langs som lastestroppene festes i Dette er på O.B. Wiik presenning på 32 fot motorbåt.

Fungerer utmerket synes jeg.

Ja dette høres ut som en fin løsning så lenge det ikke blir gnag på båtsidene? Litt verre å utføre på en båt med semi-lang kjøl også. Men kan jo mikse og matche litt ulike løsninger.

Har brukt å feste mine fot-/rekkelist. Den er boltet gjennom dekket til flens i skroget for hver tiende cm, med gode skiver under. Løftes fotlisten pga. krefter fra presenningen, løftes bolten, dekket og skroget i samme punkt. Kan ikke forstå at det skal kunne skape lekkasje, forutsatt at det er tettet med fleksibel tetning mellom skrog og dekk. Forøvrig er listen stivere enn skrog og dekk, slik at belastningen på listen fordeles over flere bolter.

Du slipper belasting på fotlisten (om du fortsatt betrakter det som et problem) ved å benytte stropper under båten, som foreslått, men da er det en liten risiko for at du sliter vekk bunnsmurning her og der. I tillegg til gørra du må rense stroppen for etter et halvt år i sjøen.

Jeg ville gått for fotlistmetoden.

4 minutes ago, alf-inge said:

Har brukt å feste mine fot-/rekkelist. Den er boltet gjennom dekket til flens i skroget for hver tiende cm, med gode skiver under. Løftes fotlisten pga. krefter fra presenningen, løftes bolten, dekket og skroget i samme punkt. Kan ikke forstå at det skal kunne skape lekkasje, forutsatt at det er tettet med fleksibel tetning mellom skrog og dekk. Forøvrig er listen stivere enn skrog og dekk, slik at belastningen på listen fordeles over flere bolter.

Du har jo hatt en del rekkelist-lekkasjer så vidt jeg husker, og du har benyttet denne metoden over en del år. Er jo selvsagt umulig å relatere disse to. Og du føler deg rimelig trygg på at det ikke er en sammenheng?

Jeg tror ikke det er noe stor fare om man får spent opp presenningen bra rund baut. Om presenningen begynner å blafre kraftig i storm f.eks, så tror jeg det kan bli skadelige punktbelastninger. Teorien min er at 'flens'-metoden (hvor man syr eller sveiser på en flens innvendig som har maljer som strammes ned mot fotlisten) fører til en presenning som sitter meget godt og som fordeler belastningen bra også.

Thostr skrev 1 minutt siden:

Du har jo hatt en del rekkelist-lekkasjer så vidt jeg husker, og du har benyttet denne metoden over en del år. Er jo selvsagt umulig å relatere disse to. Og du føler deg rimelig trygg på at det ikke er en sammenheng?

Lekkasje i skjøten mellom dekk og skrog på en drøyt 40 år gammel båt er ikke unormalt, selv uten å ha brukt rekkelisten som fortøyning for presenning. Da jeg hadde av fotlisten for et par år siden var de flere steder tomt for tetningsmasse mellom skrog og dekk. Gammel tetningsmasse stivner og/eller løsner, med mulighet for lekkasje.

Det har ikke lekket etter at jeg hadde av listen og la inn ny tetningsmasse. Og jeg tviler sterkt at belastningen fra presenningen som er så tung at den ligger dønn i ro, gir så stor belastning på den stakkars rekkelista at dekket løfter seg fra skroget (da må bolten strekke seg kraftig!).

Jeg har aldri hatt båt på vannet med presenning, men har lært meg at maljer og presenning holder best ved bruk av strikker. Kjøpte en rull med "strikktau" på Biltema som jeg kutter og lager rundstrikk av som festes i maljene. Deretter knyttes tau i disse. Hvor du kan feste tauene har jeg dessverre ingen løsning på,men strikkene tar vekk de harde rykkbelastningene.

4 hours ago, Luna III said:

Jeg har aldri hatt båt på vannet med presenning, men har lært meg at maljer og presenning holder best ved bruk av strikker. Kjøpte en rull med "strikktau" på Biltema som jeg kutter og lager rundstrikk av som festes i maljene. Deretter knyttes tau i disse. Hvor du kan feste tauene har jeg dessverre ingen løsning på,men strikkene tar vekk de harde rykkbelastningene.

Ikke dumt! Tror jeg skal adoptere dette forslaget.  Kanskje denne er ok? https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/presenninger-og-tau/tau/elastisk-rep-388867/ 

Luna III skrev for 5 timer siden:

Ulempen med strikk, iallefall i "snyhollet" Tromsø, er vekta av snø som legger seg på presenningen og tynger den ned, spesielt ut mot rekka. Med spennremmer (sånne som man bunter skiene sammen med, bare lengre) kan man stramme presenningen rimelig stramt ned mot rekkelista. Med strikk vil snøen tynge presenninga, strikken strekker seg, og presenninga ender opp nærmest horisontal ut mot rekka, der snøen bygger seg opp. Med spennremmer eller annet som ikke strekker seg slipper man dette.

Alternativet er å løfte "mønet" en meter eller to over bommen, slik at det blir en brattere vinkel ned mot rekka. Det gir vesentlig større vindfang, og ikke ønskelig i liten storm fra sørvest (fra sida). I tillegg må presenningen byttes til en som er så glatt at våt snø ikke fester seg. Slike presenninger er vanligvis ikke særlig slitesterke. Men da kunne muligens strikk fungert.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Thostr skrev for 15 timer siden:

Ikke dumt! Tror jeg skal adoptere dette forslaget.  Kanskje denne er ok? https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/presenninger-og-tau/tau/elastisk-rep-388867/ 

Ser bra ut de. Jeg har brukt 6mm, men 8mm tåler jo naturlig nok mer og gir bedre stramming. Prøvde med de sorte gummistroppene som er til presenning,men de råtnet fort og røk.

5 hours ago, Luna III said:

Ser bra ut de. Jeg har brukt 6mm, men 8mm tåler jo naturlig nok mer og gir bedre stramming. Prøvde med de sorte gummistroppene som er til presenning,men de råtnet fort og røk.

@alf-inge Har nok et poeng her ift tyngde av snøen. Og det kommer nok an på hvor skarp vinkel det blir på presenningen ned mot dekk (som @alf-inge også er inne på). Tenker jeg skal gjøre et forsøk med litt 'bungee chord' og se hvordan det fungerer. Akter så er det ganske skarp vinkel uansett, og forut så er det så flatt at det nok blir liggende snø i lange perioder her uansett hvor mye jeg strammer og uavhengig av strammemetode.

Kan hende jeg også fester noen maljer for å kunne dra ned presenningen med små sandsekker på steder hvor det blir liggende snø. Fordelen med å lage selv (og ulempen kanskje for noen) er jo at man får et langvarig forhold til sine design og kan tilpasse til lokale forhold.

• 2 uker senere...
5 hours ago, Grand Banks jr said:

Ser bra ut det der!

Fylte du kannene med frostvæske? Hvis ikke vil de nok bli harde som stein og kan knuse i mye vind hvis de kan dingle. Jeg snakker av erfaring...

Alternativt kan de fylles med sand.

Nei fylte med saltvann, og har hengt de slik at de akkurat tar nedi vannet. Så de dingler ikke, på bekostning av litt av vekten. Til tross for at de får varmeoverføring fra havet så kan de nok fryse, så takk for tipset. Har ikke lyst til å blande ut 32 liter med frostvæske akkurat. Sand er definitivt et alternativ.

13 hours ago, Grand Banks jr said:

Ser bra ut det der!

Fylte du kannene med frostvæske? Hvis ikke vil de nok bli harde som stein og kan knuse i mye vind hvis de kan dingle. Jeg snakker av erfaring...

Alternativt kan de fylles med sand.

Har tenkt meg om. Og er enig. Så blir mer sying da for å lage sand-poser. Skal lage de slik at jeg kan tømme de lett, så blir det også noe jeg kan gjenbruke. Slipper da å halse rundt på bensinstasjoner og grave i søpla på jakt etter tomgods (plastkanner). Bare det er jo verdt det!

De plastkannene som brukes til vindusspylevæsker er også i dårlig kvalitet. Har brukt mange slike og de blir sprø i kulden og knekker lett i stykker. 

Nå har jeg nesten bare slike 10 liters kanner i god kvalitet, og de henger fint hele vinteren. I fjor vinter hadde jeg noen få slike 4 liters kanner , og et par av dem knakk i håndtaket... Så sprø blir plasten, selv i moderate kuldegrader her på Sørlandet. 

Så sandposer høres jo helt genialt ut ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...