alf-inge
Luna III skrev for 5 timer siden:Jeg har aldri hatt båt på vannet med presenning, men har lært meg at maljer og presenning holder best ved bruk av strikker. Kjøpte en rull med "strikktau" på Biltema som jeg kutter og lager rundstrikk av som festes i maljene. Deretter knyttes tau i disse. Hvor du kan feste tauene har jeg dessverre ingen løsning på,men strikkene tar vekk de harde rykkbelastningene.
Ulempen med strikk, iallefall i "snyhollet" Tromsø, er vekta av snø som legger seg på presenningen og tynger den ned, spesielt ut mot rekka. Med spennremmer (sånne som man bunter skiene sammen med, bare lengre) kan man stramme presenningen rimelig stramt ned mot rekkelista. Med strikk vil snøen tynge presenninga, strikken strekker seg, og presenninga ender opp nærmest horisontal ut mot rekka, der snøen bygger seg opp. Med spennremmer eller annet som ikke strekker seg slipper man dette.
Alternativet er å løfte "mønet" en meter eller to over bommen, slik at det blir en brattere vinkel ned mot rekka. Det gir vesentlig større vindfang, og ikke ønskelig i liten storm fra sørvest (fra sida). I tillegg må presenningen byttes til en som er så glatt at våt snø ikke fester seg. Slike presenninger er vanligvis ikke særlig slitesterke. Men da kunne muligens strikk fungert.