Jump to content

Spørsmål fra en ny mann som ønskuseg en båt

Hektor

Recommended Posts

Hei alle sammen , jeg har sett en båt som vil kjøpe i Stavanger og siden jeg bor i Bergen og har aldri kjørt båt dette blir vanskelig for meg derfor har jeg flere spørsmål blir kjekt om noe kan gi meg litt råd om dette.

Jeg har tenkt å gå der i helgen og kjøre båten et par timer og la den stå parkert på en brygge til neste helg eller måneder , så kan jeg bli vant til å kjøre den og kan komme til Bergen med ro , båten trenger noen få reparasjoner og pussing derfor kan jeg jobbe med den ett par timer kjøre litt og jobbe litt, det blir selvfølgelig enklere å gjøre alt i Bergen.

1. Hvor lang tid å kjøre seilbåt fra Stavanger til Bergen?

2. Er det noen møtte til å kontakte noe som kan avtales med for å kjøre båten fra Stavanger til Bergen?

3. Er det enkel å finne en brygge som båten kan stå en Måned som er ikke over 1500 kr i måneden?

4.Er den tid godt nok for å kjøre eller helst vente til våren?

Sikker det kommer flere spørsmål senere men alle deres tips er hjertelig velkommen.

Beklager om min grammatikk, norsk er ikke min hovedspråk.

Hilsen Hektor 

Hektor skrev 1 time siden:

Hei alle sammen , jeg har sett en båt som vil kjøpe i Stavanger og siden jeg bor i Bergen og har aldri kjørt båt dette blir vanskelig for meg derfor har jeg flere spørsmål blir kjekt om noe kan gi meg litt råd om dette.

Jeg har tenkt å gå der i helgen og kjøre båten et par timer og la den stå parkert på en brygge til neste helg eller måneder , så kan jeg bli vant til å kjøre den og kan komme til Bergen med ro , båten trenger noen få reparasjoner og pussing derfor kan jeg jobbe med den ett par timer kjøre litt og jobbe litt, det blir selvfølgelig enklere å gjøre alt i Bergen.

Det kommer an på hvor fort den går, og om du skal seile, eller kjøre motor...

Ca 90 nm mellom Bergen og Stavanger om jeg husker rett...

I 5 knop ca 18 timer...

2. Er det noen møtte til å kontakte noe som kan avtales med for å kjøre båten fra Stavanger til Bergen?

Jeg blir i Norge noen uker til, og kan hjelpe deg om båten er i brukbar forfatning ...

3. Er det enkel å finne en brygge som båten kan stå en Måned som er ikke over 1500 kr i måneden?

Da bør du sjekke med båtforeninger på det strekket, en del båter går på land nå i disse tider, og det pleier å være god plass i havnene da...

4.Er den tid godt nok for å kjøre eller helst vente til våren?

Om det er årstiden du tenker på,  så går det greit...bare å vente på godvær...kommer før eller siden...

Sikker det kommer flere spørsmål senere men alle deres tips er hjertelig velkommen.

Beklager om min grammatikk, norsk er ikke min hovedspråk.

Hilsen Hektor 

Syns du er flink...du skal bare se min spansk når jeg skriver...?????

Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

Det kommer an på hvor fort den går, og om du skal seile, eller kjøre motor...

Ca 90 nm mellom Bergen og Stavanger om jeg husker rett...

I 5 knop ca 18 timer...

Jeg blir i Norge noen uker til, og kan hjelpe deg om båten er i brukbar forfatning ...

Da bør du sjekke med båtforeninger på det strekket, en del båter går på land nå i disse tider, og det pleier å være god plass i havnene da...

Om det er årstiden du tenker på,  så går det greit...bare å vente på godvær...kommer før eller siden...

Syns du er flink...du skal bare se min spansk når jeg skriver...?????

Takk for rask og flink svar Ida Marie, jeg tenker å gå hente båten fra november, kanskje du kan bli med om du fortsatt i Norge da kan jeg sikker høre på spansk din ??

Er det noe type info, nettside/kart når man kan kjekke med båtforening hvor ligger den nærmeste brygge for å ligge båt i?

Google båtforening i GoogleMaps så finner du mange (zoom til ditt område og velg ‘søk i dette området’). Vet ikke hvordan det er med tilgang på plass rundt Bergen men det er det sikkert noen lokale her inne som kan tipse deg om.

8F3FE57E-BE36-46AF-B37E-14FA1B67675F.png.216e4e2ca7258cd331c35856df160b9c.png

Ville først og fremst skaffet meg havn hjemme, helst nær bosted siden du skal jobbe litt med båten. Og fått den hjem så fort som mulig. Har du tid til å vente på været litt er det ikke noe problem på denne tida, men dagene blir fort kortere så greit å få det gjort. Og kjøring t/r Bergen-Stavanger (9t ish) for å jobbe med båten blir fort slitsomt.

Redigert av Fantino (see edit history)
Hektor skrev for 4 timer siden:

Takk for rask og flink svar Ida Marie, jeg tenker å gå hente båten fra november, kanskje du kan bli med om du fortsatt i Norge da

Du får sende meg en IM når det nærmer seg. . 

kan jeg sikker høre på spansk din ??

????

Er det noe type info, nettside/kart når man kan kjekke med båtforening hvor ligger den nærmeste brygge for å ligge båt i?

Har du havneplass i Bergen..?

Om vinteren er det lett å leie plass de fleste steder....

Vi har godt med vinter plass i vår havn på Askøy...

Problemet kommer til våren, når alle skal ha båtene sine på sjøen...

Ida Marie III skrev 35 minutter siden:

Har du havneplass i Bergen..?

Om vinteren er det lett å leie plass de fleste steder....

Vi har godt med vinter plass i vår havn på Askøy...

Problemet kommer til våren, når alle skal ha båtene sine på sjøen...

Tror det er noen breie båser ledig der jeg ligger vest på Askøy.

Hektor skrev for 9 timer siden:

Hva slags reparasjoner trenger båten? Er den sjødyktig får du med deg en båtvant venn og tar den hjem på en helg. Ikke noe vits i å dele denne strekningen opp, bedre å la selger passe på den til været er passende, og få den hjem i en omgang. Men dette fordrer selvfølgelig at båten er en tilstand som gjør det mulig.

Hentet engang en snekke i Stavanger, godt grodd så fikk ikke mere en 6 knop, men gikk likevel greit å komme seg til Bergen på 2 dager. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...