Jump to content

Edit History

Code0

Code0

Mitt poeng er fokk på kutterstag gir maks areal lik triangelet foran masten. Gitt det arealet går nok båten best på kryss med det arealet på kutterstag. Men med en 37 foter på kryss ut drøbaksundet med 10 m/s holder det med et rev i storen og en 3’er, dvs en 100% fokk på forstaget. Min rullegenoa står bra delvis innrullet i 10 m/s, 36 fot bavaria. Men skal du ha kryssfokk på forstaget så bør du bytte seil før du går ut, bestemme deg for at det blir en hardvinds-dag. 10 m/s bør rullegenoaen din håndtere, be seilmakeren ta en kikk. Evt har du kanskje feil riggspenning og for slakt forstag, med mye sagg. Vitsen med rullegenoa er at du skal slippe å ha med kryssfokk, det intervallet skal rullegenoaen håndtere. Du kan trenge en stormfokk, den må da settes på indre forstag, for på forstaget står jo den innrullede genoaen.

Code0

Code0

Mitt poeng er fokk på kutterstag gir maks areal lik triangelet foran masten. Gitt det arealet går nok båten best på kryss med det arealet på kutterstag. Men med en 37 foter på kryss ut drøbaksundet med 10 m/s holder det med et rev i storen og en 3’er, dvs en 100% fokk på forstaget. Min rullegenoa står bra delvis innrullet i 10 m/s, 36 fot bavaria. Men skal du ha kryssfokk på forstaget så bør dy bytte seil før du går ut, bestemme deg for at det blir en hardvinds-dag. 10 m/s bør rullegenoaen din håndtere, be seilmakeren ta en kikk. Evt har du kanskje feil riggspenning og for slakt forstag, med mye sag.

Code0

Code0

Mitt poeng er fokk på kutterstag gir maks areal lik triangelet foran masten. Gitt det arealet går nok båten best på kryss med det arealet på kutterstag. Men med en 37 foter på kryss ut drøbaksundet med 10 m/s holder det med et rev i storen og en 3’er, dvs en 100% fokk på forstaget. Min rullegenoa står bra innrullet i 10 m/s, 36 fot bavaria. Men skal du ha kryssfokk på forstaget så bør dy bytte seil før du går ut, bestemme deg for at det blir en hardvinds-dag. 10 m/s bør rullegenoaen din håndtere, be seilmakeren ta en kikk. Evt har du kanskje feil riggspenning og for slakt forstag, med mye sag.

• Create New...