Jump to content

Klargjøring vinter (innenbords diesel)


bOFFE1968

Recommended Posts

Hei.
Går mot min første vinter der jeg har båt som skal ligge ute hele vinteren. Båten det gjelder er en Halco26 med innenbords diesel og strak aksling. 
Båten har ikke ferskvannstank og opplegg for det. Båten har toalett. Hva må jeg tenke på mht å klargjøre båten for vinteren?

Link to post

Sjøvannskrets: fyll frostvæske i sjøvannsfilteret med stengt skroggjennomføring. Åpne denne til det renner tilbake og fyller slangen og ventilen, og lukk igjen. Så starter du motor og kjører mens du fyller i sjøvannsfilteret til det er synlig i eksos og varmeveksler er fylt. 
 

Mange velger å gjøre service på høsten - olje- og filterskift, dieselfilter. Evt rens av sjøvannskrets (ikke bare fylle med frostvæske). 
 

Toalett: fyll på med giftfri frostvæske, åpne til ventil fyller seg og lukk igjen. Gjør samme med inntak (koble fra på toalettsiden og fyll «baklengs»). 

Link to post
lr-80 skrev On 18.10.2021 at 6.49:

Sjøvannskrets: fyll frostvæske i sjøvannsfilteret med stengt skroggjennomføring. Åpne denne til det renner tilbake og fyller slangen og ventilen, og lukk igjen. Så starter du motor og kjører mens du fyller i sjøvannsfilteret til det er synlig i eksos og varmeveksler er fylt. 

Håper det går greit at jeg låner denne tråden her. 

Jeg har tatt båt på land og skal kjøre frostvæske gjennom systemet. Går det greit å gjøre dette alene, dvs starte motoren og så gå med i motorrom og helle frostvæske i sjøvannsfilter, for så å gå inn i båt for å slå av maskin? Impeller vil jo da "tørrkjøre" litt mens jeg er på vei til/fra. Går dette greit, eller anbefales det å være to om jobben?

Link to post
mbm skrev for 3 timer siden:

Håper det går greit at jeg låner denne tråden her. 

Jeg har tatt båt på land og skal kjøre frostvæske gjennom systemet. Går det greit å gjøre dette alene, dvs starte motoren og så gå med i motorrom og helle frostvæske i sjøvannsfilter, for så å gå inn i båt for å slå av maskin? Impeller vil jo da "tørrkjøre" litt mens jeg er på vei til/fra. Går dette greit, eller anbefales det å være to om jobben?

 

Jeg foretrekker å ha en med meg...som regel madammen som sitter inne å starter og stopper på kommando..

Husk å kjøre ferskvann igjennom før du avslutter med frostvæske blandingen..

Link to post
Martine29 skrev 1 time siden:

Hvorfor giftfri frostvæske, er vel ikke drikkevann.... 

Tanken var at når det skal ut igjen, så er det bedre for miljøet. Er båten på land kan du jo samle opp og levere, men det er vel såpass grisete at jeg ville bare kjøpt giftfritt. 

Link to post

@Swingswong og @Ida Marie III 
Takk for svar. Da vil jeg først forsøke å få med meg noen, viss ikke så forsøker jeg alene. Impeller skal skiftes til våren så litt tørrkjøring er kanskje ikke så farlig. (rygg og knær er ikke som de engang var, så jeg er ikke så rask av meg).
PS: takk også for tips om å kjøre igjennom ferskvann før frostvæske blanding.

Link to post
mbm skrev for 1 time siden:

@Swingswong og @Ida Marie III 
Takk for svar. Da vil jeg først forsøke å få med meg noen, viss ikke så forsøker jeg alene. Impeller skal skiftes til våren så litt tørrkjøring er kanskje ikke så farlig. (rygg og knær er ikke som de engang var, så jeg er ikke så rask av meg).
PS: takk også for tips om å kjøre igjennom ferskvann før frostvæske blanding.

 

Om du likevel skal bytte impeller til våren før båten skal i bruk, så er det bare å gjøre jobben alene...

Det er bare impelleren som kan bli skadet...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...