Jump to content

Klargjøring vinter (innenbords diesel)

bOFFE1968

Recommended Posts

Sjøvannskrets: fyll frostvæske i sjøvannsfilteret med stengt skroggjennomføring. Åpne denne til det renner tilbake og fyller slangen og ventilen, og lukk igjen. Så starter du motor og kjører mens du fyller i sjøvannsfilteret til det er synlig i eksos og varmeveksler er fylt. 

Mange velger å gjøre service på høsten - olje- og filterskift, dieselfilter. Evt rens av sjøvannskrets (ikke bare fylle med frostvæske). 

Toalett: fyll på med giftfri frostvæske, åpne til ventil fyller seg og lukk igjen. Gjør samme med inntak (koble fra på toalettsiden og fyll «baklengs»). 

lr-80 skrev On 18.10.2021 at 6.49:

Sjøvannskrets: fyll frostvæske i sjøvannsfilteret med stengt skroggjennomføring. Åpne denne til det renner tilbake og fyller slangen og ventilen, og lukk igjen. Så starter du motor og kjører mens du fyller i sjøvannsfilteret til det er synlig i eksos og varmeveksler er fylt. 

Håper det går greit at jeg låner denne tråden her. 

Jeg har tatt båt på land og skal kjøre frostvæske gjennom systemet. Går det greit å gjøre dette alene, dvs starte motoren og så gå med i motorrom og helle frostvæske i sjøvannsfilter, for så å gå inn i båt for å slå av maskin? Impeller vil jo da "tørrkjøre" litt mens jeg er på vei til/fra. Går dette greit, eller anbefales det å være to om jobben?

mbm skrev for 3 timer siden:

Håper det går greit at jeg låner denne tråden her. 

Jeg har tatt båt på land og skal kjøre frostvæske gjennom systemet. Går det greit å gjøre dette alene, dvs starte motoren og så gå med i motorrom og helle frostvæske i sjøvannsfilter, for så å gå inn i båt for å slå av maskin? Impeller vil jo da "tørrkjøre" litt mens jeg er på vei til/fra. Går dette greit, eller anbefales det å være to om jobben?

Jeg foretrekker å ha en med meg...som regel madammen som sitter inne å starter og stopper på kommando..

Husk å kjøre ferskvann igjennom før du avslutter med frostvæske blandingen..

@Swingswong og @Ida Marie III 
Takk for svar. Da vil jeg først forsøke å få med meg noen, viss ikke så forsøker jeg alene. Impeller skal skiftes til våren så litt tørrkjøring er kanskje ikke så farlig. (rygg og knær er ikke som de engang var, så jeg er ikke så rask av meg).
PS: takk også for tips om å kjøre igjennom ferskvann før frostvæske blanding.

mbm skrev for 1 time siden:

@Swingswong og @Ida Marie III 
Takk for svar. Da vil jeg først forsøke å få med meg noen, viss ikke så forsøker jeg alene. Impeller skal skiftes til våren så litt tørrkjøring er kanskje ikke så farlig. (rygg og knær er ikke som de engang var, så jeg er ikke så rask av meg).
PS: takk også for tips om å kjøre igjennom ferskvann før frostvæske blanding.

Om du likevel skal bytte impeller til våren før båten skal i bruk, så er det bare å gjøre jobben alene...

Det er bare impelleren som kan bli skadet...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...