ole_propell Startet 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2021 (redigert) For å redusere mekketiden og øke fisketiden på min sjark så vurderer jeg å bytte ut min gamle Bukh 48 med en ny motor. Jeg vil ha en sikker og enkel motor (les mekanisk drivstoffsystem) På finn ser jeg flere alternativer, Beta, Craftsman, osv. I tillegg til at motoren må være bra er kompetent forhandler/servicepartner og tilgang på hjelp (over telefon) og deler viktig. Jeg holder til i Tromsø uten at leverandør nødvendigvis trenger å være her. Har folk erfaringer og anbefalinger? Redigert 18.Oktober.2021 av ole_propell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 BETA, det blir ny motor i Hulda. Om jeg noen gang greier å kverke GM'en. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 (redigert) JM service i Finnsnes selger Beta motorer, desse motorene er bra saker vil jeg tro. Nogva har Nanni serien på mindre motorer, dette er også mekaniske dieseler. Men hold deg langt unna Kinamotorer , just saying..... Redigert 18.Oktober.2021 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shortcut Svart 20.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2021 Hvad er der galt med din BUKH ? Hvis man passer serviceintervallerne OG sørger for at turboen er aktiveret, så har du en fantastisk motor der kan gå 8-10000 timer inden den er slidt op. Jeg har en DV48 med 7000 timer på tælleren. Den har sejlet i en lille fiskebåd og er altid blevet varmet stille og roligt op. Motoren er kølkølet. Altid kørt med over 2400 omd. ved sejlads og går stadigvæk som en klokke. Den har fået renoveret (udskiftet) brændstofsystemet, rør, brændstofpumpe, dyser m.m. på grund af dieselpest. Det har været den eneste større reparation på den. Sitér dette innlegget Link to post
ole_propell Svart 21.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 Beta hører jeg bare positivt om, men det er lang leveringstid. Kjenner noen til Craftsman Mitsubishi eller Craftsman Hyundai? Sitér dette innlegget Link to post
ole_propell Svart 21.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 On 10/20/2021 at 8:40 AM, Shortcut said: Hvad er der galt med din BUKH ? Hvis man passer serviceintervallerne OG sørger for at turboen er aktiveret, så har du en fantastisk motor der kan gå 8-10000 timer inden den er slidt op. Jeg har en DV48 med 7000 timer på tælleren. Den har sejlet i en lille fiskebåd og er altid blevet varmet stille og roligt op. Motoren er kølkølet. Altid kørt med over 2400 omd. ved sejlads og går stadigvæk som en klokke. Den har fået renoveret (udskiftet) brændstofsystemet, rør, brændstofpumpe, dyser m.m. på grund af dieselpest. Det har været den eneste større reparation på den. Jeg liker i grunnen min Bukh 48 godt, men jeg regner med at det heller blir mer reparasjon enn mindre reparasjon fremover. Motoren er tross alt fra 1984. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 21.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2021 Kjøp en ny Bukh da vel :) Selges fortsatt. Hvis du ikke vil ha Bukh, så se på Kubota baserte motorer. Dette er Nanni, Beta, Sabb og lignende. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
lnjk Svart 22.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2021 Hva jeg hører på ‘bygda’ er at Nogva har godt ord på seg. Ikke de billigste men de har peiling. Så en 80hk normalladet Deere var en jeg ville vurdert. Perkins omtales vel like positivt som Universal Diesel negativt. Tror både Sabb (Iveco) og Yanmar (motor for yrkesbruk) har motor til deg. Om de har ‘normalt’ register (ikke kjede/reim) vet jeg ikke. Hør også hva folk sier om deletilgang. Hører at det å få tak i deler til Yanmar kan ta lang tid. -Svarer kanskje litt på siden av det du spør om, men var det meg ville jeg gått for en normalladet motor med løse foringer og gjerne med et vanlig register. Og da må du kanskje opp i 80 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2021 JCB maskiner er meget solide saker, moderne men slitesterke motorer, KD Trading forhandler desse. https://www.powertorque.co.uk/jcb-marine/ Sitér dette innlegget Link to post
Shortcut Svart 22.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2021 JCB bruger motorer fra PERKINS Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2021 (redigert) lnjk skrev for 18 timer siden: Så en 80hk normalladet Deere var en jeg ville vurdert. til yrkesbruk så ville nok denne stått høyt på mi liste iallefall dvs john deere , som nogva.no forhandler Redigert 23.Oktober.2021 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.