Jump to content

Mekanisk dieselmotor til sjark 50-70 HK - hva anbefales?

ole_propell

Recommended Posts

For å redusere mekketiden og øke fisketiden på min sjark så vurderer jeg å bytte ut min gamle Bukh 48 med en ny motor. Jeg vil ha en sikker og enkel motor (les mekanisk drivstoffsystem) På finn ser jeg flere alternativer, Beta, Craftsman, osv. I tillegg til at motoren må være bra er kompetent forhandler/servicepartner og tilgang på hjelp (over telefon) og  deler viktig. Jeg holder til i Tromsø uten at leverandør nødvendigvis trenger å være her. Har folk erfaringer og anbefalinger?

Redigert av ole_propell (see edit history)

Hvad er der galt med din BUKH ?

Hvis man passer serviceintervallerne OG sørger for at turboen er aktiveret, så har du en fantastisk motor der kan gå 8-10000 timer inden den er slidt op.

Jeg har en DV48 med 7000 timer på tælleren. Den har sejlet i en lille fiskebåd og er altid blevet varmet stille og roligt op.

Motoren er kølkølet. Altid kørt med over 2400 omd. ved sejlads og går stadigvæk som en klokke.

Den har fået renoveret (udskiftet) brændstofsystemet, rør, brændstofpumpe, dyser m.m. på grund af dieselpest.

Det har været den eneste større reparation på den.

On 10/20/2021 at 8:40 AM, Shortcut said:

Hvad er der galt med din BUKH ?

Hvis man passer serviceintervallerne OG sørger for at turboen er aktiveret, så har du en fantastisk motor der kan gå 8-10000 timer inden den er slidt op.

Jeg har en DV48 med 7000 timer på tælleren. Den har sejlet i en lille fiskebåd og er altid blevet varmet stille og roligt op.

Motoren er kølkølet. Altid kørt med over 2400 omd. ved sejlads og går stadigvæk som en klokke.

Den har fået renoveret (udskiftet) brændstofsystemet, rør, brændstofpumpe, dyser m.m. på grund af dieselpest.

Det har været den eneste større reparation på den.

Jeg liker i grunnen min Bukh 48 godt, men jeg regner med at det heller blir mer reparasjon enn mindre reparasjon fremover. Motoren er tross alt fra 1984.

Hva jeg hører på ‘bygda’ er at Nogva har godt ord på seg.

Ikke de billigste men de har peiling.

Så en 80hk normalladet Deere var en jeg ville vurdert.

Perkins omtales vel like positivt som Universal Diesel negativt.

Tror både Sabb (Iveco) og Yanmar (motor for yrkesbruk) har motor til deg.

Om de har ‘normalt’ register (ikke kjede/reim) vet jeg ikke.

Hør også hva folk sier om deletilgang.

Hører at det å få tak i deler til Yanmar kan ta lang tid.

-Svarer kanskje litt på siden av det du spør om, men var det meg ville jeg gått for

en normalladet motor med løse foringer og gjerne med et vanlig register.

Og da må du kanskje opp i 80 hk.

lnjk skrev for 18 timer siden:

Så en 80hk normalladet Deere var en jeg ville vurdert.

til yrkesbruk så ville nok denne stått høyt på mi liste iallefall

dvs john deere , som nogva.no forhandler

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...