tilplan Startet 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2021 En siste tur på søndag før opptak, ble en skikkelig nedtur da styresnekka røk. Skyldes nok fastrustet wire, selv om jeg mente at den fikk godt med smøring i vår. Skulle skuffende lite krefter til før det smalt. Regner med at eneste løsning er å bytte både snekke og wire. Hva bør jeg da gå for? I perioder har det vært ganske tungt å holde rattet, men det er avhengig av last og forhold. Hadde jo derfor vært fint med hydraulisk styring som tok opp disse kreftene, men må jeg da ha tilbakeslagsventiler? Eller er det kun ved autopilot som jeg ikke skal ha? Eller er det også godt nok med mekanisk styring? Kjenner at utgiftene strekker til framover, så trenger ikke å bruke mer båtpenger enn nødvendig, men uten at det blir jalla. Hva er deres erfaringer? Båten er en Bella 512 med 75 hk Honda fra 1996. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Skal du ha autopilot må snekka ha tilbakeslagsventiler. Mekanisk styring er billig i forhold til hydraulisk. Har du råd, gå for olje. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Hydraulisk, om du skal beholde båten. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Absolutt hydraulisk og gjerne med tilbakeslagsventil så slipper du å holde mot I fart og sving. Mye mer holdbart er det også sa de overlever gjerne et par mekaniske. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Jeg synes egentlig mekanisk er enkelt og greit å forholde seg til. Hydraulisk er jo bedre på mange måter, men jeg har ennå ikke vært borti en hydraulisk som ikke lekker ørlite tilbake slik at man sitter og ratter litt og litt til ene siden. Så jeg holder meg til mekanisk. Lite som kan svikte, og billige deler. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tilplan Svart 18.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Må jeg ha med tilbakeslagsventil for å slippe å holde igjen med hydraulisk styring? Hvis ikke er det få grunner til å velge noe annet enn hydraulisk. Ser ut til at prisene er ca - 6 båtpenger for hydraulisk med tilbakeslagsventil - 4 båtpenger for hydraulisk uten tilbakeslagsventil - 4 båtpenger for mekanisk med tilbakeslagssikring - 3 båtpenger for mekanisk uten tilbakeslagssikring Har ønske om å bytte båt snart, men det er nok ikke realistisk å få gjennomført pga andre prioriteringer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Du må ha tilbakeslagsventil/sikring Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Jeg ville valgt hydraulisk med tilbakeslag, så sant det er innenfor budsjett. Det gir bedre komfort ved bruk, og mindre vedlikehold. Hvis du skal selge båten etter 2-3 år, så er den ett hakk mer lettsolgt enn en tilsvarende båt med mekanisk styring, tenker jeg. Maritim båtutstyr har en hydraulisk pakke til kr 5200,- med tilbakeslagsventil i noen butikker.... Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Har ei mekanisk liggende, vet ikke om den er med tilbakeslag er og med wire (må sjekke lengde). Denne kan du få billig, har ikke brukt den selv. Sto på ein båt eg fikser opp og eg har hydraulisk liggende som skal på den. (IM vis du er interresert, holder til på Klepp) Ut over det så ville eg og gått for hydraulisk vis økonomien tilsier det. Men mekanisk er jo enkelt å greit på denne størrelsen båt og motor. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.