Jump to content

Styresnekka røk, velge hydraulisk eller ikke


tilplan

Recommended Posts

En siste tur på søndag før opptak, ble en skikkelig nedtur da styresnekka røk. Skyldes nok fastrustet wire, selv om jeg mente at den fikk godt med smøring i vår. Skulle skuffende lite krefter til før det smalt. 

 

Regner med at eneste løsning er å bytte både snekke og wire. Hva bør jeg da gå for? I perioder har det vært ganske tungt å holde rattet, men det er avhengig av last og forhold. Hadde jo derfor vært fint med hydraulisk styring som tok opp disse kreftene, men må jeg da ha tilbakeslagsventiler? Eller er det kun ved autopilot som jeg ikke skal ha? Eller er det også godt nok med mekanisk styring? Kjenner at utgiftene strekker til framover, så trenger ikke å bruke mer båtpenger enn nødvendig, men uten at det blir jalla. Hva er deres erfaringer?

 

Båten er en Bella 512 med 75 hk Honda fra 1996. 

15D77C7A-6734-4610-9AA0-6EB1303A0E6C.jpeg

Link to post

Jeg synes egentlig mekanisk er enkelt og greit å forholde seg til. Hydraulisk er jo bedre på mange måter,  men jeg har ennå ikke vært borti en hydraulisk som ikke lekker ørlite tilbake slik at man sitter og ratter litt og litt til ene siden. Så jeg holder meg til mekanisk. Lite som kan svikte, og billige deler.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Må jeg ha med tilbakeslagsventil for å slippe å holde igjen med hydraulisk styring? Hvis ikke er det få grunner til å velge noe annet enn hydraulisk.

 

Ser ut til at prisene er ca

- 6 båtpenger for hydraulisk med tilbakeslagsventil

- 4 båtpenger for hydraulisk uten tilbakeslagsventil

- 4 båtpenger for mekanisk med tilbakeslagssikring

- 3 båtpenger for mekanisk uten tilbakeslagssikring

 

Har ønske om å bytte båt snart, men det er nok ikke realistisk å få gjennomført pga andre prioriteringer. 

 

Link to post

Jeg ville valgt hydraulisk med tilbakeslag, så sant det er innenfor budsjett. Det gir bedre komfort ved bruk, og mindre vedlikehold. 

Hvis du skal selge båten etter 2-3 år, så er den ett hakk mer lettsolgt  enn en tilsvarende båt med mekanisk styring, tenker jeg. 

Maritim båtutstyr har en hydraulisk pakke til kr 5200,- med tilbakeslagsventil i noen butikker....

Link to post

Har ei mekanisk liggende, vet ikke om den er med tilbakeslag er og med wire (må sjekke lengde).

Denne kan du få billig, har ikke brukt den selv. Sto på ein båt eg fikser opp og eg har hydraulisk liggende som skal på den. (IM vis du er interresert, holder til på Klepp)

 

Ut over det så ville eg og gått for hydraulisk vis økonomien tilsier det. 
Men mekanisk er jo enkelt å greit på denne størrelsen båt og motor.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...