Jump to content

D4 stanset, men startet igjen. Kan kulde være årsaken..?

R.O

Recommended Posts

Stater opp i dag tidlig, ca -1 grad. La fra kai relativt raskt etter oppstart. Etter ca 45 sek stoppet motoren og det går en alarm. Startet opp igjen og det samme skjedde etter 5-10sek. Lå midt i en trang kanal så jeg heiv ut dreggen. Prøvde igjen etter ca 1-2min, da gikk den fint. Dro opp dreggen og kjørte 200m til opplagsbrygga. Etter dette har motoren gått fint ca 25min, men da på tomgang. 

Det kom opp en feil melding i displayet, men uten briller og litt stress så fikk jeg ikke sett hva det var..

Motoren gikk som sagt etterhvert, men jeg liker å hvite hva slike ting skyldes. 

Ettersom jeg planlegger å rense dieseltanken er den nesten tom, trodde et øyeblikk jeg var tom for diesel, men så startet den jo igjen..

Eureka skrev 4 minutter siden:

Årsmodell ? 

skjedde dette i forbindelse med gearskifte? 
-nøytral til fremover, etc.. 

kan være gearaktuator eller treg wire. Skudd i blinde. Har ihverfall vært en greie på eldre D6. 

2009mod. 

Hadde en del gearskift begge  veier før det skjedde. Men etter to stans gikk den igjen 10min, og med flere gearskift.  Skulle gjerne sett den feil meldingen..

Eneste utenom det vanlige var lav temp, og nesten tom tank…?

Martine29 skrev 1 time siden:

Tom tank mye dritt. No good. 

Ja, jeg tenker det kan være noe der. Samtidig startet den igjen veldig lett..? Blir spennende å se hva jeg finner i bunn av tanken, får vel en indikasjon nå jeg sjekker filteret… 

Scand 360 dc skrev 19 minutter siden:

Om det er d6 eller d4 spiller ingen rolle. Aktuator, drev og wire er det samme på begge. Om den stoppet etter mange giringer, med alarm, kan det være du må feilsøke på aktuator eller wire. Les litt om diverse erfaringer her inne på forumet.

Stans og alarm kom samtidig(under ett sek), husker ikke om alarmen kom rett i forkant eller rett etter stans. Får vel ikke svar før til våren, med mindre filteret er til tilnærmet tett, da er det nærliggende å mistenke at det ligger der..

@R.O Har du instrument med varsellamper? I tilfelle, la du merke til farge på lampen som lyste? Eller fikk du bare akustisk alarm?

Det skal mye til før dieselfilterene blir så tette at motoren ikke går på lavt turtall. Tette filtre merkes som regel ved høye turtall/høy last. Og det kommer ikke nødvendigvis alarm om filtrene er tette. Jeg har mer tro på at det er relatert til aktuator/girvaier.

Det kan også ha vært en annen feil som er så alvorlig at motoren stenger ned umiddelbart. Men da burde det kanskje vært nødvendig å kvittere ut feilen for å få start igjen. Hvilket EVC-display har du? Har du mulighet til å lese ut feilkoder i etterkant?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 10 minutter siden:

Det skal mye til før dieselfilterene blir så tette at motoren ikke går på lavt turtall. Tette filtre merkes som regel ved høye turtall/høy last. Og det kommer ikke nødvendigvis alarm om filtrene er tette.

Det er ingen direkte alarm på tette filtere på D4/D6 men som et resultat av tette filtere vil du på et visst tidspunkt få alarm på lavt railtrykk.

Derfor er det lurt å av og til kjøre motor på 100% belastning, det er oftest da man får første indikasjon på at noe er på gang.

Brigg skrev for 18 timer siden:

@R.O Har du instrument med varsellamper? I tilfelle, la du merke til farge på lampen som lyste? Eller fikk du bare akustisk alarm?

Det skal mye til før dieselfilterene blir så tette at motoren ikke går på lavt turtall. Tette filtre merkes som regel ved høye turtall/høy last. Og det kommer ikke nødvendigvis alarm om filtrene er tette. Jeg har mer tro på at det er relatert til aktuator/girvaier.

Det kan også ha vært en annen feil som er så alvorlig at motoren stenger ned umiddelbart. Men da burde det kanskje vært nødvendig å kvittere ut feilen for å få start igjen. Hvilket EVC-display har du? Har du mulighet til å lese ut feilkoder i etterkant?

Det gikk fort, og jeg var trøtt. Men har et vagt minne om et oransje lys mens alarmen gikk…

Skal  bla litt i EVC displayet neste gang jeg er innom.  Båten ligger 50nin kjøring hjemmefra, og den står nå uten strøm, vet ikke om en ev logg holder seg noe uker..?  

EVC display som på bildet:

C2115240-864B-4BA7-B17F-A36ED6617A90.jpeg.3b402a35d4374f078756a5adacc6503f.jpeg

Kan ha vært vann i filteret hvis det var oransje lys jeg så. Det kan jo harmonere litt med nesten tom tank,  men da stopper den vel ikke samtidig som alarmen går....?

EB3808CE-7A2B-4C4A-8FB4-D6872B2B9B6C.jpeg.29e9469ea8f391cc2a9d6b11c4a5f994.jpeg

Redigert av R.O (see edit history)
Inter 9000 skrev for 2 timer siden:

Mistenker du vann/drit i diselen bør du kjøre motoren rett fra en kanne med rein diesel så ikke dysene / injektorene blir skadet i vinter.

Motor er konservert, og båten kjørt under tak. Så jeg får krysse fingrene for at dyse/injektor ikke tar skade. Gikk jevnt og fint på tomgang 20-30 min etter stansen, så får håpe det rant ren diesel gjennom siste minuttene..  Men det blir spennende å sjekke filter og vannutskiller, og ikke minst se hva jeg finner i tanken.. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...