R.O Startet 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2021 Stater opp i dag tidlig, ca -1 grad. La fra kai relativt raskt etter oppstart. Etter ca 45 sek stoppet motoren og det går en alarm. Startet opp igjen og det samme skjedde etter 5-10sek. Lå midt i en trang kanal så jeg heiv ut dreggen. Prøvde igjen etter ca 1-2min, da gikk den fint. Dro opp dreggen og kjørte 200m til opplagsbrygga. Etter dette har motoren gått fint ca 25min, men da på tomgang. Det kom opp en feil melding i displayet, men uten briller og litt stress så fikk jeg ikke sett hva det var.. Motoren gikk som sagt etterhvert, men jeg liker å hvite hva slike ting skyldes. Ettersom jeg planlegger å rense dieseltanken er den nesten tom, trodde et øyeblikk jeg var tom for diesel, men så startet den jo igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Det er i hvert fall ikke temperaturen fra omgivelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Årsmodell ? skjedde dette i forbindelse med gearskifte? -nøytral til fremover, etc.. kan være gearaktuator eller treg wire. Skudd i blinde. Har ihverfall vært en greie på eldre D6. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 18.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Eureka skrev 4 minutter siden: Årsmodell ? skjedde dette i forbindelse med gearskifte? -nøytral til fremover, etc.. kan være gearaktuator eller treg wire. Skudd i blinde. Har ihverfall vært en greie på eldre D6. 2009mod. Hadde en del gearskift begge veier før det skjedde. Men etter to stans gikk den igjen 10min, og med flere gearskift. Skulle gjerne sett den feil meldingen.. Eneste utenom det vanlige var lav temp, og nesten tom tank…? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Stoppet den noen gang av seg selv, uten forutgående gearskifte etter oppstart ? Andre må nesten bekrefte om wire/ aktuator har vært et problem på d4. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Tom tank mye dritt. No good. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Om det er d6 eller d4 spiller ingen rolle. Aktuator, drev og wire er det samme på begge. Om den stoppet etter mange giringer, med alarm, kan det være du må feilsøke på aktuator eller wire. Les litt om diverse erfaringer her inne på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 18.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Martine29 skrev 1 time siden: Tom tank mye dritt. No good. Ja, jeg tenker det kan være noe der. Samtidig startet den igjen veldig lett..? Blir spennende å se hva jeg finner i bunn av tanken, får vel en indikasjon nå jeg sjekker filteret… Scand 360 dc skrev 19 minutter siden: Om det er d6 eller d4 spiller ingen rolle. Aktuator, drev og wire er det samme på begge. Om den stoppet etter mange giringer, med alarm, kan det være du må feilsøke på aktuator eller wire. Les litt om diverse erfaringer her inne på forumet. Stans og alarm kom samtidig(under ett sek), husker ikke om alarmen kom rett i forkant eller rett etter stans. Får vel ikke svar før til våren, med mindre filteret er til tilnærmet tett, da er det nærliggende å mistenke at det ligger der.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 @R.O Har du instrument med varsellamper? I tilfelle, la du merke til farge på lampen som lyste? Eller fikk du bare akustisk alarm? Det skal mye til før dieselfilterene blir så tette at motoren ikke går på lavt turtall. Tette filtre merkes som regel ved høye turtall/høy last. Og det kommer ikke nødvendigvis alarm om filtrene er tette. Jeg har mer tro på at det er relatert til aktuator/girvaier. Det kan også ha vært en annen feil som er så alvorlig at motoren stenger ned umiddelbart. Men da burde det kanskje vært nødvendig å kvittere ut feilen for å få start igjen. Hvilket EVC-display har du? Har du mulighet til å lese ut feilkoder i etterkant? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
-Luna- Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Jeg ville sjekket om det er luft i systemet. Prøv å lufte så ser du om du får bobler i slangen. Sjekk også vannutskiller. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Chiefengineer Svart 18.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2021 Brigg skrev 10 minutter siden: Det skal mye til før dieselfilterene blir så tette at motoren ikke går på lavt turtall. Tette filtre merkes som regel ved høye turtall/høy last. Og det kommer ikke nødvendigvis alarm om filtrene er tette. Det er ingen direkte alarm på tette filtere på D4/D6 men som et resultat av tette filtere vil du på et visst tidspunkt få alarm på lavt railtrykk. Derfor er det lurt å av og til kjøre motor på 100% belastning, det er oftest da man får første indikasjon på at noe er på gang. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 19.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 (redigert) Brigg skrev for 18 timer siden: @R.O Har du instrument med varsellamper? I tilfelle, la du merke til farge på lampen som lyste? Eller fikk du bare akustisk alarm? Det skal mye til før dieselfilterene blir så tette at motoren ikke går på lavt turtall. Tette filtre merkes som regel ved høye turtall/høy last. Og det kommer ikke nødvendigvis alarm om filtrene er tette. Jeg har mer tro på at det er relatert til aktuator/girvaier. Det kan også ha vært en annen feil som er så alvorlig at motoren stenger ned umiddelbart. Men da burde det kanskje vært nødvendig å kvittere ut feilen for å få start igjen. Hvilket EVC-display har du? Har du mulighet til å lese ut feilkoder i etterkant? Det gikk fort, og jeg var trøtt. Men har et vagt minne om et oransje lys mens alarmen gikk… Skal bla litt i EVC displayet neste gang jeg er innom. Båten ligger 50nin kjøring hjemmefra, og den står nå uten strøm, vet ikke om en ev logg holder seg noe uker..? EVC display som på bildet: Kan ha vært vann i filteret hvis det var oransje lys jeg så. Det kan jo harmonere litt med nesten tom tank, men da stopper den vel ikke samtidig som alarmen går....? Redigert 19.Oktober.2021 av R.O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 (redigert) Var det vann hadde den nok ikke startet med en gang igjen tipper drit eller luft i dieselen Sjekk filterne Redigert 19.Oktober.2021 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Inter 9000 Svart 19.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Mistenker du vann/drit i diselen bør du kjøre motoren rett fra en kanne med rein diesel så ikke dysene / injektorene blir skadet i vinter. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
R.O Svart 19.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2021 Inter 9000 skrev for 2 timer siden: Mistenker du vann/drit i diselen bør du kjøre motoren rett fra en kanne med rein diesel så ikke dysene / injektorene blir skadet i vinter. Motor er konservert, og båten kjørt under tak. Så jeg får krysse fingrene for at dyse/injektor ikke tar skade. Gikk jevnt og fint på tomgang 20-30 min etter stansen, så får håpe det rant ren diesel gjennom siste minuttene.. Men det blir spennende å sjekke filter og vannutskiller, og ikke minst se hva jeg finner i tanken.. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 20.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2021 Slik så mitt grovfilter ut etter 5 timer med rulling utenfor Frøya i vinter. For å si det mildt, så var det helt på sin plass med rens av tankene etterpå... Man lærer så lenge man lever. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.