Jump to content

Avfukter


jepp.

Recommended Posts

Skal den brukes hele vinteren og med temperatur lavere enn 10-15 C så har jeg blitt anbefalt rotasjonsavfuktere. 

 

De billigste er gjerne kondensavfukter, mens rotasjonsavfukter koster mer. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Angående "vanlige" kondensavfuktere (altså, kondensavfuktere), så kjøpte jeg nylig en litt større modell (på Leroy Merlin).  Forskjellen mellom denne og den gamle jeg har er slående.  Side-by-side kan den nye hente inn litersvis med vann, mens det ikke havner en dråpe i den gamle.  Med forutsetning på at jeg kan stole på displayet på apparetet, så har den greid å trekke ned fuktigheten i en av lugarene fra 80% til 34% i løpet av en dag, anslår at dette var ved rundt 15C.

 

Konklusjonen min er at det kan være store kvalitetsforskjeller på apparatene.  Alternativt at store apparater er mer effektive enn små.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg har kjøpt en avfukter fra Clima-Norge, nå har jeg trebåt... men iløpet av de siste 20 mnd har den slanket seg med ca. 4-5tonn vann! Men jeg bruker avfukteren også som normal ventilasjon. Den holder skuta jevnt på 62% luftfuktighet her på vestlandet, men jeg har også varme på hele tiden. Anbefaler selvfølgelig kvalitet, men noe er bedre enn ingenting:wink:

Link to post

Nå har Jula har halv pris på en stor modell igjen, denne har jeg hatt i 3 år nå gående, jeg har en liten ovn gående når kulden starter som holde varme utenom avfukteren sånn at den slippe og gå i avrimingmodus jeg har sett den gjør uten om det blir kaldt, denne kan jeg anbefale nå siden jeg har fått kjørt den skikkelig i 3 år, og til den prisen så tror jeg ikke du får noe bedre:

 

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/elektriske-luftfuktere/luftavfukter-007017/

 

PS: jeg kjøpte 2, så har jeg en i reserve hehe, eller til annet bruk.

Redigert av Nortonis (see edit history)
Link to post

Kjøpte denne tidligere på uken. Fikk en goe pris hos den lokale elkjøp, da det kun var denne og en Wood de hadde i butikken. 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/luftavfukter/30025/sandstrom-luftavfukter-sdh20l19e

 

Etter å ha stått på i ca 20 timer, var det ca 2liter vann i beholderen. Hadde da vært ganske kaldt om natta med sikkert ned mot 2 grader. Så er fornøyde så langt.

Skal legge opp en slange så den kan stå på hele tiden uten sjanse for full beholder.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Nortonis skrev for 2 timer siden:

Nå har Jula har halv pris på en stor modell igjen, denne har jeg hatt i 3 år nå gående, jeg har en liten ovn gående når kulden starter som holde varme utenom avfukteren sånn at den slippe og gå i avrimingmodus jeg har sett den gjør uten om det blir kaldt, denne kan jeg anbefale nå siden jeg har fått kjørt den skikkelig i 3 år, og til den prisen så tror jeg ikke du får noe bedre:

 

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/elektriske-luftfuktere/luftavfukter-007017/

 

PS: jeg kjøpte 2, så har jeg en i reserve hehe, eller til annet bruk.

Har det vært noe problem at den ikke går i "stand bye/slår seg av" når luftfuktigheten er under verdien apparatet er innstilt på?

Link to post
1 hour ago, Oggiwara'en said:

Har det vært noe problem at den ikke går i "stand bye/slår seg av" når luftfuktigheten er under verdien apparatet er innstilt på?

Nei, begge to er helt fine sånt.

Men kompressoren går av så står kansje kun viften på en god del lengre og senser på lufta før den skrur seg av.

 

Jeg har sett det går 5 RF før den slår seg på, så om jeg sette den på RF 40, så starte den på RF 45, og så tar ned til 40 igjen.

 

Men av og til så stiger RF så raskt opp at den får aldri tid til og gå i "stand by" modus, så muligens det du merker ?

 

Kansje ti min etterpå så er RF 45 igjen, og da har ikke viften fått tid og stoppe, men jeg høre altid at kompressoren stopper når den kommer til 40.

 

 

Redigert av Nortonis (see edit history)
Link to post
Nortonis skrev 43 minutter siden:

Nei, begge to er helt fine sånt.

Men kompressoren går av så står kansje kun viften på en god del lengre og senser på lufta før den skrur seg av.

 

Jeg har sett det går 5 RF før den slår seg på, så om jeg sette den på RF 40, så starte den på RF 45, og så tar ned til 40 igjen.

 

Men av og til så stiger RF så raskt opp at den får aldri tid til og gå i "stand by" modus, så muligens det du merker ?

 

Kansje ti min etterpå så er RF 45 igjen, og da har ikke viften fått tid og stoppe, men jeg høre altid at kompressoren stopper når den kommer til 40.

 

 

Takk for hurtig svar. Jeg har ikke kjøpt den, men så en brukererfaring. Men det spiller ingen rolle nå som den er utsolgt.

Link to post
Okkaby skrev for 6 timer siden:

Kjøpte denne tidligere på uken. Fikk en goe pris hos den lokale elkjøp, da det kun var denne og en Wood de hadde i butikken. 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/luftavfukter/30025/sandstrom-luftavfukter-sdh20l19e

 

Etter å ha stått på i ca 20 timer, var det ca 2liter vann i beholderen. Hadde da vært ganske kaldt om natta med sikkert ned mot 2 grader. Så er fornøyde så langt.

Skal legge opp en slange så den kan stå på hele tiden uten sjanse for full beholder.

 

Ja jeg bestilte den fra Elkjøp onsdag, det er jo klubbhelgtilbud nå (onsdag-søndag), betalte kr 1756 fraktfritt levert.

Har gode erfaringer med denne typen siden 2014 da jeg kjøpte 2 stk av forgjengeren. Riktignok varer de ikke nødvendigvis evig, men iallefall normalt i mange år.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
2 hours ago, Oggiwara'en said:

Takk for hurtig svar. Jeg har ikke kjøpt den, men så en brukererfaring. Men det spiller ingen rolle nå som den er utsolgt.

Jeg ser det nå, ok men da har vi referanse for fremtidig bruk.

Jeg er så fornøyd med den at jeg kan anbefale den om det skulle komme en billig brukt, eller inn på lager igjen.

Avfukter er så effektivt i båt, nå lar jeg puter og dyner og alt bli igjen luktfritt i båten, så dem som har tilgang til strøm burde prioritere det.

Link to post
Teerex skrev 30 minutter siden:

 

Ja jeg bestilte den fra Elkjøp onsdag, det er jo klubbhelgtilbud nå (onsdag-søndag), betalte kr 1756 fraktfritt levert.

Har gode erfaringer med denne typen siden 2014 da jeg kjøpte 2 stk av forgjengeren. Riktignok varer de ikke nødvendigvis evig, men iallefall normalt i mange år.

Fikk klubb pris jeg også, sjøl om det var før onsdag. Så får nok ikke bedre til den prisen nei.

Var nedom båten i 5 tiden. Da var det ca 3l vann i beholder på litt over et døgn. så den fungere som den skal ja.

Så får de heller være de få dager temp er så lav at den ikke vil fungere skikkelig.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Den fungerer bra nok helt ned mot 0 grader, men er det vann i beholderen og minusgrader så fryser det jo. Og det er ikke helt bra. Med slange ned i ekstern beholder eller ut vil det jo hjelpe litt, iallefall mot at beholderen fryser sund.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Når jeg fikk den så satte jeg den noen dager på kontinuerlig, at den aldri stoppa, og da gikk det unna, den var full i tanken hver dag. Så ble det mindre og mindre, så tips i starten er og sette på laveste mulig, eller på kontinuerlig og dra ut mest mulig fuktighet av vegger,isolasjon,skrogtrekk,puter og alt.

 

Ha oppe skapdører,skuffer , legge noe mellom luker i gulvet og lagring under sitteplasser osv, for i starten er det mye som skal ut før det blir mer stabilt.

 

Alle ventiler lukkes.

3 år etterpå har jeg fremdelest skaper,skuffer og luker litt åpne for og holde alt tørt, gikk lang tid før jeg ble kvitt båtlukten, men den er det ikke mye igjen av nå, selv i en gammel båt fra 1985.

 

 

Redigert av Nortonis (see edit history)
Link to post

Står i salongen oppe hos meg. der er kalesjebåt. Så er mest for å ikke få muggsopp eller hva nu det er for noe sopp på kalesjen. 

Men den skal kobles til dren slange fra luftinntakks boksen, da jeg har n y kobling på denne som er i rette høyde. Da renner det rett ut, å den kan passe seg sjøl i vinter.

Men kom også over en pumpe med slange som var beregnet for å ligg ned i beholder og tømme automatisk. Husker bare ikke hvilken sjappe på nett det var lengre.

Men også mulig jeg setter den ned i kabinen fremme senere i vinter. Der er det varme så det aldri blir frost.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Det er allerede en drøss med tråder som handler om avfuktere her inne, og det kan være nyttig å lese dette, og spesielt kapittelet om Avfukting vs. ventilasjon før man velger å plassere en liten avfukter i rom som er godt ventilerte. 
 

En enkel ovn på 500w vil i mange tilfeller være bedre når rommet ikke er særlig tett. Fuktigheten (vannet) du samler opp i en kalesjebåt kommer fra uteluften og ikke fra fuktige madrasser eller kalesjen inne i båten, så i de tilfeller er en ovn mer effektiv til å unngå mugg/fukt. 

Nå har vi bodd i båten i mange år i Norskt klima og avfukteren blir pakket inn så snart den første kulda kommer, den samler rett og slett ikke opp noe mer fuktighet. På vinteren fyres det med ovn og luftfuktigheten er i tillegg lav. På sommeren er fuktigheten høy så det beste er å ha den i gang vår, høst og rå sommerkvelder om du har en tett kabin å ha den i.

Link to post
On 10/22/2021 at 8:46 PM, Sjøholken said:

Jeg har kjøpt en avfukter fra Clima-Norge, nå har jeg trebåt... men iløpet av de siste 20 mnd har den slanket seg med ca. 4-5tonn vann! Men jeg bruker avfukteren også som normal ventilasjon. Den holder skuta jevnt på 62% luftfuktighet her på vestlandet, men jeg har også varme på hele tiden. Anbefaler selvfølgelig kvalitet, men noe er bedre enn ingenting:wink:

 

62% er vel anstendig, men man skal være litt forsiktig med å avfukte for brått, plutselig og intenst i trebåt.  Alt med måte, liksom, fjerner man brått noen tonn vann fra selve treverket så kan ett og annet gå galt ... tror jeg :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
On 10/25/2021 at 8:39 AM, Barbaria said:

Nå har vi bodd i båten i mange år i Norskt klima og avfukteren blir pakket inn så snart den første kulda kommer, den samler rett og slett ikke opp noe mer fuktighet. På vinteren fyres det med ovn og luftfuktigheten er i tillegg lav. På sommeren er fuktigheten høy så det beste er å ha den i gang vår, høst og rå sommerkvelder om du har en tett kabin å ha den i.

 

En luftavfukter avgir også varme - så X watt brukt på en luftavfukter vil aldri gi mindre avfukting ifht energibruk enn X watt brukt på en varmeovn. (men luftavfukteren tar større plass, bråker mer og har vel også en viss driftskostnad i seg selv - levetiden avhenger vel av hvor mye den blir brukt).

 

Har man en båt som i utgangspunktet er tett og tørr, så vil man kunne holde lavere luftfuktighet inne enn ute simpelten ved å ha på litt varme.  Har man en båt hvor det lekker inn noe vann, så vil varmen kunne bidra med å flytte på fuktigheten.  Har man god nok ventilasjon vil varmen bidra til at fuktigheten flyttes ut av båten.

 

Isolasjon og kuldebruer er også en viktig faktor her.  Dersom man har overflater inne i båten som er mye kaldere enn lufttemperaturen, kan resultatet fort bli kondens.  Får man mye kondens over tid på utsatte overflater, så kan det medføre lokale råteskader - særlig dersom båten er i bruk.  Gjennom ventilasjon og varme kan man få en anstendig luftfuktighet, men dugg kan fortsatt bli et problem.  Eksempelvis, har man 22C og 60% RF, så vil duggtemperaturen bli rundt 13C.  Er det mange minusgrader ute og man har et vindu som holder rundt 0C, så kommer det til å dryppe kondensvann fra vinduet etterhvert.  Så kan man skru på mer varme og ventilere bedre og komme ned i 40% RF, duggtemperaturen vil da være rundt 7C, det vil fortsatt kunne dugge på vinduet dersom det er kaldt nok ute.  Drar man luftfuktigheten enda mer ned blir det ubehagelig tørt, det ønsker man ikke.  Ullklær og lavere innetemperatur kan være en god idé, men enkelte liker å ha det varmt.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...