tobixen
On 10/25/2021 at 8:39 AM, Barbaria said:Nå har vi bodd i båten i mange år i Norskt klima og avfukteren blir pakket inn så snart den første kulda kommer, den samler rett og slett ikke opp noe mer fuktighet. På vinteren fyres det med ovn og luftfuktigheten er i tillegg lav. På sommeren er fuktigheten høy så det beste er å ha den i gang vår, høst og rå sommerkvelder om du har en tett kabin å ha den i.
En luftavfukter avgir også varme - så X watt brukt på en luftavfukter vil aldri gi mindre avfukting ifht energibruk enn X watt brukt på en varmeovn. (men luftavfukteren tar større plass, bråker mer og har vel også en viss driftskostnad i seg selv - levetiden avhenger vel av hvor mye den blir brukt).
Har man en båt som i utgangspunktet er tett og tørr, så vil man kunne holde lavere luftfuktighet inne enn ute simpelten ved å ha på litt varme. Har man en båt hvor det lekker inn noe vann, så vil varmen kunne bidra med å flytte på fuktigheten. Har man god nok ventilasjon vil varmen bidra til at fuktigheten flyttes ut av båten.
Isolasjon og kuldebruer er også en viktig faktor her. Dersom man har overflater inne i båten som er mye kaldere enn lufttemperaturen, kan resultatet fort bli kondens. Får man mye kondens over tid på utsatte overflater, så kan det medføre lokale råteskader - særlig dersom båten er i bruk. Gjennom ventilasjon og varme kan man få en anstendig luftfuktighet, men dugg kan fortsatt bli et problem. Eksempelvis, har man 22C og 60% RF, så vil duggtemperaturen bli rundt 13C. Er det mange minusgrader ute og man har et vindu som holder rundt 0C, så kommer det til å dryppe kondensvann fra vinduet etterhvert. Så kan man skru på mer varme og ventilere bedre og komme ned i 40% RF, duggtemperaturen vil da være rundt 7C, det vil fortsatt kunne dugge på vinduet dersom det er kaldt nok ute. Drar man luftfuktigheten enda mer ned blir det ubehagelig tørt, det ønsker man ikke. Ullklær og lavere innetemperatur kan være en god idé, men enkelte liker å ha det varmt.