Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

1 hour ago, Nortonis said:

Jeg har sett min går i avrimingmodus noen ganger når det er feks 10 grader eller mindre, da er det kun viften som sviver og venter på at frosten skal forsvinne fra radiatoren, så når kulden kommer så må jeg ha en vifteovn utenom jeg holder varmen med for at den ikke skal gå mer i den modusen.

 

Da er det en "vanlig" kondenseringsmaskin, og ikke en "tørkerotor"-maskin.  Den siste har to fordeler, det ene er at den er i stand til å avfukte effektivt også på lave temperaturer (ikke noe behov for avriming), det andre er noe mindre støy.  Uansett teknologi, dersom sluttresultatet er at en beholder fylles med vann, så risikerer man minimum at denne sprekker ved frost, også dersom maskinen går i "avrimingsmodus".  Jeg mener bestemt at enkelte maskiner rett og slett skrur seg av (for å unngå skader) når lufttemperaturen blir 0, men da kan det jo egentlig være for sent, da har man kanskje allerede en bøtte som er halvfull med vann.

 

Mens kondenseringsmaskinen har kjøleribber hvor fukt i luften kondenserer direkte og drypper ned i en beholder (eller til avløp) har en tørkerotor materiale som først absorberer fukt, for deretter å avgi fukten ved at det blåses varm luft gjennom absorbenten.  Sluttresultatet av denne prossessen er to luftstrømmer, en med fuktig luft og en med tørr luft.  Enkelte modeller ventilerer den fuktige luften ut av båten (ulempene der er at modellen må være fastmontert, og at man "fyrer for kråka" ettersom varmen blåses ut), disse avfukterene vil fungere også i minusgrader.  Andre modeller kjøler den fuktige lufta ned til romtemperatur, slik at fuktigheten kondenserer og kan dryppe ned i en bøtte.

 

Omtrent alt av elektriske apparater er 100% effektive på å omforme elektrisk energi til varme.  Slik sett vil en avfukter (med unntak av de modellene som blåser varm, fuktig luft ut av båten) som konstant spiser 200W fra strømnettet være like effektiv på å varme opp båten som en frostvakt på 200W (avfukteren kan til og med være over 100% effektiv, da det frigjøres varme når fukt i luften kondenseres eller fryser).  Allikevel er altså frostvakten mer egnet for å holde båten frostfri, da den har termostat som sørger for at ovnen skrur seg på når det er kaldt nok, mens (jeg tror at) enkelte luftavfuktere skrur seg av når temperaturen kommer under null (og de fleste skrur seg uansett av dersom lufta blir tilstrekkelig tørr).

 

Jeg har ingen gode erfaringer med å kombinere varmeovn og "vanlig" luftavfukter.  Teoretisk sett bør varmen sørge for at madrasser etc slipper mer fukt slik at man får tilnærmet lik relativ luftfuktighet men høyere absolutt luftfuktighet, og dermed skal luftavfukteren være mer effektiv på å samle inn fukt (særlig dersom varme og luftavfukter står på hver sin ende av båten).  I praksis har jeg stort sett observert at luftavfukteren ikke har samlet inn noe som helst, eller i bestefall bare noen dråper når enten luftavfukteren eller varmeovnen har sørget for at innetemperaturen er mange grader over utetemperatur.  Her har jeg imidlertid ikke gjort noen grundige empiriske eksperimenter.

tobixen

tobixen

29 minutes ago, Nortonis said:

Jeg har sett min går i avrimingmodus noen ganger når det er feks 10 grader eller mindre, da er det kun viften som sviver og venter på at frosten skal forsvinne fra radiatoren, så når kulden kommer så må jeg ha en vifteovn utenom jeg holder varmen med for at den ikke skal gå mer i den modusen.

 

Da er det en "vanlig" kondenseringsmaskin, og ikke en "tørkerotor"-maskin.  Den siste har to fordeler, det ene er at den er i stand til å avfukte effektivt også på lave temperaturer (ikke noe behov for avriming), det andre er noe mindre støy.  Uansett teknologi, dersom sluttresultatet er at en beholder fylles med vann, så risikerer man minimum at denne sprekker ved frost, også dersom maskinen går i "avrimingsmodus".  Jeg mener bestemt at enkelte maskiner rett og slett skrur seg av (for å unngå skader) når lufttemperaturen blir 0, men da kan det jo egentlig være for sent, da har man kanskje allerede en bøtte som er halvfull med vann.

 

Mens kondenseringsmaskinen har kjøleribber hvor fukt i luften kondenserer direkte og drypper ned i en beholder (eller til avløp) har en tørkerotor materiale som først absorberer fukt, for deretter å avgi fukten ved at det blåses varm luft gjennom absorbenten.  Sluttresultatet av denne prossessen er to luftstrømmer, en med fuktig luft og en med tørr luft.  Enkelte modeller ventilerer den fuktige luften ut av båten (ulempene der er at modellen må være fastmontert, og at man "fyrer for kråka" ettersom varmen blåses ut), disse avfukterene vil fungere også i minusgrader.  Andre modeller kjøler den fuktige lufta ned til romtemperatur, slik at fuktigheten kondenserer og kan dryppe ned i en bøtte.

 

Omtrent alt av elektriske apparater er 100% effektive på å omforme elektrisk energi til varme.  Slik sett vil en avfukter som konstant spiser 200W fra strømnettet være like effektiv på å varme opp båten som en frostvakt på 200W - såfremt den ikke blåser varmen rett ut av båten da  (avfukteren kan til og med være over 100% effektiv, da det frigjøres varme når fukt i luften kondenseres eller fryser).  Allikevel er altså frostvakten mer egnet for å holde båten frostfri, da den har termostat som sørger for at ovnen skrur seg på når det er kaldt nok, mens (jeg tror at) enkelte luftavfuktere skrur seg av når temperaturen kommer under null (og de fleste skrur seg uansett av dersom lufta blir tilstrekkelig tørr).

 

Jeg har ingen gode erfaringer med å kombinere varmeovn og "vanlig" luftavfukter.  Teoretisk sett bør varmen sørge for at madrasser etc slipper mer fukt slik at man får tilnærmet lik relativ luftfuktighet men høyere absolutt luftfuktighet, og dermed skal luftavfukteren være mer effektiv på å samle inn fukt (særlig dersom varme og luftavfukter står på hver sin ende av båten).  I praksis har jeg stort sett observert at luftavfukteren ikke har samlet inn noe som helst, eller i bestefall bare noen dråper når enten luftavfukteren eller varmeovnen har sørget for at innetemperaturen er mange grader over utetemperatur.  Her har jeg imidlertid ikke gjort noen grundige empiriske eksperimenter.



×
×
  • Create New...