Jump to content

Avfukter


jepp.

Recommended Posts

Ja, en tørkerotor-avfukter avgir også litt varme, kanskje nok til at tempen holder seg over frysepunktet sånn at den kan fortsette å avfukte. Nesten som en evighetsmaskin :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
2 hours ago, Teerex said:

Ja, en tørkerotor-avfukter avgir også litt varme, kanskje nok til at tempen holder seg over frysepunktet sånn at den kan fortsette å avfukte. Nesten som en evighetsmaskin :smiley:

 

Det er en dårlig idé å benytte avfukter som frostvakt.  En del av disse (uavhengig av teknologivalg) skrur seg vel av ved minusgrader for å unngå frostskader?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Så lenge vannet går i slange og fall så vil den nok fortsette å avfukte til en viss grad. Tror ikke den slår seg av sånn sett. Vannet holder vel noen plussgrader, blir jo varmet opp i avfukteren. Men vannet vil jo fryse til slutt, der det havner ut av slangen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
4 minutes ago, Teerex said:

Så lenge vannet går i slange og fall så vil den nok fortsette å avfukte til en viss grad. Tror ikke den slår seg av sånn sett. Vannet holder vel noen plussgrader, blir jo varmet opp i avfukteren. Men vannet vil jo fryse til slutt, der det havner ut av slangen.

 

Maskinen virker vel avfuktende uansett om sluttresultatet er is eller vann - men risikoen for at noe går i stykker er såklart større med is.  Derfor er det mange avfuktere som automatisk skrur seg av ved for lave temperaturer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg har sett min går i avrimingmodus noen ganger når det er feks 10 grader eller mindre, da er det kun viften som sviver og venter på at frosten skal forsvinne fra radiatoren, så når kulden kommer så må jeg ha en vifteovn utenom jeg holder varmen med for at den ikke skal gå mer i den modusen.

 

Men regne med til vinteren når den er lite effektiv og jeg ikke klare holde nok plussgrader i båten, så stopper jeg den og åpner ventilene og bruker kun ovn.

 

Den produserer ikke mye varme siden det er en kompressor kjøler i den som lager kulde, blir vel bittelitt mer varme enn kulde. Blir som man setter en Airconditioner på uten og legge slangen ut av huset hehe.

 

Nå har jeg en bøtte stående under, og slange koblet till, da den interne tanken ble så fort fylt opp.

 

 

 

 

 

 

Link to post
1 hour ago, Nortonis said:

Jeg har sett min går i avrimingmodus noen ganger når det er feks 10 grader eller mindre, da er det kun viften som sviver og venter på at frosten skal forsvinne fra radiatoren, så når kulden kommer så må jeg ha en vifteovn utenom jeg holder varmen med for at den ikke skal gå mer i den modusen.

 

Da er det en "vanlig" kondenseringsmaskin, og ikke en "tørkerotor"-maskin.  Den siste har to fordeler, det ene er at den er i stand til å avfukte effektivt også på lave temperaturer (ikke noe behov for avriming), det andre er noe mindre støy.  Uansett teknologi, dersom sluttresultatet er at en beholder fylles med vann, så risikerer man minimum at denne sprekker ved frost, også dersom maskinen går i "avrimingsmodus".  Jeg mener bestemt at enkelte maskiner rett og slett skrur seg av (for å unngå skader) når lufttemperaturen blir 0, men da kan det jo egentlig være for sent, da har man kanskje allerede en bøtte som er halvfull med vann.

 

Mens kondenseringsmaskinen har kjøleribber hvor fukt i luften kondenserer direkte og drypper ned i en beholder (eller til avløp) har en tørkerotor materiale som først absorberer fukt, for deretter å avgi fukten ved at det blåses varm luft gjennom absorbenten.  Sluttresultatet av denne prossessen er to luftstrømmer, en med fuktig luft og en med tørr luft.  Enkelte modeller ventilerer den fuktige luften ut av båten (ulempene der er at modellen må være fastmontert, og at man "fyrer for kråka" ettersom varmen blåses ut), disse avfukterene vil fungere også i minusgrader.  Andre modeller kjøler den fuktige lufta ned til romtemperatur, slik at fuktigheten kondenserer og kan dryppe ned i en bøtte.

 

Omtrent alt av elektriske apparater er 100% effektive på å omforme elektrisk energi til varme.  Slik sett vil en avfukter (med unntak av de modellene som blåser varm, fuktig luft ut av båten) som konstant spiser 200W fra strømnettet være like effektiv på å varme opp båten som en frostvakt på 200W (avfukteren kan til og med være over 100% effektiv, da det frigjøres varme når fukt i luften kondenseres eller fryser).  Allikevel er altså frostvakten mer egnet for å holde båten frostfri, da den har termostat som sørger for at ovnen skrur seg på når det er kaldt nok, mens (jeg tror at) enkelte luftavfuktere skrur seg av når temperaturen kommer under null (og de fleste skrur seg uansett av dersom lufta blir tilstrekkelig tørr).

 

Jeg har ingen gode erfaringer med å kombinere varmeovn og "vanlig" luftavfukter.  Teoretisk sett bør varmen sørge for at madrasser etc slipper mer fukt slik at man får tilnærmet lik relativ luftfuktighet men høyere absolutt luftfuktighet, og dermed skal luftavfukteren være mer effektiv på å samle inn fukt (særlig dersom varme og luftavfukter står på hver sin ende av båten).  I praksis har jeg stort sett observert at luftavfukteren ikke har samlet inn noe som helst, eller i bestefall bare noen dråper når enten luftavfukteren eller varmeovnen har sørget for at innetemperaturen er mange grader over utetemperatur.  Her har jeg imidlertid ikke gjort noen grundige empiriske eksperimenter.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ja jeg har den mer billigere versjonen uten rotor så kjenner godt til systemet.

Jeg har også merket om jeg fyre på mer varme, feks når jeg er i båten og stiller opp varmen, så stopper avfukteren, så merker også dette.

 

Derfor er jeg litt sånn mellom barken og veden om jeg skal stoppe avfukter, åpne ventiler og ha mer varme på.

For det virker som varmen presser fuktigheten ut av båten igjennom ventilene om jeg gjør det sånt.

 

Den avfukteren min trekker vel 450w når kompressoren går, så litt blir det jo.

 

Jeg skal prøve kjøre en test igjen med og skru av avfukter, åpne di 3 ventilene og kjøre opp varmen, og se hva resultat jeg få igjen.

 

Bonusen med åpne ventiler er jo også ny frisk luft i båten, mot avfukter på og stengte ventiler.

 

Virker som det er delt mening med og ha avfukter mot og kjøre på med god varme.

Link to post

Jeg har alltid hatt som arbeidshypotese at dersom formålet er å unngå skadelige fuktmengder i båten, vil det alltid være mer energieffektivt å ha en avfukter på enn å ha varmeovn på - den hypotesen holder jeg fortsatt på.  Noe av årsaken her er som sagt at X watt brukt av en luftavfukter også innebærer X watt med varme.  Dersom man har noe effektivt system for å håndtere vannet som en luftavfukter "produserer", så ser jeg ikke problemet med å ha litt åpning på ventilene i kombinasjon med luftavfukter - men det er nok best å ha dem lukket, fuktigheten vil uansett til syvende og sist enten bli luftet ut (få båter er helt lufttette) eller havne i luftavfukteren.

 

Peker man en kraftig vifteovn f.eks. på klær som skal tørkes, så tørker nok klærne vesentlig raskere enn om man peker en "allminnelig" luftavfukter på dem - men så yter igjen vifteovnen 2000W, mens luftavfukteren kanskje bare yter 200W eller 400W, så det er jo en viss forskjell der.  Vifteovnen har også (som regel) kraftigere og mer målrettet vifte.

 

En annen ting, er det litt vind i lufta og relativt tørr luft ute, så kan man antageligvis oppnå langt større tørkeeffekt ved å åpne alle lukene enn ved å ha en luftavfukter gående - og det helt uten noen merkostnad på strømregningen.  Noe DIY-opplegg hvor luker blir åpnet dersom utefuktigheten er lavere enn innefuktigheten og vice versa vil nok være en meget energieffektiv måte å holde båten tørr på under varierende værforhold (såfremt det ikke kommer sne inn i båten) - men gjerne kombinert med en luftavfukter for de dagene hvor luftfuktigheten er høy over lengre tid.

 

Som skrevet tidligere i tråden har jeg fått meg en "aha-opplevelse" nylig etter å ha kjøpt en mye større luftavfukter (kondensavfukter). Energiforbruket er kanskje doblet ifht gammel luftavfukter, men avfuktingseffekten er mangedoblet.  Jeg har ikke rukket å teste denne maskinen fullt ut, men jeg har tro på at den vil fungere godt nok også under vinterforhold (jeg har alltid plussgrader inne i båten - får dessverre ikke testet den nå da båten er på verksted).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Angående avfukting vinterstid, så skal det ikke så mye til - kald luft har lav "absolutt luftfuktighet", så litt vann i skåla er kanskje nok.  De fleste avfuktere nå for tiden kommer med display hvor RF vises, så man slipper å forholde seg til tro ... viser den under 60% så bør det være "tørt nok".  Mange av problemene som følger med fukt (mugg, råte, etc) utvikler seg også i mindre tempo vinterstid enn sommerstid.  Jeg har kommet frem til å tro på at jeg ikke trenger tørkerotoravfukter i båten, og skal finne ut av det etterhvert. :-)

 

Det viktigste er å holde båten tett - at det hverken kommer inn sjøvann eller regnvann.  Vinterstid løser mange dette ved å ta båten opp fra vannet og kaste en presenning over båten.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 11 timer siden:

Omtrent alt av elektriske apparater er 100% effektive på å omforme elektrisk energi til varme.  Slik sett vil en avfukter (med unntak av de modellene som blåser varm, fuktig luft ut av båten) som konstant spiser 200W fra strømnettet være like effektiv på å varme opp båten som en frostvakt på 200W (avfukteren kan til og med være over 100% effektiv, da det frigjøres varme når fukt i luften kondenseres eller fryser).

 

Noen avfuktere stopper når innstilt RF er nådd. Så våkner den en gang i timen eller så, for å sniffe litt på luften og kjenne etter om RF har steget over en terskelverdi. Hvis RF fortsatt er lav, stopper den igjen. Blir ikke mye varme av sånt ...

Link to post
2 hours ago, alf-inge said:

 

Noen avfuktere stopper når innstilt RF er nådd. Så våkner den en gang i timen eller så, for å sniffe litt på luften og kjenne etter om RF har steget over en terskelverdi. Hvis RF fortsatt er lav, stopper den igjen. Blir ikke mye varme av sånt ...

 

Med mindre man har en veldig fuktig båt eller prøver å avfukte hele verden (åpen ventilasjon e.l.)

Link to post
10 hours ago, alf-inge said:

Noen avfuktere stopper når innstilt RF er nådd. Så våkner den en gang i timen eller så, for å sniffe litt på luften og kjenne etter om RF har steget over en terskelverdi. Hvis RF fortsatt er lav, stopper den igjen. Blir ikke mye varme av sånt ...

 

Nei, men hvis formålet med varmen er å holde RF nede, så er det langt mer energieffektivt at luftavfukteren skrur seg av enn at varmeovnen ikke skrur seg av :-)

 

(Som jeg har skrevet i andre innlegg også, dersom formålet er å holde båten frostfri, så bør man ha frostvakter - altså ordinære varmeovner - som skrur seg på når temperaturen nærmer seg 0C.  Det er slik jeg holder min båt frostfri  om vinteren.  For å holde fukten nede vil derimot alltid luftavfukteren være mest energieffektiv.  Bortsett fra hvis temperaturen er under 0C da)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
8 hours ago, Thostr said:

Med mindre man har en veldig fuktig båt eller prøver å avfukte hele verden (åpen ventilasjon e.l.)

 

Jeg er ganske sikker på at selv om man prøver å "avfukte hele verden", så vil en luftavfukter være mer energieffektiv enn en varmeovn, gitt at formålet er å holde båten relativt tørr.  Dog med forutsetning at man holder båten frostfri.


Edit: og med forbehold om at luftavfukteren ikke er en fastmontert modell som blåser varm, fuktig luft ut av båten.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
26 minutes ago, tobixen said:

 

Jeg er ganske sikker på at selv om man prøver å "avfukte hele verden", så vil en luftavfukter være mer energieffektiv enn en varmeovn, gitt at formålet er å holde båten relativt tørr.  Dog med forutsetning at man holder båten frostfri.

 

Fordelen med en avfukter er jo at den sirkulerer tørr luft med en viss varme, ja. Og for de fleste rotasjons-avfuktere så er de kun effektive ned til circa null grader såvidt jeg husker.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
4 minutes ago, Thostr said:

Og for de fleste rotasjons-avfuktere så er de kun effektive ned til circa null grader såvidt jeg husker.

 

Jeg antar at de som er fastmontert og blåser varm, fuktig luft ut av båten kan fungere også under null grader (men de bidrar ikke så mye med varme i båten - mesteparten av energien den trekker fra stikkontakten blir blåst ut av båten).

 

Dersom apparatet "produserer" flytende vann som havner i en bøtte eller renner ut av båten på noe vis, så blir det fort trøbbel når det er minusgrader, det sier seg selv :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...