Jump to content

Risiko med gass koketopp

El barco de Sol

Recommended Posts

I vår Agder 840 er det ikke opplegg for gass koketopp. Vi har brukt transportabel koketopp meg gasspatron og det fungerer jo bra. Vurderer å montere to bluss gass med 5kg.flaske. Jeg ser ikke muligheter for plassering med utlufting og tenker derfor et enkelt opplegg hvor jeg kobler fra gassflasken når apparatet ikke er i bruk. Synspunkter?  Kan vel ikke være store muligheter for gasslekasje når man kobler flasken fra koketoppen....eller?

Lykken1 skrev 1 time siden:

I vår Agder 840 er det ikke opplegg for gass koketopp. Vi har brukt transportabel koketopp meg gasspatron og det fungerer jo bra. Vurderer å montere to bluss gass med 5kg.flaske. Jeg ser ikke muligheter for plassering med utlufting og tenker derfor et enkelt opplegg hvor jeg kobler fra gassflasken når apparatet ikke er i bruk. Synspunkter?  Kan vel ikke være store muligheter for gasslekasje når man kobler flasken fra koketoppen....eller?

Men det er vel ikke helt etter boken...

Du får ennå mindre flasker en 5 kg...2kg og 2,5 kg..

De tar mindre plass, vist det er det som er problemet..

Koking på gass er topp...men gjør det skikkelig..

Lykken1 skrev for 7 timer siden:

I vår Agder 840 er det ikke opplegg for gass koketopp. Vi har brukt transportabel koketopp meg gasspatron og det fungerer jo bra

Fortsett med det, lekker en slik patron går det som regel bra.

Du bør ha en gassdektektor montert der du koker og gasspatronene i dreggluka. 

Fulle gasspatroner skal også  oppbevares stående,  som  alle gassflasker skal.  

Lykken1 skrev for 7 timer siden:

Vurderer å montere to bluss gass med 5kg.flaske. Jeg ser ikke muligheter for plassering med utlufting og tenker derfor et enkelt opplegg hvor jeg kobler fra gassflasken når apparatet ikke er i bruk. Synspunkter?  Kan vel ikke være store muligheter for gasslekasje når man kobler flasken fra koketoppen....eller?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

Gass et trykt hvis en følger forskriften og en godkjent montør  trykktester og  godkjenner  anlegget og skriver ut Installasjonsbevis.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg synes ikke det er greit at du oppbevarer en gassflaske i båten din når den ikke står i et ventilert lukket rom/ gasskasse, eller ute.

Om du skulle skades eller dø på grunn av en lekkasje så er det din sak, men dette har potensiale til å være en bombe som ødelegger folk i båter rundt deg. 

Det må være mange Agder 840 med godkjent gassisolasjon. Kopier hva de har gjort er min oppfordring.

Det er mye lettere å plassere en 2 kg flaske enn en 5 kg,  og den varer faktisk ganske lenge. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

https://www.tv2.no/a/13275558/

Det går som regel bra.. Så i noen tilfeller kan det gå slik.. jeg tenker med gru på resultatet om dette skjedde inni en "liten" båt.

såvidt jeg tør å ha slike små engangsflesker på 220gram med gas innendørs. Det er ufattelig energi som frigjøres på millisekunder om det smeller.

Redigert av dude (see edit history)
R.O skrev 39 minutter siden:

Har du vurdert Walles med parafin? Jeg er veldig fornøyd med den løsningen. En 4l dunk med fritidsparafin kan du plassere hvor som helst. 

Hadde aldri dratt gass ombord uten at det var etter boka. 

I tidligere båt hadde jeg Wallas. Dyr sak,varmet sent opp,mye problem med den. Har Wallas varmer nå. Ser fordel med sikkerhet.

Lykken1 skrev 8 minutter siden:

I tidligere båt hadde jeg Wallas. Dyr sak,varmet sent opp,mye problem med den. 

Har Wallas jeg også. Fulgte båten, aldri hatt problemer med den i de 16 årene jeg har hatt den. Varmer litt sent ja, men jeg har aldri dårlig tid når jeg er på båttur. Og trygt og luktfritt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 30 minutter siden:

Har Wallas jeg også. Fulgte båten, aldri hatt problemer med den i de 16 årene jeg har hatt den. Varmer litt sent ja, men jeg har aldri dårlig tid når jeg er på båttur. Og trygt og luktfritt.

Min erfaring også. Problemfri, trygg og enkelt. Varmer litt senere opp enn gass. Men de ekstra minuttene har jeg når jeg er på sjøen.. 

index skrev for 8 timer siden:

Har Wallas jeg også. Fulgte båten, aldri hatt problemer med den i de 16 årene jeg har hatt den. Varmer litt sent ja, men jeg har aldri dårlig tid når jeg er på båttur.

Hatt Wallas jeg også i forrige båten, en ble vant til de ekstra minuttene, men savner den ikke.

Kontrollen var enklere.

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

Gass er supert, ville aldri vært foruten.. enkelt, raskt,rimelig og renslig...

Enig men husk årlig  kontroll. 

Kontroller anlegget hver år.

Hvert 5 år skal reduseringsventil skiftes.

Slanger skiftes hvert 3 år.

Slange til forbruker (max. 120 cm totalt)

Gassalarm anbefales (krav i 1983 regelverket)

Gassbeholder i tett avlukke, drenering over bord

Reduksjonsventil m/stengekran på beholde

Lekkasjetester 

mer i denne  sjofartsdirektoratet/

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...