Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Hulda skrev for 1 time siden:

Gjennomstrømmingen er, husker ikke helt, men rundt 150 l/timen.

Dette tilsvarer forbruket til en 750 hk dieselmotor på full fres, og nærmer seg 500FG`s maksimale kapasitet. Racor 500 er vel i utgangspunktet spesifisert til å ha et trykkfall på 4 kpa ved max flow på 230 l/time ved bruk av et helt rent filterelement. I @Hulda`s tilfelle (150 l/time) er det vel rasjonelt å tenke seg et trykkfall på rundt 2.5 kpa, noe som tilsvarer å kunne løfte dieselen i overkant av 20 cm rundt filterelementet (i følge mine teorier). Da et Racor-2010-element kun er i underkant av 6 cm høyt, holder dette i massevis for å fjerne alle rester av luft. Med denne gjennomstrømningshastiheten blir også dimensjonering av slanger og fittings en vesentlig faktor.

Om jeg skal dra teorien min enda lenger så påstår jeg at man får fjernet all luft rundt filterelementet fra et rent Racor 500-filter dersom man oppnår en dieselflow på rundt 50 l/time, som igjen tilsvarer +/- 250hk. Returflow er ikke med i regnestykket, da returen ofte minsker dramatisk ved full effekt.

X10an

X10an

Dette tilsvarer forbruket til en 750 hk dieselmotor på full fres, og nærmer seg 500FG`s maksimale kapasitet. Racor 500 er vel i utgangspunktet spesifisert til å ha et trykkfall på 4 kpa ved max flow på 230 l/time ved bruk av et helt rent filterelement. I @Hulda`s tilfelle (150 l/time) er det vel rasjonelt å tenke seg et trykkfall på rundt 2.5 kpa, noe som tilsvarer å kunne løfte dieselen i overkant av 20 cm rundt filterelementet (i følge mine teorier). Da et Racor-2010-element kun er i underkant av 6 cm høyt, holder dette i massevis for å fjerne alle rester av luft. Med denne gjennomstrømningshastiheten blir også dimensjonering av slanger og fittings en vesentlig faktor.

Om jeg skal dra teorien min enda lenger så påstår jeg at man får fjernet all luft rundt filterelementet fra et rent Racor 500-filter dersom man oppnår en dieselflow på rundt 50 l/time, som igjen tilsvarer +/- 250hk. Returflow er ikke med i regnestykket, da returen minsker dramatisk ved full effekt.

X10an

X10an

Dette tilsvarer forbruket til en 750 hk dieselmotor på full fres, og nærmer seg 500FG`s maksimale kapasitet. Racor 500 er vel i utgangspunktet spesifisert til å ha et trykkfall på 4 kpa ved max flow på 230 l/time ved bruk av et helt rent filterelement. I @Hulda`s tilfelle (150 l/time) er det vel rasjonelt å tenke seg et trykkfall på rundt 2.5 kpa, noe som tilsvarer å kunne løfte dieselen i overkant av 20 cm rundt filteret (i følge mine teorier). Da et Racor-2010-element kun er i underkant av 6 cm høyt, holder dette i massevis for å fjerne alle rester av luft. Med denne gjennomstrømningshastiheten blir også dimensjonering av slanger og fittings en vesentlig faktor.

Om jeg skal dra teorien min enda lenger så påstår jeg at man får fjernet all luft rundt filterelementet fra et rent Racor 500-filter dersom man oppnår en dieselflow på rundt 50 l/time, som igjen tilsvarer +/- 250hk. Returflow er ikke med i regnestykket, da returen minsker dramatisk ved full effekt.

X10an

X10an

Dette tilsvarer forbruket til en 750 hk dieselmotor på full fres, og nærmer seg 500FG`s maksimale kapasitet. Racor 500 er vel i utgangspunktet spesifisert til å ha et trykkfall på 4 kpa ved max flow på 230 l/time ved bruk av et helt rent filterelement. I ditt tilfelle (150 l/time) er det vel rasjonelt å tenke seg et trykkfall på rundt 2.5 kpa, noe som tilsvarer å kunne løfte dieselen i overkant av 20 cm rundt filteret (i følge mine teorier). Da et Racor-2010-element kun er i underkant av 6 cm høyt, holder dette i massevis for å fjerne alle rester av luft. Med denne gjennomstrømningshastiheten blir også dimensjonering av slanger og fittings en vesentlig faktor.

X10an

X10an

Dette tilsvarer forbruket til en 750 hk dieselmotor på full fres, og nærmer seg 500FG`s maksimale kapasitet. Racor 500 er vel i utgangspunktet spesifisert til å ha et trykkfall på 4 kpa ved max flow på 230 l/time ved bruk av et helt rent filterelement. I ditt tilfelle (150 l/time) er det vel rasjonelt å tenke seg et trykkfall på rundt 2.5 kpa, noe som tilsvarer å kunne løfte dieselen i overkant av 20 cm rundt filteret (i følge mine teorier). Da et Racor-2010-element kun er i underkant av 6 cm høyt, holder dette i massevis for å fjerne alle rester av luft. Med denne gjennomstrømningshastiheten får også dimensjoneringen av slanger og fittings en vesentlig påvirkning.

X10an

X10an

Dette tilsvarer forbruket til en 750 hk dieselmotor på full fres, og nærmer seg 500FG`s maksimale kapasitet. Racor 500 er vel i utgangspunktet spesifisert til å ha et trykkfall på 4 kpa ved max flow på 230 l/time ved bruk av et helt rent filterelement. I ditt tilfelle (150 l/time) er det vel rasjonelt å tenke seg et trykkfall på rundt 2.5 kpa, noe som tilsvarer å kunne løfte dieselen i overkant av 20 cm rundt filteret (i følge mine teorier). Da et Racor-2010-element kun er i underkant av 6 cm høyt, holder dette i massevis for å fjerne alle rester av luft. Med denne gjennomstrømningshastiheten får også dimensjoneringen av slanger og fittings en vesentlig påvirkning.

Om jeg skal dra teorien min enda lenger så påstår jeg at man fjerner all luft fra et rent Racor 500-filter dersom man oppnår en dieselflow på minst 50 l/time, som igjen tilsvarer +/- 250hk. Returflow er ikke med i regnestykket, da returen minsker dramatisk ved full effekt.

X10an

X10an

Om jeg skal dra teorien min enda lenger så påstår jeg at man fjerner all  luft fra et rent Racor 500-filter dersom man oppnår en dieselflow på minst 50 l/time, som igjen tilsvarer +/- 250hk. Returflow er ikke med i regnestykket, da returen minsker dramatisk ved full effekt.

X10an

X10an

Hulda skrev 1 time siden:

• Create New...