X10an
Brigg skrev for 1 time siden:Du kjenner konstruksjonen av disse filtrene med både innløp og utløp midt på filterhuset sånn høydemessig? Altså ikke noe innløp eller utløp på toppen.
Jeg kjenner konstruksjonen både ut og inn. Filterets innløp er i "turbinen" midt i nedre halvdel, og utløpet kommer fra to horisontale hull i øvre halvdel av filterelementet. Selve tilkoplingen for slangeniplene er i senter av filterets høyde, men akkurat det må vel være mindre vesentlig?
I min stall har jeg også et par 1000FG filter med filterelement som har en høyde på bortimot 25 cm, men her er utløpet ganske høyt oppe på innsiden av filterelementet i forhold til på 500-filteret. Dette medfører at disse i utgangspunktet vil ha et høyere væskenivå i forhold de mindre filterne, da det lavest mulige nivået i stor grad følger høyden på utløpet (det horisontale hullet) i røret filterelementet tres over. Ellers gjør det ingen verdens forskjell for mine uttalelser om filterets innløp er over eller under filterelementet, men dersom utløpet hadde vært på toppen av filterhuset/elementet ville selvfølgelig all luft forsvunnet ganske så umiddelbart. Innløpet for selve filterelementet er forøvrig rundt hele elementets bunnplate og oppover.
Har plukket både originale Racor og 500FG kopier ned i sine minste bestanddeler, og kjenner også til de små forskjellene på de forskjellige typer av kopifilter. Den mest aktuelle forskjellen i denne sammenheng er at enkelte kopifiltere har en fjær på returventilen. Denne fjæren øker trykkfallet over filteret som helhet (kanskje rundt 0.5 psi), men ikke over selve filterelementet. At det ikke er utløp helt i topp gjør selvfølgelig at det alltid vil bli liggende en luftboble over selve filterelementet, fra der plasten begynner og opp. Men akkurat dette ser jeg selvfølgelig helt bort fra i denne sammenheng.