Jump to content

Brannslukking... hvilket utstyr har dere ombord.?

Ida Marie III

Recommended Posts

Hva har dere som slukke utsyr ombord i båtene deres..?

I tillegg til 2 ordinære pulver apparat, har jeg en slik auto slukking med Halon...fra den gang båten vår ny...

Nå er jo Halon forbudt, men eksisterende anlegg er lov...

Noen som kjenner til dette systemet..? Se bilder under...

Hvordan sjekkes det..? 

Anlegget har et lite panel fremme ved styreposejon, som kommer på med et grønt lys når motorer startes...

Bør jeg bytte til et nytt autoslokking i motorrommet...eller er dette godt nok..

Har i tilegg manuell stenging av dieseltilførsel til motorer, utenfor motorrommet.. 

20211020_141514.jpg

20211020_141625.jpg

20211020_142342.jpg

20211020_143517.jpg

Brannslukking? Er ikke dette nytteløst dersom det tar skikkelig fyr? Jeg har redningsflåte ...

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har noe tilsvarende i motorrommet. Motoren stoppes ved utløsning av gassen. Etter kort tid oppheves signalet og motor kan startes igjen. Kan også (kun?) utløse gassen manuelt. Husker ikke alt om systemet her å nå. Halon fungerer godt som slukkegass. Hvor effektivt det er i et motorrom i fritidsbåt er usikkert, da den sannsynligvis tynnes fort ut p.g.a. inntaksåpninger for luft til motoren.

Mh Arejane

Hulda skrev 53 minutter siden:

I motorrommet vil Halon (DuPont) slukke før det blir noe alvorlig. Så lenge det er Halon i rommet vil det ikke re-tenne. På Frigg veide vi sylindrene. Utløsermekanismen hørte inn under 'instrument'. Der var ikke jeg. Hulda har skum og pulver, en av hver.

Da er det vel noe år gammelt det anlegget ditt også...

Hvordan sjekker du om det funker..?

Er det at det gir grønt lys på panelet godt nok..?

Er det selve Halongass flasken dere veide...?

Halon er vel det beste, men får en etterfylt nå til dag eller må en over på andre slukkemidler når flaska er tom?

Jeg hadde originalt et pulversystem med smelteslange som var tomt for trykk. Det var produsert i Zagreb og mildt sagt vanskelig få deler til så etter litt studering endte jeg med å rive det ut og erstatte det med 4 m Blaze-cut stripset fast. Likte denne patenten da sjansen for å slangen er veldig nær der det begynner å brenne er stor. Svakheten er selvsagt at jeg ikke får alarm og dermed sannsynligvis (?) ikke får stoppet motor i tide? Ser for meg at diesellekkasje på varme motordeler lett vil re-antenne når det kommer oksygen til? Ser egentlig for meg at skum måtte være det beste i et motorrom for å unngå re-antenning..

https://www.watski.no/Automatisk-brandslckare-Blazecut-112cl?artnr=111344&gclid=EAIaIQobChMIgJ61gZ7Z8wIVIUaRBR0ZYAxMEAQYBCABEgLuB_D_BwE

Har ellers et par pulverslukkere og et brannteppe.

Fantino skrev 5 minutter siden:

Halon er vel det beste, men får en etterfylt nå til dag eller må en over på andre slukkemidler når flaska er tom?

Kan aldri tenke meg at en får etterfyllt Halon...det ble jo forbudt..

Mener det ble erstattet med inergengass offshore...

Det jeg er usikker på for min del, er om Halon anlegget funker så lenge det gir grønt lys på displayet ved oppstart...?

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Ida Marie III skrev 16 minutter siden:

Da er det vel noe år gammelt det anlegget ditt også...

Hvordan sjekker du om det funker..?

Er det at det gir grønt lys på panelet godt nok..?

Er det selve Halongass flasken dere veide...?

Anlegget var på Frigg. På Hulda tømmer man inn skum. Eller om man vil drepe motoren, pulver.

Ida Marie III skrev 14 minutter siden:

Kan aldri tenke meg at en får etterfyllt Halon...det ble jo forbudt..

Mener det ble erstattet med inergengass offshore...

Det jeg er usikker på for min del, er om Halon anlegget funker så lenge det gir grønt lys på displayet ved oppstart...?

Måtte inn og lese og ser at det er lenge siden unntakene løpte ut. Leser jeg det rett er anlegget faktisk ikke lovlig nå en gang..

Uansett: Er stygt redd for at den lampen viser grønt dersom ventil ikke er utløst og rødt dersom den utløses, men at det hjelper lite dersom det ikke er trykk på flaska..? Burde jo vært et manometer på flaska?

Dette er for mange sikkert et noe ømtålig tema. Brann ombord i fritidsbåt ute på sjøen da skjer ting raskt. Det viktigste er vel distressknapp og prøve å beholde roen. Og deretter komme seg opp i redningsflåta eller gummibåten eller hoppe i sjøen med redningsvest eller overlevingsdrakt. Ombord har jeg brannteppe og pulverapparat, selvsagt av nyere dato. 

Som gammel brannmann har jeg respekt for alt som kan medføre full fyr.

Vi sover framme i båten og har alltid pulverapparat nært sengene. Tenker ikke mye på å slukke eventuell brann,mer som hjelpemiddel ved evakuering. Ved byssa,alltid brannteppe.

Sover aldri med noe varme på i båten. 

Fantino skrev 39 minutter siden:

Måtte inn og lese og ser at det er lenge siden unntakene løpte ut. Leser jeg det rett er anlegget faktisk ikke lovlig nå en gang..

Uansett: Er stygt redd for at den lampen viser grønt dersom ventil ikke er utløst og rødt dersom den utløses, men at det hjelper lite dersom det ikke er trykk på flaska..? Burde jo vært et manometer på flaska?

Ja, er redd du har rett... vist ikke lampen indikerer rett trykk da...?

Vet egentlig ikke hvordan jeg skal finne ut av det...

Er jo et kjempe slukke anlegg om det funker, og da også unødvendig og erstatte...

Ida Marie III skrev 33 minutter siden:

Vet egentlig ikke hvordan jeg skal finne ut av det...

Er jo et kjempe slukke anlegg om det funker, og da også unødvendig og erstatte...

Det er vel  enkelt Halon ble forbudt å etterfylle i 1995 og eksisterende anlegg skulle byttes ut innen år 2000 og fulle flasker  leveres inn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er det krav som må oppfylles med tanke på automatisk brannslukking i fritidsbåt?

Jeg har et eldre automatisk slukkeranlegg noe ala det trådstarter har som stopper motor.  Vil Bonpet erstatte dette anlegget foruten automatisk stopp av motor?

Anlegget jeg har kan også utløses manuelt. 

Jeg ser Seatronic har samme slukkesystemet som jeg viste til, men selvfølgelig med annet slukkemiddel en Halon

Det kan jo være en mulighet...tror jeg får ta en telefon til dem..

Ellers ser jo den Bonpet til TerjeFjern også ut som en god løsning..

Tenker også å bytte det ene pulverapparatet med et skumapprat 

Eg har 3 slike automatiske halon apparat i maskinrommet. Pluss ein større halon flaske for manuell utløsning fra styrehuset.

Ellers er det 5 manuelle apparat, hvor 3 er halon og to er pulver.

Sist me hadde service på dei var i 2018, så det er vel tid for ny service igjen.

Har sett ein del på Fireice sitt slukkeutstyr i det siste, som også skal fungere mot lithium ion.

Steini skrev 3 minutter siden:

Eg har 3 slike automatiske halon apparat i maskinrommet. Pluss ein større halon flaske for manuell utløsning fra styrehuset.

Ellers er det 5 manuelle apparat, hvor 3 er halon og to er pulver.

Sist me hadde service på dei var i 2018, så det er vel tid for ny service igjen.

Har sett ein del på Fireice sitt slukkeutstyr i det siste, som også skal fungere mot lithium ion.

Får du service på Halon..?? hvor..??

Snakket nettopp med importøren av Fireboy, som er den type Halon slukking jeg har ombord..

Fikk der opplyst at Halon var svært giftig...(det var jeg virkelig ikke klar over)... og av den grunn burde fjernes omgående ..

Samme Fireboy utstyr ble nå levert med Inergen gass...

Han mente også jeg ville få problem med å levere det inn som avfall...

så da blir det ny ringerunde å høre om noen tar i mot det..:rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...