Jump to content

Oppsummering av båtsesongen 2021

lurvetass

Recommended Posts

Lager en tråd for oppsummering av sesongens båtbruk og håper flere slenger seg med og forteller om sin sesong.

Marex 300 SC med VP D4 300 HK.

Sjøsatt 6 mai og opplag nå 20 oktober.

27 overnattinger.

657 nm

1010 l diesel

80 timer på motor

og snittforbruk, ca 12, l/t eller 1,5 l/nm

Veldig fornøyd.

Hilsen

Lurvetass

uten notatblokka for hand blir det litt tipping men ca:

Første års sesong med ny båt

på vann hele året men skipper var borte på jobb til 2 mai, då fikk skuta vårstell.

18 overnattinger

10 dagsturer

700l Diesel

1 stykk fødsel ( ble en jente som mønstret som lettmatros )

Veldig fornøyd og sesongen ikke over :sailing:

Du imponerer stadig vekk. Vi får håpe på en ny sommer og herlige turer. Så får resten av den gemene hop bare kjøre hendel ned i bånn og kjøre lengst og fremst. Og drivstoff til motorer nærmer seg 20 nkr etterhvert men hva ofrer man ikke for en selfie på instagram. Det hele bunner i å se og ikke minst bli sett.. og da så. Husker VM Oslo 1966..hvor er Gjermund Eggen

Godt fornøyd med første sesong som snekkeskipper.

Saga 27 1995 med Yanmar 66 hk

130 motortimer

650 NM utseilt

550 liter diesel

Lengste tur fra Oslo til Smøgen, flere turer ut fjorden til Østfold, Son, Horten, Åsgårdsstrand og mange dagsturer i indre fjord. Deilig med liten letthåndterlig båt, blir mer brukt enn de større båtene jeg har hatt tidligere.

Vår første båtsesong. Vi kjøpte brukt i januar 2021. Denne viste seg å kun tåle 3 turer, så den fikk selger tilbake. Banken synes det var lurt at vi kjøpte ny. Vi kjøpte en Sollux 825 primo juli. Vi brukte nesten hver dag hele juli, og mye i august. Noen få turer i september. Denne klarte kranbilen å kræsje i fjæra og i krybba hjemme, samt telefonkabel luftstrekk. Takstmann har bestilt utredning verksted og glassfiberreparasjon.  Båt er spennende greier.

Kanskje en av de beste sesonger vi har noen gang hatt. Forventningene var ikke så høye etter at jeg tryna på tråsykkel dag 2 av ferien og dermed måtte gå med gips på venstre arm i nærmere 6 uker og hadde 2 kirurgiske inngrep i venstre hånd. Dermed var alt  bare bonus i hele båtferien og sykemeldings periode. Gadd ikke, eller orket ikke, føre logg i år men det ble mange, mange overnattinger opp til 7 dager i strekk. 65 motortimer og et  par-tre båtlapper i drivstoff. Utforsket 3 nye steder på Hvaler som vi ikke hadde besøkt før og badet masse med plastpose over gipsen. 

brokarm.png

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Min korteste båtsesong. Ca 20 båttimer.

Fikk permanent hjerteflimmer med 140 i puls i januar

Gikk på sterke medisiner og var svimmel og trøtt.

Fikk elektrokonvertering (elektrosjokk) i mars og ble forbigående bra.

Renset en av dieseltankene for diseldyrdritt.

Gikk med båten fra Oslo til sommermarinaen i Hankøsundet i april.

Fikk tilbakefall i juni med ny medisinering

Ble plutselig helt bra av meg selv i juli til legenes store forbauselse

Feiret 80-årsdagen 30. juli frisk og rask som en ungfole

Hadde litt båtliv med krabbeteinene i August

Gikk tilbake til Oslo og boblehavn i slutten av september.

Da det sto på som verst regnet jeg med at jeg kanskje måtte avslutte båtlivet for godt. Jeg savnet også lettmatrosen min (kona) som satt koronafast i Thailand. Båtlivet er ikke det samme uten henne.

Nå ser jeg optimistisk på fremtiden og gleder med til neste båtsesong med lettmatrosen på plass. Helsa, formen og hjerterytmen er faktisk bedre nå enn før det hele startet. :flag:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Må nok ha litt tid på oppsummeringen, og sesongen er jo ikke over ennå siden jeg bruker båten året rundt.

Men har rukket 119 overnattinger i båten i år - det er ny rekord! Antall nautiske mil, motortimer og slikt må jeg nok komme tilbake til, men som sikkert mange av dere har fått med dere så har jeg fartet rundt i noen måneder nå. Har dratt fra Nesodden utenfor Oslo til Bud utenfor Molde, og tilbake igjen.

Bare 70 turer/etapper, noe som er mindre enn vanlig, men det skyldes hovedsaklig lange opphold i flere havner på grunn av været, blant annet.

Årets båtsesong for meg hittil uansett - det er det ingen tvil om!

Pequod skrev 25 minutter siden:

har rukket 119 overnattinger i båten i år

Da har du nok muligheten til å slå min rekord fra 2016 på 123 døgn (temmelig nøyaktig 1/3 av et år).

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

NilsPils skrev 1 time siden:

Dæsken, det fikk jeg ikke med meg. GRATULERER SÅ MYE!

Hilsen en annen ungfole som ennå har 2 år igjen til 80.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

NilsPils skrev 1 time siden:

Gratulerer med vel overstått 80-årsdag! Og god bedring!

Hilsen NilsA.

Det har blitt 130 overnattinger i båten på meg i år. Kom sent i gang. Antall liter diesel snakker jeg ikke høyt om i disse grønne tider. 

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Grattis med overstått NilsPils..:flag:

Vi har vært ombord mer eller mindre sammenhengende siden vi kom opp fra Spania i vår, til september..

Bare noen korte turer innom hytten..

Har fartet rundt på kryss og tvers fra Ålesund og Runde i nord, til øyene i Ryfylke i sør...

Diesel og nm ..??   aner ikke...timer kan jeg nok finne på timetellerne neste gang jeg er ombord..

For det meste uthavner, i en fantastisk fin sommer, men også noen gjestehavner..

Ingenting slår båtferie i skjærgården...

Lars H. skrev for 18 timer siden:

Lars H.

navid skrev for 18 timer siden:

Gratulerer med vel overstått 80-årsdag! Og god bedring!

Hilsen NilsA.

Ida Marie III skrev for 13 timer siden:

Grattis med overstått NilsPils..

Takker så mye.

Egentlig prøver jeg å holde sånt hemmelig. Men det glapp ut av meg denne gangen i pur glede over at jeg tydligvis er blitt ung igjen . . :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Oppsummering: 

Tre flotte turer i mai måned, på tredje turen fikk vi motorhavari og jeg ble stående og skru motor store deler av sesongen. Når alt var på plass igjen, og omtrent i det den var friskmeldt, så var fruen på vei til KK for å føde vår førstefødte. Vel hjemme igjen og etter en del sutring fra meg om hvor lite båtkjøring det hadde blitt fikk jeg med både frue og pode på et par rolige turer i nærområdet, og har siden fått noen fine turer alene. Nå står opplag for tur i helgen og jeg krysser fingrene for langt flere turer neste år med familien :)

Her er mine tall for sesongen.

Viksund 310 Stcruz 

Hentet 30 april og opptak 13 okt.

81 motortimer

593 NM 

23 overnattinger

790 liter diesel  (Snittforbruk ca 10L/t 1,4 L/NM)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Lars H. skrev for 20 timer siden:

Lars H.

Konfirmanten hilser dere begge!

Hulda har egentlig ikke startet båtsesongen 2021 enda. Vet ikke, så langt, hvor dette året har blitt av.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...